ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ شهريور

به گزارش ایلنا، اتحاد ACU یکی از بهترین راه‌ها برای دور زدن دلار است. بانک مرکزی هیچ کشوری تاکنون بیت کوین را نپذیرفته است.
مدیرعامل اسبق بانک صادرات با بیان اینکه ارز دیجیتال و بیت کوین حداقل تا چند سال آینده از سوی بانک مرکزی کشورها پذیرفته نمی‌شود، گفت: برای نجات کشور از افزایش شدید قیمت دلار می‌بایست تحت پیمان‌هایی نظیر ACU کار کنیم که در راستای آن، مبادلات بر اساس پول ملی کشورها انجام می‌شود.
احمد حاتمی یزد مشکلات فعلی که کشور به دلیل گران شدن دلار پیدا کرده است را قابل حل دانست و گفت: ما باید با کشورهای همسایه قرارداد ببندیم تا با پول ملی مبادلات را انجام دهیم و این چیزی نیست که قبلا انجام نشده باشد.
وی در توضیح روش درست مبادله با کشورهای همسایه گفت: ما یک پیمان چند ملیتی تحت عنوان (ACU) با چند کشور داریم که به معنای «اتحادیه پایاپای آسیایی» است. این اتحاد حدود ۵۰ – ۴۰ سال پیش میان ایران و کشورهایی نظیر بنگلادش، هندوستان و پاکستان بسته شده است.
مدیرعامل اسبق بانک صادرات ادامه داد: روش کار درACU به این شکل است که مثلا فروشنده ایرانی که کالای خود را به خریدار ترک می‌فروشد، وجه را از بانک مرکزی ایران به ریال دریافت کند و خریدار ترک هم وجه مربوطه را به لیر به بانک مرکزی کشور ترکیه پرداخت کند. مثلا اگر ایران به کشور ترکیه پتروشیمی صادر می‌کند، بانک مرکزی ایران به صادرکننده ریال پرداخت کند و دریافت‌کننده ترک به بانک مرکزی ترکیه لیر پرداخت کند. طبق قانون ACU بانک مرکزی کشورها هر ۲ ماه یک بار با هم تسویه حساب می‌کنند.
این کارشناس بانکی با تاکید بر اینکه چنین روش معامله‌ای قبلا انجام می‌شد اما کم‌رنگ شده است، گفت: کم‌رنگ شدن این موضوع به این خاطر است که سیستم مالی ما دست متخصص نیست و هر روز تصمیمی جدید و بعضا غلط اتخاذ می‌کنند.
وی یادآور شد: علاوه بر ACU ما یک روابط اقتصادی دیگر تحت عنوان اکو (سازمان همکاری اقتصادی) داریم که با کشورهای عضو آن نیز می‌توانیم مبادلات غیردلاری انجام دهیم و کشور را از تاثیر افزایش شدید قیمت دلار نجات دهیم.
حاتمی یزد با بیان اینکه بانک مرکزی هیچ کشوری تاکنون ارز دیجیتال را نپذیرفته است، گفت: ارز دیجیتال یک قمار بیشتر نیست و اصلا ارزش اینکه نامش را پول بگذاریم، ندارد.
وی با بیان اینکه پول چند نقش عمده دارد که اگر محقق نشود، نمی‌توان نام چیزی را پول گذاشت، اظهار داشت: پول وسیله‌ی مبادله‌ی کالا و خرید و فروش است، همچنین وسیله‌ی پس‌انداز و انباشت ثروت است و ضمنا وسیله‌ی ارزیابی دارایی‌ها قرار می‌گیرد. علاوه بر این‌ها قوه قضاییه باید پول را به عنوان وسیله‌ی ادای دین بپذیرد.
این کارشناس ارشد مسائل بانکی ادامه داد: اگر شما برای مطالبات خود از یک شخص به قوه قضاییه شکایت ببرید، دستور پرداخت دین به ارز رایج کشور یعنی ریال صادر می‌شود. در کشور ما پول رسمی ریال است و دستور پرداخت ادای دین به ریال صادر می‌شود. در کشورهای دیگر دستور پرداخت ادای دین به ارز رایج همان کشورها صادر می‌شود. هیچ کشوری تاکنون بیت کوین را به عنوان وسیله ادای دین نپذیرفته است.
مدیرعامل اسبق بانک صادرات با بیان اینکه تغییرات قیمت ارز دیجیتال بسیار شدید است، گفت: قیمت ۱ بیت کوین یک روز ۱ دلار است و یک روز ۲ هزار دلار! تغییرات این ارز بعضا بیش از ۱۰۰ برابر است. در همین یک‌ ساله‌ی جاری، بالاترین قیمتی که بیت کوین داشته، ۲۱ هزار دلار بوده است. این نوسان قیمت به دلیل عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد. عده‌ای بیت کوین را می‌خرند تا گران شود و بفروشند و عده‌ای هم آن را می فروشند تا ارزان‌تر نشود.
وی با اشاره به صحبت‌هایی که با گران شدن دلار در خصوص توسعه دادن ارز دیجیتال می‌شود، تاکید کرد: ممکن است مراکزی که در ارتباط با فضای مجازی و امور الکترونیکی کار می‌کنند، چنین مباحثی را مطرح کنند اما چنین چیزی از سوی بانک مرکزی قابل قبول نخواهد بود. شاید ۱۵ – ۱۰ سال دیگر اوضاع فرق کند اما از دید کارشناسی تا چند سال آینده فراگیر شدن ارز دیجیتال شدنی نیست.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه