ایران
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۸ پنج شنبه ۴ مهر

به گزارش پیوست، شرکت‌های ارائه دهنده راهکارهای بانکی آمادگی خود را نسبت به راه‌اندازی دستگاه‌های هوشمند پرداخت در جایگاه‌های سوخت کشور اعلام کردند و این درحالی است که شرکت پخش و فرآوردهای نفتی هنوز مجوز راه‎اندازی این دستگاه‌ها را صادر نکرده است.
با این حال این شرکت‌ها از هر راهی برای نشان دادن توانایی‌های نوین خود برای بهبود کارایی دستگاه‌های سوخت در کشور استفاده می‌کنند. برای نمونه هم زمان با برگزاری سومین نمایشگاه جایگاه‌های سوخت و صنایع وابسته، شرکت‌های پرداخت الکترونیکی در این نمایشگاه حاضر شدند تا آخرین تجهیزات فناوری در زمینه پرداخت و محاسبه هوشمند تراکنش‌ها به جایگاه‌داران سوخت را به نمایش بگذارند.
به روزرسانی جایگاه‌ها و نازل‌های سوخت کشور و ارائه گزارش‌های سریع و امن از طریق دستگاه‌های هوشمند سوخت به جایگاه‌داران از جمله اهداف شرکت‌های پرداخت الکترونیکی برای شرکت در این نمایشگاه عنوان شده است.
علیرضا ترابیان، مدیرامور کسب و کار جایگاه‌های سوخت شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی در گفتگو با پیوست با اشاره به اینکه یکی از ماموریت‌های اصلی این شرکت حضور در کسب‌وکار حوزه جایگاه‌های حوزه سوخت و انرژی است،گفت:« این شرکت از سال ۸۷ با ارائه سرویس بانکی کیف پول کارت سوخت به جایگاه‌داران وارد این حوزه شد. سپس به سراغ محصول دوم خود که کیوسک خاص منظوره پرداختی در حوزه جایگاه سوخت بود رفت. این کیوسک با نیازهای جایگاه‌داری بومی‌سازی و عجین شده و برای محیطی مثل جایگاه سوخت سازگار بود.»
به گفته او این کیوسک در حال‌حاضر به اسم کیوسک‌های پرداخت ملت در برخی از جایگاه‌های سوخت کشور نصب و راه ‎اندازی شده که به محض پایان سوختگیری پرداخت را روی کیوسک‌ها انجام می‌دهد.
ترابیان اضافه کرد: «در حال حاضر در حدود ۳۸۰۰ کیوسک پرداخت ملت در جایگاه‌های سوخت کشور وجود دارد که بیش از ۶ هزار دستگاه سوخت را پوشش می‌دهند.»
او با اشاره به اینکه کیوسک خاص منظوره در جای خودش خوب عمل کرد اما حالا این کیوسک‌ها به آخر عمر خود نزدیک شده‎اند، گفت: «با توجه به تکنولوژی‌های روز سعی کردیم این تکنولوژی‌ها را به خدمت بگیریم و محصول جدید را به عنوان پرداخت در پمپ یا تلمبه ارائه کردیم. این محصول سامانه هوشمند کارت سوخت و سامانه پرداخت را به صورت یکپارچه به مشتری ارائه می‌کند. در کیوسک‌های پرداخت مشتری مجبور است کارت سوخت را وارد و پس از پایان سوختگیری اقدام به پرداخت کند که این امر موجب اتلاف زمان می‌شود. در اینجا ابتدا کارت سوخت را وارد می‌کنید و سپس روی  همان ترمینال پرداخت انجام می‌شود.»
ترابیان به محصول دیگری برای حوزه پذیرندگی اشاره کرد و ادامه داد: «در این سیستم جایگاه‌دار به یک سیستم مدیریت مالی و مدیریت توزیع فرآورده دست پیدا می‌کند. محصول دیگر که خدمتی با یک سطح بالاتر ارائه می‌کند، مدیریت توزیع و فرآورده و بررسی نحوه توزیع در مخازن است. این دو سامانه که به صورت مجزا هستند دو نقش متفاوت را بازی می‌کنند.»
او اضافه کرد: «محصولات دیگری در حوزه مدیریت هزینه و جایگاه‌داری به صورت دیوایس‌ها و نرم‌افزارهایی جدید آماده شده که در مدیریت هزینه، زمان و منابع انسانی  موثر است و در انتها به نفع مصرف‌کننده نهایی است و پس از آن به جایگاه‌دار به عنوان پذیرنده کمک می‌کند تا سامانه‌های مدیریت کلان را در اختیار داشته باشند.» او تاکید می‌کند که سامانه‌های هوشمند نیاز امروز شرکت ملی پخش و فرآورده‌های نفتی است.
شرکت‌های پرداخت الکترونیکی در تلاش هستند تا در چند جبهه مختلف به صورت موازی در صنعت پرداخت الکترونیکی فعال شوند. بر همین اساس شرکت پرداخت الکترونیک سداد با هدف معرفی سخت افزار، نرم افزار و راهکار جامع پرداخت الکترونیک بهای سوخت به جایگاه داران و شرکت‌های تامین سوخت در این نمایشگاه حضور یافت.
به گفته حاجی جباری، مسئول پروژه سوخت این شرکت یکی از مهمترین بحث‌ها در حوزه جایگاه سوخت پرداخت روی نازل‌هاست که در این دستگاه‌ها به ازای هر نازل که سوختگیری به اتمام می‎رسد، عملیات پرداخت در همان نازل انجام شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه