ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۳:۰ - ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۱ بهمن

به گزارش پیوست، این نکته‌ای است که معاون طرح و توسعه شرکت ارتباط فردا در میزگرد بانکداری باز هشتمین همایش بانکداری الکترونیکی به آن اشاره کرد. نیما نامداری این گفته خود را با اشاره به گزارش گارتنر در مورد سطح اعتماد مردم به بانک‌های بین‌المللی گفت البته تاکید کرد اگر در ایران نیز چنین نظر سنجی صورت گیرد وضعیت بانک‌های ایران از این بهتر نیست.
او گفت اگر امروز مردم پول‌های خود را نزد بانک‌ها می‌گذارند دلیلش این است که چاره‌ای جز این ندارند اگر گزینه‌ای غیر از بانک‌ها بود شاید گزینه دوم را انتخاب می‌کردند. نامداری برای اثبات این گفته خود به سپرده‌گذاری مردم در نزد موسسات غیرمجاز اشاره کرد و گفت وقتی مردم بدون در نظر گرفتن فاکتور اعتماد ۱۵ تا ۱۷ میلیون سپرده نزد موسسات غیرمجاز ایجاد کردند یعنی اعتماد چندان برای آن‌ها اهمیتی ندارد.
البته این گفته نامداری با اعتراض حضار و برخی از بانکداران حاضر در جلسه مواجه شد و این گفته وی را رد کردند البته او ادامه داد توجه داشته باشید در کل دنیا نیز به برندهایی مانند گوگل، فیس‌بوک و اپل بیش از «سیتی‌بنک» اعتماد می‌کنند و ما باید بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم همانطور که بانک‌های بین‌المللی با بهره‌گرفتن از بانکداری باز ارائه برخی از سرویس‌ها را به این برندها واگذار کردند و خود در لایه دیگر قرار گرفتند.
او ادامه داد: این فرایند نتیجه‌اش باخت بانک‌ها نیست بلکه نتیجه‌اش مدیریت مصارف و تجهیز منابع است. او تاکید کرد که مخاطب بانکداری باز فین‌تک‌ها نیستند بلکه شرکت‌های بزرگ هستند تا بتوانند برخی از سرویس‌های خود را راحت‌تر دریافت کنند، ادارات بانکداری شرکتی و بازاریابی بانک‌ها ذی‌نفعان اصلی بانکداری باز هستند. در اصل باید شرایطی فراهم شود تا بانکداری را در دل دیگران دیگران انجام دهند و این‌ها استارتاپ نیستند اگر بتوانیم از مفهوم بانکداری باز استارتاپ‌‌زدایی کنیم موفق شده‌ایم.
معاون امور شبکه شرکت خدمات انفورماتیک با این گفته معاون طرح و توسعه شرکت ارتباط فردا مخالفت کرد و گفت من همچنان اعتقاد دارم که یکی از مخاطبان اصلی بانکداری باز فین‌تک‌ها هستند. مهران محرمیان گفت: فین‌تک‌ها می‌توانند برخی از رویکردها را تغییر دهند که مدیران پا به سن گذاشته اینگونه نیستند. بانک‌ها بانکداری باز را جزو بیزینس اصلی خود نمی‌دانند، بیزینس اصلی آن‌ها دریافت سود است برای تغییر بیزینس مدل نیاز به انرژی جدید است. کسی که می‌جنگد مطمئنا باید انرژی بیشتر از من داشته باشد. تراکنش آوردن استارتاپ‌ها مهم نیست بلکه ایستادگی‌اشان برای تغییر مدل مهم است.
امیدترابی عضو هیات مدیره توسن به عنوان مدیر این پنل نیز گفت: بانکداری باز نتیجه فلسفه اقتصاد مشارکتی و اقتصاد دیجیتال است. اگر محتوا را به عنوان محصول در نظر بگیریم محصول می‌توان با همکاری جامعه ذی‌نفعان ایجاد شود و به نظر من بانکداری باز روی این فلسفه سوار شده است دیگر قرار نیست بانک صرفا تولید کننده محصول باشد بلکه با مشارکت ذی‌نفعان خود محصولی تولید می‌کند و به آن‌ها ارا‌ئه می‌دهد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه