موبایل و تبلت
الناز فرجی۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۱ ارديبهشت

سازندگان گوشی انعطاف پذیر ریفلکس، که خم شدن صفحه اش را بعنوان نوعی ورودی اطلاعات در نظر میگیرد، این بار دستگاه بهتری ساخته اند: صفحه نمایش انعطاف پذیر 3 بعدی!
آزمایشگاه رسانه انسانی دانشگاه کوئینز، دستگاه جدیدش را هولوفلکس نام گذاری کرده، که می تواند تصاویر 3 بعدی را بدون نیاز به عینک سه بعدی و چرخاندن سر ، از زوایای مختلف نمایش دهد.
هولوفلکس نسل بعدی گوشی ریفلکس است، هر دوی این گوشی ها مجهز به یک حسگر خمشی هستند که به کاربر امکان میدهد با خم کردن صفحه نمایش، یک شی در راستای محور z (بعد سوم) به حرکت در آورد. به عنوان مثال در یک ویدیوی نمایشی که در انتهای مقاله آمده است، خم کردن گوشی باعث حرکت اشیاء در راستای بعد سوم شده و تیرکمان را در یک نسخه سه بعدی از بازی  Angry Birds (که ظاهرا یک نسخه دست ساز است) فعال میکند.

دکتر روئل ورتگال، مدیر آزمایشگاه میگوید: "با بکارگیری یک دوربین عمق سنج، کاربر امکان برگزاری یک کنفرانس سه بعدی با دیگران را  دارد، بطوریکه هر یک از کاربران شرکت کننده در کنفرانس کاملا از صفحه نمایش بیرون آمده و حتی میتوانند به اطراف یکدیگر، از هر زاویه ای نگاه کنند. چرا که صورتهای کابران از هر زاویه ای برای هر بیننده ای به درستی نمایش داده میشود.
هولوفلکس از یک صفحه نمایش لمسی 1920 x 1080 از نوع فولد (FOLED) استفاده میکند که بلوکهای سه بعدی به عرض 12 پیکسل را با استفاده از یک پروژکتور میکرولنز انعطاف پذیر (که متشکل از بیش از 16000 لنز چشم ماهی است)، نمایش می دهد. نتیجه، یک تصویر سه بعدی با وضوح 160 x 104 است که می توان با چرخش گوشی تمام زوایای آن را دید. این وضوح تصویر در مقابل وضوح گوشی های 2 بعدی معمولی که اکنون استفاده میکنیم ، بسیار ناچیز است. ولی امید است در آینده بهبود قابل توجهی در این زمینه مشاهده کنیم.
مشخصات گوشی هولوفلکس، شبیه گوشی های پرچمدار (flagship) 2015 مانند LG G Flex 2 و HTC One M9 است. هولوفلکس از یک پردازنده 1.5 گیگاهرتزی  Qualcomm Snapdragon 810 ، 2 گیگابایت رم ، اندروید 5.1 و یک پردازنده گرافیکی Adreno 430 با قابلیت ساپورت OpenGL 3.1 استفاده میکند.
به عقیده ی دکتر ورتگال، تکنولوژی هولوفلکس پتانسیلهایی برای استفاده در مدلسازی سه بعدی ، چاپ سه بعدی و بازیهای سه بعدی دارد.
در حالی که شرکت اپل از نام تجاری  3D Touch برای صفحه نمایشهای حساس به فشار آیفون، استفاده میکند، شاید هولوفلکس نام بهتری برای این نمونه ی اولیه باشد، چرا که مفهوم عینی تری را برای شنونده تداعی میکند. تکامل بیشتر تکنولوژی مورد استفاده در هولوفلکس، به ویژه ارتقاء کیفیت تصاویر 3 بعدی، میتواند افق های جدیدی از نوآوری وخلاقیت را برروی دنیای گوشی های همراه که هم اکنون رشد آهسته ای را تجربه میکند، باز کند.

برچسب هاSmartphone
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

پرچمدار جدید گوشی های Meizu Pro 6