ایران
اندیشه سبز خزر۱۷:۰ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۴ دي

به گزارش ایسنا، مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای از ساماندهی عرضه‌ی بازی‌های خارجی و لزوم دریافت مجوز از این بنیاد برای انتشار بازی‌ها خبر داد.
حسن کریمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی بازی‌های رایانه‌ای، اظهار کرد: بر اساس مصوبه‌ی شورای عالی فضای مجازی که انتهای سال ۱۳۹۴ تصویب شد و همچنین اساسنامه‌ی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و ضوابط تولید و توزیع بازی‌های رایانه‌ای که سال ۱۳۹۵ به بنیاد ابلاغ شد، در حوزه‌ی سیاست‌گذاری و اعطای مجوزهای مربوط اتاق فکرهایی تشکیل شد که فضای مجازی در حوزه‌ی بازی‌ها را ساماندهی کنیم. همچنین با اطمینان به اینکه مشکلی در تولید داخل وارد نشود و بدون سنگ‌اندازی و ایجاد خلل به کار خود ادامه دهند، تبادل در بازار ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه پیش از این زیرساخت‌های اعطای مجوز برای عرضه‌ی بازی‌های خارجی به خصوص موبایلی در کشور ما فراهم نبود، افزود: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای روی این موضوع کار کرده و در این مدت زیرساخت‌ها فراهم شده و همچنین به راهکار مناسبی رسیدیم. زیرساخت‌ها شامل سامانه‌ای است که می‌تواند اعطای مجوز کند، بنابراین سامانه‌ی بازی‌های رایانه‌ای فاز نهایی خود را طی کرده و در روزهای آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: همچنین ضوابط عرضه‌ی بازی‌های خارجی و دستورالعمل صدور مجوز عرضه و پروانه‌ی عرضه‌ی تجاری که مشتمل برچند ماده است با ادبیاتی قابل فهم روی سایت بنیاد قرار گرفته است. کلیات این ضوابط به این شکل است که عرضه‌کنندگان بازی در فضای مجازی تا اواسط بهمن‌ماه فرصت دارند در سایت پیش ثبت نام کنند تا به آنها مجوز عرضه در فضای مجازی داده شود.
کریمی قدوسی با اشاره به همکاری‌های صورت گرفته با کمیته‌ی تعیین محتوای مجرمانه، گفت: اگر فروشگاه عرضه کننده‌ی بازی مجوز مربوط را نداشته باشد، حداقل برخوردی که با آن می‌شود فیلترینگ است، بنابراین از ۱۵ بهمن‌ماه هر بازی خارجی و هر سایتی که بخواهد عرضه‌ی تجاری در کشور داشته باشد با استناد به ماده‌ی ۹ قانون برخورد با تخلفات حوزه‌ی فضای مجازی و ماده‌ی ۳ مصادیق محتوای مجرمانه باید از بنیاد پروانه بگیرد.
وی درباره‌ی نحوه‌ی مجوز بازی‌های ایرانی، توضیح داد: این روند اعطای مجوز و عرضه از طرف بنیاد بازی‌های رایانه‌ای برای بازی‌های ایرانی نیست و آنها نیز همچنان بر مبنای رده‌ی سنی و محتوا مجوز دریافت می‌کنند، اما پارامتر اعطای مجوز به بازی‌های خارجی همان‌هایی است که بازی‌ها براساس آن مجوز می‌گرفتند.
مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه سازوکار عرضه‌ی بازی‌ها باید ساماندهی شود، اظهار کرد: پیش از این هم عرضه‌کنندگان و مارکت‌ها بازی‌ها را عرضه می‌کردند اما اگر به آن‌ها در خصوص محتوا تذکری داده می‌شد اقدام به جمع‌آوری نمی‌کردند به همین دلیل مقرر شده از این پس بازی‌های خارجی که عرضه‌ی تجاری می‌شوند از بنیاد پروانه بگیرند.
کریمی قدوسی در ادامه خاطر نشان کرد: ما نمی‌خواهیم بازی‌های خارجی را محدود کنیم و تنها قصد داریم آنها را قانونمند کنیم. در هیچ کشوری واردات محصولات خارجی بدون ضابطه نیست و نه تنها در ایران بلکه در همه جا برای هرچه که بخواهد وارد کشور شود از آنجایی که مربوط به اقتصاد کشور است ضابطه می‌گذارند.
وی با اشاره به طرح دریافت عوارض از بازار خارجی، بیان کرد: عوارض از بازی‌های خارجی ۱۰ درصد از درآمد حاصل از فروش بازی‌هاست که از عرضه‌کنندگان گرفته می‌شود. این ۱۰ درصد به حساب خزانه وارد شده و از آن برای حمایت از بازی‌های داخلی استفاده می‌شود. از ابتدای سال ۱۳۹۷ هر مارکتی که عرضه‌ی تجاری بازی خارجی در کشور داشته باشد، باید این ۱۰ درصد عوارض را پرداخت کند در غیر این صورت با آن بازی توسط کمیته‌ی تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برخورد می‌شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه