تکنولوژی
الناز فرجی۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴ جمعه ۷ اسفند

یک سیستم جدید که توسط محققان MIT ساخته شده ، میتواند راه آسان تری را برای ربات ها به وجود آورد تا با انسان ها در شرایط سخت تعامل کنند ، مانند عملیات های اورژانسی . مدل جدید تنها تعامل های لازم را انجام میدهد و توسط یکی از اعضای تیم ربات ساخته شده و 60 درصد از داده ها را کاهش داده که شریک انسانش باید انجامشان دهد . زمانی که ربات های خودکار تعامل میکنند، دائما به هم به روز رسانی جدید در مورد چگونگی پیش رفتن وظیفه میفرستند . و یکدیگر را از هر پیشرفت کوچک هم با خبر میکنند . اما بیشتر این داده ها ، از غیر ضروری تا ضروری فقط وظیفه ی مورد نظر را پیچیده میکنند . به علاوه هر زمانی که یک به روز رسانی را گزارش میدهند ، همه ی شرکایش باید تاثیر کار را نسبت به فهم کنونی اش از حالت محیط پردازش کنند . هر چه بیشتر اطلاعات دریافت کنید ، کارها کند تر میشود .
کارها با سیستم هایی که از همه بیشتر به روز هستند سخت تر هم میشود ، هر ربات که به عنوان نماینده ساخته میشوند ، باید این امکان را فاکتور بگیرند که مدل قبول شده ی کنونی از موقعیت درست است ، و در نظر بگیرند که آیا کارهای آینده موفق خواهند بود . چنین سیستم هایی که به عنوان پردازشهای تصمیم مارکو متمرکز تا حدی قابل مشاهده یا Dec-POMDP نام دارند و از حجم خالص اطلاعات که دائما بین نماینده های مختلف ردوبدل میشود محروم اند . تیم MIT تصمیم گرفت کارها را ساده تر کند ، و این سیستم را با کاهش 60 درصدی تعاملات روان تر کرد . و این کار را با هدف ساخت سیستمی انجام داد که مناسب شرایط اورژانسی است ، آنها اول دانش اولیه ی نمایندگان در مورد محیط را از مدل برداشتنند .
در حالیکه این برای کاربرد مورد نظر مناسب بود ( پاسخ های اورژانسی در حالیکه دانش کمی از محیطی دارند که در آن کار میکنند ) ، این به این معنی بود که برای اینکه سیستم کار کند ، محققان چاره ای نداشتند جز اینکه بخشی از سیستم را که عدم اطمینان تاثیر کارهای دیگر را بررسی میکرد را هم حذف کنند . به جایش سیستم جدید فرض میکند که هر کاری که در موردش تلاش شده کامل و با موفقیت انجام شده است . به جای اینکه روی هر بخش از اطلاعات تکیه کند، سیستم جدید به نمایندگان این امکان را میدهد تا سه گزینه ی جدید را هر بار که اتفاق تازه ای میفتد بردارد . با این انتخاب که اطلاعات جدید را انکار کنند ، خودش از آنها استفاده کند ولی آن را به نمایندگان دیگر انتقال ندهد یا اینکه هم داده ها را استفاده کنند و هم انتقالش دهند .
هر گزینه نقاط ضعف و قوت خودش را دارد ، و این مسئولیت نماینده است تا ارزش هر کدام و تصمیم ها و تحلیل های سودمند را بر اساس کارهای خودش و کارهای مورد انتظار از شرکا تعیین کند . این تیم مدل روان را با 300 کار امداد شبیه سازی شده توسط کامپیوتر امتحان کرد . نتیجه ی آنهایی که فقط ربات بودند کاملا مثبت نبود ، با این استاندارد ، روش تعامل دائم در سطح کارشان بالا تر بود . 2 تا 10 درصد بالا تر از مدل جدید که تعامل از سیستمش کم شده است . با این حال محققان ایمان زیادی به مدل جدیدشان دارند و معتقدند که این آزمایش ها به بهترین نحو کارکرد مدل را نشان نمیدهد .
مولف دوم روزنامه جولی شاه گفت " چیزی که از آن مطمئن هستم این است که گرچه باید تا بعد از انجام آزمایش ها صبر کنیم  اما تیم ربات-انسان شکست میخورد اگر سیستم تمام مدت به شخص اطلاعات نامعلوم بدهد . برای تیم های انسان- ربات من فکر کنم که این الگوریتم باعث ایجاد تغییری بین تیمی میشود که موثر عمل میکند و تیمی که نمیتواند . در نگاه به آینده ، محققان برنامه دارند تا این روش را با تیمی آزمایش کنند که شامل نماینده های ربات و انسان میشود . آنها هر دو آزمایش هایی با نماینده های انسان انجام داده اند ، و از داده های جمع آوری شده برای فهم بهتر تعامل انسان در چنین شرایطی استفاده کرده اند و از نتایج هم برای توسعه ی سیستم برای آزمایش های انسان - ربات آینده استفاده کرده  اند .
یافته های این پروژه در جلسه ی سالیانه ی تاسیسات آزمایشی  پیشرفت هوش مصنوعی (CSAIL) هفته ی پیش ارائه شدند .

برچسب هاrobot-human
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

جوان ایرانی، طراح الگوریتم کنترلی سریع‌ترین ربات دوپای جهان