موبایل و تبلت
مصطفی طبری۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۶ مهر

لحظاتی پس از نیمه شب راهول مالک هندی بالاخره iPhone 6S Plus رز گلدی که بصورت پیش سفارش خریده بود را دریافت کرد. اولین کاری که راهول انجام داد گرفتن یک عکس سلفی با آیفون جدیدش بود که او را خیلی خوشحال کرد. البته هزینه ای که این آیفون برایش در پی داشت حدوداً 4 برابر درآمد ماهیانه متوسط یک فرد شاغل در دهلی نو می باشد!

ملک 29 ساله یک دکتر است که در بین انبوهی از طرفداران اپل در فروشگاه اپل استور Noida suburb در حومه دهلی نو حاضر شده بود. همانند سایر کشورها، کاربران علاقه مند برای دریافت آیفون 6 اس خود صف کشیده بودند، البته بدون توجه به این واقعیت که آیفون در کشور هند تقریباً از هر جای دیگری در جهان گران تر است!


اما مالک اعتقاد دارد قیمت مهم نیست، اگر پول بیشتری بدهید کیفیت بهتری دریافت می کنید، اگر هزینه کمتری کنید خب باید با کیفیت پایین تر بسازید.
در شهری که متوسط درآمد ماهیانه افرد پس از کسر مالیات تنها کمی بیشتر از 20 هزار روپیه معادل 300 دلار است، آیفون 6 اس با قیمت 62 هزار دلار یا حدوداً 957 دلاری خودش، تازه ارزان ترین آیفونی است که هندی ها می توانند از فروشگاه اپل استور خریداری کنند! اما این تازه شروع قصه است، یک هندی برای iPhone 6S Plus با حجم 128 گیگابایتی باید مبلغ هنگفت 92 هزار روپیه یا 1420 دلار را بپردازد!!
برای مقایسه در ایالات متحده، آیفون 6 اس از قیمت 649 دلار شروع شده و نهایتاً به 949 دلار می رسد.
یکی از دلایل این قیمت های عجیب و غریب تعرفه های گمرکی سنگینی است که امسال تصویب شده و هدف آن کمک به تولیدکنندگان داخلی است. براین اساس تولیدکنندگانی که قطعات را از خارج تهیه می کنند و محصولات را به صورت مونتاژ بیرون می دهند، از این طرح سود خواهند برد.
برای مثال شرکت هایی مانند شیائومی، موتورولا و لنوو با همکاری فاکس کان، بزرگترین کارخانه تولید قطعات الکترونیکی(یکی از همکاران اصلی اپل) محصولات خود را در ایالت جنوبی Andhra Pradesh هند مونتاژ می کنند. میکرومکس و سامسونگ نیز در حال حاضر کارخانه هایی در هند دارند و حتی سامسونگ گوشی هوشمند رده بالای گلکسی خود را نیز در این کشور تولید می کند.
هند پس از چین و ایالات متحده سومین بازار بزرگ گوشی های هوشمند در جهان محسوب می شود که رشد اقتصادی آن حتی از چین هم پیشی گرفته است. این موضوع حتی برای اپل هم صادق است، چرا که میزان فروش آیفون های این شرکت در هند بین ماه های آوریل تا ژوئن از چین هم بیشتر شده است.
به گفته تیم کوک بازارهای نوظهور تا تا 65 درصد در حال رشد هستند و این رقم برای کشورهایی با این شرایط نه چندان ایده آل خارق العاده است.
اما با این حال هنوز هم بخش عمده ای از بازار در اختیار سامسونگ است. این شرکت 23 درصد از بازار هند را در تسلط خود دارد که بیشتر آن را مدیون گوشی های هوشمند مقرون بصرفه می باشد.
براساس گزارش موسسه تحقیقاتی IDC تقریباً 50 درصد از تمام گوشی های هوشمند به فروش رفته در هند قیمتی زیر 100 دلار داشته اند. برندهای محلی و چینی نظیر میکرومکس، اینتکس، لاوا، لنوو، هوآوی، شیائومی و جیونی تقریباً سهمی 50 درصدی از کل گوشی های فروش رفته در این کشور را در اختیار دارند. برای مقایسه اپل سهمی تک رقمی در بازار گوشی های هوشمند هند دارد.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

آیا در هنگام استفاده از touch ID با آی او اس 9.1 دچار مشکل میشوید ؟ این فقط مشکل شما نیست