ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۷:۰ - ۱۳۹۷ يکشنبه ۷ بهمن

بانک مرکزی استفاده از رمزارزهای جهان‌روا را به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور ممنوع اعلام کرد.
به گزارش پیوست بانک مرکزی درست چند ساعت قبل از برگزاری هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت الزامات و ضوابط مربوط به رمزارزها را منتشر کرد و در آن استفاده از رمزارزهای جهان‌روا به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور را ممنوع دانست اما اعلام کرده که امکان خرید و فروش آن در صرافی‌ها وجود دارد.
رمزارزجهان‌روا به رمزارزی اطلاق می‌شود که بهره‌برداری از آن و تبادلش محدود به هیچ‌ جغرافیای خاصی نبوده و توسط عموم مردم دنیا بر بستر اینترنت قابل دسترس است از معروف‌ترین رمزارزهای جهان‌روا می‌توان به بیت‌کوین و اتریوم اشاره کرد.
الزامات و ضوابط اعلام شده از سوی بانک مرکزی خلاف آن‌چیزی است که تقریبا یک سال قبل کمیته مبارزه با پولشویی بانک مرکزی اعلام کرده بود؛ در آن زمان کمیته مبارزه با پولشویی تمامی بانک‌ها و صرافی‌ها را از خرید و فروش رمزارز منع کرد. طبق ضوابط جدید بانک مرکزی صرافی‌های داری مجوز از بانک مرکزی پس از احراز شرایطی که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود مجاز به ارائه خدمات صرافی رمزارزی خواهند بود.
همچنین بانک مرکزی فهرست رمزارزهای قابل مبادله در صرافی‌های رمزارزی را تعیین و در بازه‌های سه ماهه به صرافی‌ها رمزارزی ابلاغ می‌کند. طبق الزامات بانک مرکزی رمزارزهای جهان‌روا تنها در صرافی‌های رمزارزی قابل خرید و فروش و تبادل هستند.
این صرافی‌ها ملزم به رعایت قوانین مبارزه با پولشویی و شناسایی مشتریان خواهند بود و خرید و فروش رمزارز به صورت فردی تنها در صورت احراز هویت و ردوبدل شدن اطلاعات هویتی و اسناد و اطلاعات مربوط به منشا مالی یا رمزارز مجاز است.
همچنین در الزامات تعیین شده از سوی بانک مرکزی توسعه کیف‌پول رمزارزی برای رمزارزهای جهان‌روا مجاز دانسته شده و همچین تاکید شده استخراج رمزارزهای جهان‌روا در کشور یک صنعت است و مقررات‌گذاری در این حوزه از حیطه وظایف بانک مرکزی خارج است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه