ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۶ شنبه ۳۰ دي

به گزارش ایلنا، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست با صاحبان استارتاپ‌ها برای بررسی مشکلات کسب‌وکارهای نوین و استارتاپی در ایران با اشاره به موج استارتاپی گفت: این طبیعی است که هر زمانی فناوری تاثیراتی بر روی جامعه هدف گذاشته است و امروزه فناوری زندگی بشر را تغییر داده است. ایستادگی در برابر موج تغییر منطقی نیست و باید از همین مساله به نحو مثبت استفاده کرد.
وی ادامه داد: بلاکچین یک فناوری جدید است که می‌تواند در چند سال آینده تحولی شگرف در دنیا ایجاد کند. اگر ساختارها و سایر موارد را درک نکنیم در عرصه‌‌ی رقابت فناوری و فرهنگ دچار مشکل می‌شویم و فناوری بر فرهنگ پیروز می‌شود.
آذری جهرمی با بیان اینکه ادغام فناوری در اقتصاد در عصر جدید یک مساله‌ی جدی است، اظهار داشت: شرکت‌ها در این حوزه اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. کشورها در حال برنامه‌ریزی در اقتصاد دیجیتال هستند به طوری که ۱۰ سال گذشته شرکت نخست دنیا را شرکت‌های نفتی تشکیل می‌دادند اما اکنون شرکت‌های فناوری اطلاعات جای آن‌ها را گرفته‌اند و آمریکایی‌ها سرمایه‌گذاری جدی را در این عرصه انجام داده‌اند. در حقیقت این مسئله به این معنی است که آینده‌ی اقتصاد، اقتصاد دیجیتال است. چالش‌های فناوری، چالش‌های پیش روی تمام دنیا است. با ایستادگی در مقابل چالش‌ها سهمی از نوآوری‌های جدید کسب نمی‌کنیم.
وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: هم‌اکنون دو راه حل در برابر استارتاپ‌ها داریم؛ اول اینکه می‌توانیم خودمان را به این سیل بسپاریم و راه حل دوم این است که در مقابل این حجم نوآوری ایستادگی کنیم.
آذری جهرمی درباره‌ی استارتاپ‌های ایرانی تاکید کرد: کسب‌وکارهای نوین ایرانی در رتبه‌ی اول کسب و کارهای نوپا و خلاق در جهان هستند. مساله‌ی مهم این است که ما باید مطالعه کنیم و سواد نوین را در حاکمیت افزایش دهیم.
وزیر ارتباطات با اشاره به مدل‌های سرمایه‌گذاری در ایران گفت:‌ برای بلوغ یک استارتاپ نیاز به مدل‌های مختلف سرمایه‌گذاری است به همین دلیل برای این بحث اقدامات مهمی انجام شده است. اگر امروز کسب‌وکارها نیاز مردم را رفع نکنند مردم منتظر آن‌ها نمی‌مانند و به سراغ سیستم‌های مشابه خارجی می‌روند. در صورتی که کسب و کار ما ایجاد نشود و مردم از آن حمایت نکنند بستر بومی شکل نمی‌گیرد.
وی افزود: سهم بخش ارتباطات در اقتصاد ملی مشخص است اما سهم بخش فناوری اطلاعات با خدمات تداخل دارد. باید در بودجه‌ی سال آینده بخش فناوری اطلاعات سر فصل خود را داشته باشد.
آذری جهرمی درباره‌ی شبکه‌ی ملی اطلاعات گفت: مفهوم شبکه‌ی ملی اطلاعات آن طور که عده‌ای معتقدند، محصور کردن نیست بلکه وظیفه‌ دارد ضمن تثبیت بازارهای داخلی به دنبال سهم خارجی باشد. شبکه‌ی ملی اطلاعات بستری برای رشد کسب‌وکارهای نوپا است. بنای دولت بر شفافیت بوده است و در زمان برخی محدودیت‌ها کسب‌وکارها دچار خسارت شده‌اند که یک عیب تلقی می‌شود. اما به هر صورت این اتفاق رخ داده است. اگر نظام اقتصادی ما به زیرساختی که تهدید به تحریم می‌شود وابسته باشد تکلیف کسب‌وکارهایی که در آن فعالیت می‌کنند چیست؟ در حقیقت عقل سلیم نمی‌پذیرد که زیرساخت اقتصادی بر روی چنین بستری باشد.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه وام‌هایی با بهره‌ی پایین به کسب‌وکارهای نوین در شهرستان‌ها ارائه می‌شود، گفت: یکی از روش‌های تامین مالی شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری خطرپذیر است. اگر چنین سرمایه‌ای در اختیار کسب‌وکارهای نوپا قرار نگیرد این دسته از استارتاپ‌ها بزرگ نمی‌شوند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه