تکنولوژی
مصطفی طبری۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴ شنبه ۲۳ خرداد

دانشمندان علم مواد دانشگاه MIT روشی جدید برای چاپ سه بعدی مواد نرم که با فشار از حالت نرم و صاف، به حالت برجسته درمی آیند، پیدا کرده اند. این برجستگی ها می توانند خطوط شیاری، برآمدگی ها یا حتی الگوهای پیچیده باشند که توانایی هدایت مایعات مختلف را دارند.
این ماده از دو نوع پلیمر با درجه استحکام متفاوت تشکیل شده است. ذرات سخت تر در زیر سطح ماده نرم تر قرار گرفته و براساس میزان فاصله این ذرات از هم، الگوهایی بر روی سطح در هنگام فشردن آن جسم، ایجاد می شوند.
مارک گوتاگ که در برای تز دکترای خود در این پروژه همکاری می کند، می گوید: بسته به نوع چینش ذرات، با فشاری یکسان می تواند برآمدگی، شیار یا برجستگی های متفاوتی را در سطح ماه مشاهده کرد. تاکنون هیچ تکنولوژی دیگری در این سطح انعطاف پذیری را جهت تغییرات پویا و قابل برگشت در سطح اجسام را ارائه نمی داد.
این مواد با استفاده از فشردن فعال می شوند و مشخص نیست چرا با سایر نیروها نظیر الکتریسیته، حرارت یا رطوبت نمی توان به نتایج مشابه دست پیدا کرد. ذرات قرار گرفته در زیر سطح جسم می توانند برای ایجاد بافت های نامتقارن نیز مورد استفاده قرار بگیرند. به عنوان مثال در بخشی از ماده اصطکاک بیشتری داشته باشیم و در بخشی دیگر اصطکاکی را مشاهده نکنیم.
موارد کاربرد این تکنولوژی بسیار گسترده است، استتار نظامی، کشتی سازی یا کنترل حرکت یا اغتشاش در خطوط لوله برخی از این موارد هستند. به گفته گوتاگ قابلیت استفاده از این مواد در ابعاد مختلف وجود دارد.

برچسب هاPrinter3D Printer
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

فن آوری چاپ 3D، کمک به درمان سرطان