گوناگون
سارا محمد علیئی۸:۰ - ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۶ مرداد

حس بویایی، یکی از حواس ۵ گانه است که به‌ جز در موارد خاص تا لحظه‌ی مرگ برای فرد ماندگار خواهد بود. ممکن است اشیا برای شما بوهای متفاوتی داشته باشد، بعضی بوی خوش و برخی دیگر نیز بوی ناخوشایند را از خود ساطع کنند. به گفته‌ی دانشمندان دانشگاه برکلی کالیفرنیا، بوی اشیا، با چگالی الکترونی و وزن مولکولی در هنگام ادراک بو در ارتباط است. هر چقدر مولکول‌ها سنگین‌تر باشند، جسم بد بوتر است و بالعکس. با این‌ حال، هرگونه عطر و طعم درک شده توسط هر شخص متفاوت است؛ اما هنوز چیزهایی وجود دارد که نمی‌توانند بوی خوبی برای هرکسی باشد. محققان ۵ مورد از منزجرکننده‌ترین بوها در جهان را نام‌ برده‌اند:
تخم‌مرغ فاسد: به گفته‌ی کارشناسان بوی منتشر شده از تخم مرغ فاسد همانند بوی سیاره‌ی اورانوس است. به گفته‌ی کارشناسان، بوی بد متعلق به هیدروژن سولفید است.
Durian: این میوه بوی غیرقابل‌تحملی دارد. چندی پیش بود که فردی برای اولین بار این میوه را به آزمایشگاه دانشگاه ملبورن آورد و پس از باز کردن آن، متوجه انتشار بویی نظیر نشت گاز شد. در میوه‌ی دورین - ۴۴ ترکیب فعال برای ایجاد عطر وجود دارد که با ترکیب با یکدیگر بویی شبیه به نشت گاز را ایجاد می‌کند.
زنبق بدبو: زنبق بد بو به‌ عنوان بزرگ‌ترین گل در جهان شناخته می‌شود. این گل دارای بوی بسیار ناخوشایندی است که باعث جلب مگس‌ها به‌ سوی آن می‌شود و با این کار عمل گرده‌ افشانی صورت می‌گیرد. بوی این گل شبیه به بوی تعفن است و بوی ماهی و گوشت فاسد شده را ایجاد می‌کند و می‌تواند سبب تهوع شدید شود. جالب است بدانید، زنبق بد بو گل ملی کشور اندونزی محسوب می‌شود.
پنیر Vieux Boulogne: این پنیر یکی از پنیرهای فرانسوی است که بویی بسیار بد شبیه به بوی عرق پا و پاهای نشسته‌ی یک انسان را می‌دهد. این پنیر مانند سایر پنیرها از شیر گاو درست می‌شود؛ اما پس از فعل‌وانفعالات زیادی و اضافه شدن برخی افزودنی‌ها به این شکل بسیار بد بود در می‌آید.
مورچه‌خوار ابریشمی: هیچ‌کس علاقه‌ای به بوییدن بوی یک مورچه‌خوار ندارد. البته بوی این حیوان، یکی از ویژگی‌های دفاعی آن است، زیرا می‌تواند شکارچیان را از خود دور کند.
 

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه