ایران و جهان
سارا محمد علیئی۹:۳۰ - ۱۳۹۶ يکشنبه ۱ بهمن

دانشمندان دانشگاه آتن در موزه ی آکروپولیس چهره‌ی دختر 18 ساله‌ای را که حدود 9000 سال پیش می‌زیسته را از روی جمجمه‌اش بازسازی کردند. محققان این دختر را "Agvi" به معنی «سپیده‌دم» نام‌گذاری کرده‌اند، او در یونان باستان زندگی می‌کرده یعنی جایی که از نظر تاریخ شناسان سرزمین آغاز و مهد تمدن جهان است.
تاکنون در مورد چگونگی زندگی این دختر و جزئیات مرگش اطلاعات کمی استخراج‌ شده است. با این‌ حال دانشمندان موفق به بازسازی جمجمه ی وی شدند. این جمجمه در سال 1993 در غار Sopotra یافت شد.
بقایای یافت شده متعلق به دوران گذار برای ساکنان باستانی این منطقه، شکارچیان باستانی و عشایر و آغاز به زندگی اجتماعی و رشد مواد غذایی و محصولات کشاورزی و شکل‌گیری روستاها بوده است.
متخصصان برای بازسازی چهره ی این دختر، آزمایش‌های کامپیوتری ویژه‌ای را از جمله توموگرافی انجام داده‌اند. توموگرافی نام یک روش تصویربرداری از بدن است که در آن تصاویر به‌ صورت لایه‌ای برداشته می‌شوند. به گفته‌ی دیگر در این روش یک سطح مقطع فرضی از بدن تهیه می‌گردد. توموگرافی کامپیوتری می‌تواند اطلاعات ذی‌قیمتی را درباره ی آناتومی اندام در اختیار پزشکان قرار دهد. برای تهیه ی یک تصویر توموگرافی از اشعه ی ایکس استفاده می‌شود.
سپس دانشمندان با استفاده از چاپگر سه‌ بعدی، کپی دقیقی را از نتایج اسکن آماده کردند. باستان شناسان برخی پیچیدگی‌های چهره ی دختر باستانی، نظیر ابروها، چانه و دیگر ویژگی‌های صورت را طراحی کردند. البته باید به این نکته اشاره کرد، رنگ پوست و چشم با استفاده از اطلاعات کلی درباره ی ساکنان این منطقه بازسازی‌ شده است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه