ایران
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۲ فروردين

به گزارش روزنامه‌ی ایران، داود زارعیان کارشناس ارتباطات و مخابرات نیز با بیان اینکه از گذشته تاکنون همیشه ارتباطات نقش مهمی را در حل بحران بلایای طبیعی و غیرطبیعی ایفا کرده است، گفت: در بحران هرگونه ارتباط دیگری غیرممکن می‌شود حتی در جنگ‌های نظامی نیز اولین زیرساختی که تقویت می‌کنند بخش ارتباطات و اطلاعات است، چراکه ارتباطات، ارتباط را برقرار می‌کند و از سوی دیگر اطلاعات، اطلاع را به سایر بخش‌های سازمان درگیر مدیریت بحران می‌رساند تا بتوان بحران را مدیریت کرد. زارعیان افزود: در سیل اخیر به‌ دلیل اینکه ارتباط جاده‌ها و فیبر نوری قطع بود تنها شریان ارتباط با مردم تلفن همراه بود و با برقراری به موقع این ارتباط مسئولان توانستند بحران را مدیریت کرده و ضمن شناسایی موقعیت‌های بحران و اطلاع‌رسانی و هشدار به آسیب‌دیدگان نیز کمک کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا به سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در بخش زیرساخت ارتباطات و مخابرات کشور برای زمان مدیریت بحران نیاز است، گفت: در همه‌ی کشورها از جمله ایران ایجاد ارتباط در زمان بحران را فراهم کرده‌اند به‌ همین دلیل قطعی‌ها به حداقل می‌رسد و اگر اتفاقی رخ دهد در کوتاه‌ترین زمان ممکن دایر می‌شود. در بحران اخیر نیز خوشبختانه قطع طولانی ارتباط نداشتیم اما باید یک واقعیت را بپذیریم که باید در بخش ارتباطات سرمایه‌گذاری‌ها افزایش یابد. زیرساخت‌ها در هر جایی که وجود دارد، بیشتر تقویت شود و نباید در این زمینه‌ها سخت‌گیری کنیم. باید اجازه دهیم تا اپراتورها و شرکت‌های مخابراتی هم درآمد داشته باشند و هم تمهیدات لازم را فراهم کنند، چراکه راه حل رفع بحران‌ها داشتن ارتباطات خوب است.
محمد کشوری کارشناس مخابرات و اینترنت اشیا نیز گفت: درست است که ابتدا برای مدیریت بحران بلایای طبیعی و غیرطبیعی باید ارتباطات مسئولان برقرار شود ولی از آنجایی که ارتباطات با اینترنت و تلفن همراه به زندگی مردم نفوذ کرده است باید سریع به فکر برقراری ارتباط مردم نیز بود به‌ همین دلیل برقراری ارتباطات جزو شاخص‌های اول قرار گرفته است.
کشوری افزود: اتحادیه‌ی بین‌المللی مخابرات نیز تأکید کرده است که باید برای زمان بحران شبکه‌های جایگزین و موقت تعریف شود که در کشور ما نیز به این موارد توجه شده ولی جای کار بیشتر دارد. با امکانات موجود ارتباطات در مناطق سیل‌زده برقرار شده است و این را می‌توان از عکس‌ها و مطالبی که مردم و خبرنگارانی که در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر می‌کنند، متوجه شد.
وی درباره اینکه برای بهبود وضعیت ارتباطی در وضعیت بحران باید چه موارد دیگری در نظر گرفته شود، گفت: راه‌های جدید دیجیتالی می‌تواند به مدیریت بحران کمک کند. اینترنت اشیا راهی است که می‌توان از طریق حسگرها قبل از حادثه خسارت‌ها را کم و بعد از حادثه بهتر کمک‌رسانی کرد. از جمله راه‌های دیجیتالی استفاده از اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای جمع‌آوری کمک‌ها و حتی جمع سپاری است تا بهتر بتوان مدیریت کرد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه