سخت‌افزار
اندیشه سبز خزر۹:۰ - ۱۳۹۷ دوشنبه ۵ شهريور

مایکروسافت دیوایس Surface Go را اوایل ماه جاری با پردازنده‌ی Intel Pentium Gold راه‌اندازی کرد. این یکی از نکات اصلی برای بحث در مورد عملکرد و پویایی Surface، 10 اینچی است و بسیاری از کاربران از اینکه مایکروسافت پردازنده‌های Snapdragon و Windows on ARM را انتخاب نکرد، حیرت زده هستند. Poul Thrrott گزارش می‌کند، مایکروسافت قصد استفاده از پردازنده‌ی ARM برای Surface Go را داشت، اما اینتل در انجام این کار مداخله کرد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که اینتل به شدت از مایکروسافت خواسته از پردازنده‌های Pentium Gold به جای ARM استفاده کند. مشخص نیست چرا مایکروسافت برنامه‌های ARM خود را دنبال نکرد، اما ظاهرا می‌توان این را به عملکرد و ظرفیت تراشه‌های Snapdragon در مقایسه با اینتل ربط داد. اگرچه با وجود تهدیدهای اینتل به شکایت از رقبایی چون کوالکام در صورت تلاش آن‌ها در شبیه‌سازی معماری مجموعه دستورالعمل‌های x86، مایکروسافت سخت در تلاش برای بهبود این مسئله است.
از طرف دیگر، حالا قطعا زمان جالبی برای Windows on ARM است. دیوایس‌های جدید همراه با پردازنده‌ی Snapdragon 850 برای اولین‌بار در فصل تعطیلات آغاز به کار می‌کنند، اما تراشه‌ی جدیدی با پیشرفت‌های بهتر در عملکرد از اوایل سال آینده در دسترس خواهند بود. اخیرا ARM نقشه‌ی راه دو ساله‌ای را برای طراحی‌های پردازنده منتشر کرد و از واحد پردازش مرکزی Cortex-A76 در اوایل سال جاری رونمایی کرد. ARM ادعا می‌کند این CPU که برای عملکرد در لپ‌تاپ‌ها ساخته شده، میزان کمتری انرژی مانند گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کند.
Windows on ARM هنوز در اول راه است و زمانیکه سازگاری، شبیه‌سازی، و عملکرد این برنامه بهبود یابد، سپس می‌تواند مشکلات جدی برای نفوذ لپ‌تاپ اینتل ایجاد کند. علاوه بر این، مایکروسافت طراحی‌های سرور ARM خود را دنبال می‌کند و این نیز تسلط اینتل بر مرکز داده را تهدید می‌کند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه