ایران
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۹ شنبه ۲۸ تير

به گزارش پیوست، ۲۰ سال از ورود اولین شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به بازار بورس می‌گذرد؛ اما هنوز این شرکت‌ها نتوانسته‌اند نقش و جایگاه اصلی خود در این بازار را پیدا کنند. برعکس کشورهایی مانند آمریکا و چین که شرکت‌های تکنولوژی در لیست ۱۰ شرکت برتر بازار سرمایه قرار دارند، در ایران اما هنوز فاصله زیادی وجود دارد تا شرکت‌های تکنولوژی حتی به لیست ۵۰ شرکت برتر بازار سرمایه برسند. بسیاری دانش کم و نداشتن تخصص کافی از سمت رگولاتور این بازار یا شگل نگرفتن ادبیات مناسب بین این بازار و شرکت‌های تکنولوژی را عامل اصلی حضور کمرنگ شرکت‌های تکنولوژی محور در بازار بورس می‌دانند. اما چرا در بین شرکت‌های فناوری اطلاعات و نوآور کشور عده‌ای هر چند محدود می‌توانند آنطور که مدیرانشان ادعا می‌کنند بدون مشکل وارد بورس شوند و عده‌ای دیگر به خاطر مشکلاتی که پیش رویشان گذاشته می‌شود سالها باید برای ورود به بازار سرمایه صبر کنند. براساس اظهارت مدیران شرکت‌های نوآور که توانسته‌اند در سالهای گذشته وارد بازار سرمایه شوند داشتن چند اصل ساده مانند شفافیت مالی و سود‌ده بودن به راحتی می‌توان وارد بازار بورس شد.
یکی از معدود شرکت‌هایی وارد شده به بازار بورس که می‌توان آن را در دسته شرکت‌های استارت‌آپی بزرگ جای داد «آپ» اپلیکیشن‌های مشهور حوزه پرداخت است.  حضور این شرکت در بازار بورس از آن رو جالب است که براساس گفته مهدی شهیدی، قائم مقام مدیرعامل شرکت آسان پرداخت (آپ) آنها موانع و مشکلات زیادی برای ورود به این بازار مالی را پشت سر نگذاشته‌اند. به گفته شهیدی، فرایند ورود آپ به بازار سرمایه بین ۶ تا ۷ ماه بیشتر طول نکشید.
شهیدی معتقد است ورود شرکت‌ها از جمله شرکت‌های نوآوری و فناوری به بازار بورس نیاز به انجام کارهای عجیب و غریبی ندارد و داشتن چند پیش شرط اصلی مانند شفافیت مالی، ‌سود‌ده بودن برای سه سال پیاپی و …. کافی است تا یک شرکت بتواند وارد بازار بورس شود.
شهیدی ورود آپ به عنوان یک کسب‌وکار نوآور به بازار بورس را مثبت ارزیابی می‌کند و به پیوست می‌گوید: «رفتن به بورس نیاز به شفافیت بالا دارد و اینکه هر روز و هر لحظه تیم مالی شما روی صورت‌های مالی شرکت کار کند. درست است که این کارها برای یک شرکت هزینه بر است اما در نهایت با ورود به بورس امکان جذب سرمایه راحت‌تر را خواهید داشت. از سمت دیگر این شفافیت و نظم مالی به شما در گرفتن شریک‌های جدید کمک خواهد کرد.»
شهیدی با اعلام اینکه آپ با ورود به بازار بورس به دنبال جذب سرمایه نبوده است ادامه داد: «ما به این دلیل وارد بورس نشدیم که بتوانیم جذب سرمایه کنیم و در واقع ورود ما به بورس یک تصمیم راهبردی بود. با ورود یک شرکت به بورس دیگر داستان گرفتن تسهیلات بانکی متفاوت می‌شود و می‌توانید با گذاشتن بخشی از سهام به عنوان وثیقه تسهیلات مورد نظر خود را دریافت کنید. از سمت دیگر ورود آپ به بازار بورس حداقل دارایی و ارزش این شرکت را نیز مشخص و شفاف کرد، ارزشی که تا پیش از ورودمان به بورس به سادگی قابل ارزیابی نبود.» شهیدی معتقد است شرکتی شرایط لازم ورد به بورس را داشته باشد می‌تواند در کمترین زمان وارد این بازار شود و اگر تا کنون شرکت‌های بزرگ مشابه  آپ وارد بازار بورس نشد‌ه‌اند به خاطر عدم تمایل خود سهامدارانشان بوده نه قوانین سخت رگولاتوری برای بازار بورس.
در همین زمینه اصغر اطمینان، معاون مالی شرکت پرداخت الکترونیک سامان هم ورود این شرکت به بازار بورس را یک تجربه مثبت و به نفع اهداف این شرکت برای توسعه بازار ارزیابی می‌کند.
اطمینان با اعلام اینکه لازمه هر بازار سرمایه پویا و بالغ وجود طیف گسترده‌ای از صنایع در آن است به پیوست می‌گوید: «این مهم باعث ایجاد پرتفویی متنوع برای سرمایه گذاران جهت پوشش ریسکهای ذاتی این بازار است از طرفی خود شرکتهای پذیرفته شده در بورس نیز می توانند با تملک سهام سایر شرکتهای غیر همسو( ادغام عمودی) سعی در ایجاد درآمدهای غیر عملیاتی در دوره های رکود داشته باشند تا بدینوسیله منافع سهامداران شرکت ها حفظ شود.» براساس اظهارات او  وضعیت سهام شرکت سپ از زمان ورود به بورس تاکنون و ارزش بازار سپ در میان شرکت‌های هم گروه که دارای یکی از با ارزش ترین شرکتها است، ضمن کسب و افزایش ارزش سرمایه گذاری سهامداران شرکت به رشد و افزایش ارزش بازار نیز کمک کرده است.
او با اعلام اینکه  اساسا پذیرفته شدن یک شرکت در بورس اتفاق مبارکی است به مزایای این ورود اشاره می‌گند و توضیح می‌دهد: « این ورود می‌توانند مزایایی از قبیل کسب اعتبار و اعتماد عمومی، بروز رسانی ارزش واقعی شرکت، سهولت در تامین مالی، استفاده از معافیتهای مالیاتی و افزایش اعتبار داخلی و خارجی را برای شرکت در پی داشته باشد. از طرفی یکی از پیش نیازهای پذیرفته شدن شرکتها در بورس ایجاد شفافیت است که این امر موجب افزایش اعتماد عموم به بازار سرمایه است.» به باور او استفاده از ظرفیتهای بازار سرمایه یکی از بهترین و کم هزینه ترین راههای تامین مالی در تمامی کشورهاست.
 

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه