موبایل و تبلت
اندیشه سبز خزر۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵ شنبه ۲۰ شهريور

شباهت‌های کلیدی با iPhone 6S
iPhone 7 و 7Plus از نظر اندازه، همان اندازه‌ی صفحات آیفون‌های سری 6 و 6s، یعنی ۴.۷ و ۵.۵ اینچ را دارا می‌باشند. رزولوشن و PPI هر دو سری نیز یکسان است. سری 7 صفحه‌ای با رزولوشن 750*1334 و 326 PPI، و مدل 7Plus دارای صفحه‌ای با دقت 1080p و 401 PPI است. نکته‌ای که واضح است، اندرویدسازان بسیاری از این رزولوشن‌ها و PPIها عبور کرده‌اند. اما طبق آمارهای منتشر شده، چنین بهبودهایی صرفا جنبه‌ی افزایش مصرف باتری را داشته‌ و آیا به راستی چشم انسان قادر به تمایز بین چنین بهبودهایی می‌باشد؟
نکته‌ی کلیدی در ارتقای کیفیت صفحه‌ی نمایش، بهبود روشنایی و  فضای رنگ قابل نمایش توسط آن است که ظاهرا در سری 7 آیفون، شاهد همان مشخصات آیفون 6 و 6S هستیم.


iPhone 7 و 7Plus از نظر ابعاد و ضخامت مشابه سری پیشین خود هستند. سری 7  با وجود آنکه همچنان از آلومینیوم سری ۷۰۰۰ بهره‌ می‌گیرد، تنها به مقدار ناچیزی از سری پیشین خود سبک‌تر است. iPhone 7 از مدل ۶، ۵گرم سبک‌تر، یعنی به ۱۳۸گرم و iPhone 7 Plus در مقابل 6Plus، چهار گرم سبک‌تر، یعنی به ۱۹۲گرم رسیده است. این کاهش وزن به این دلیل حایز اهمیت است که هنگامی که سری 6S و 6S Plus معرفی گردیند، شاهد افزایش تقریبی وزن‌شان نسبت به سری پیش از خود بودیم.
مشخصات ارتباطی وایرلس و چیپ مودم تقریبا طبق همان مدل قبلی است: 876Mbps 802.11ac به همراه بلوتوث نسخه‌ی ۴.۲. اما LTE از مقدار تئوری 300Mbps به 450Mbps افزایش داشته که تنها تفاوت سخت‌افزاری بخش ارتباطی سری 7 با سری پیشین خود است. قلب تپنده‌ی سری جدید آیفون نیز تراشه‌ی Apple A10 Fusion است.


دوربین
خبر خوب آنکه آیفون سری 7 نیز دارای لرزشگیر اپتیکال شده است، موردی که در سری‌های قبلی تنها در مدل‌های Plus آیفون مشاهده می‌شد، اما این‌بار آیفون 7 نیز به همراه 7Plus دارای لرزش‌گیر اپتیکال تصویر(OIS) شده است. آیفون سری7 دارای یک دوربین ۱۲مگاپیکسلی، به همراه روزنه‌ی f/1.8 است. اما یکی از تصمیمات مهم اپل در آیفون 7Plus، کارگزاری ۲ دوربین در پشت گوشی است. یکی از لنزها wide-angle و دیگری telephoto است. استفاده از لنز دوگانه منجر به زوم اپتیکال 2x و ایجاد خاصیت تشخیص عمق فضا که در دوربین‌های DSLR شاهد آن هستیم، خواهد شد. برای نمونه کاربرد بارز آن را می‌توان در بالا بردن کیفیت پرتره دانست. البته باید اشاره‌ای به کمپانی‌های دیگری چون HTC که ایده‌ی استفاده‌ از لنزدوگانه را حتی سال‌ها پیش عملی کرده بودند را نیز داشته باشیم.
دوربین سلفی سری جدید نیز از لنز ۷مگاپیکسلی f/2.2 بهره می‌گیرد که به خوبی از پس ثبت لحظات شما بر می‌آید.


کلید Home
یکی دیگر از تغییرات سری جدید آیفون، کلید Home آن است که دیگر از حالت دکمه خارج شده و در هماهنگی نزدیک با موتور Taptic آیفون کار می‌کند. چیزی شبیه به کلیدهای لمسی نرم‌افزاری موجود در دیوایس‌های اندرویدی. اما با هر بار لمس Home، علاوه بر آنکه دستگاه با ویبره پاسخ آن را می‌دهد، می‌توانید بازخوردهای مختلفی از دستگاه بگیرید. به‌طور کلی Home در سری 7، حس کار کردن با یک ترک‌پد لمسی را به شما القا می‌کند. از حالت دکمه خارج کردن کلید Home را می‌توان در راستای مقاوم کردن سری جدید آیفون در برابر نفوذ آب در نظر گرفت.


حذف جک ۳.۵ میلی‌متری
مکمل حذف جک ۳.۵ میلی‌متری در سری جدید آیفون را بدون شک باید ارائه‌ی محصول جدید AirPods دانست. بسیاری حذف این جک صوتی آشنا را منحصر به اقدام اپل می‌دانند، اما واقعیت امر آن است که پیش‌تر با معرفی USB – C، کلید تجمیع تمامی رابط‌ها و درگاه‌های دو طرفه‌ی گجت‌ها زده شده بود. اما بیایید دلایل مهندسی و فنی حذف جک ۳.۵ میلی‌متری را بررسی اجمالی داشته باشیم. همان‌طور که می‌دانیم گجت‌ها برای تبدیل محتوای(سیگنال) دیجیتال، مانند موسیقی مورد علاقه‌ی شما به آنالوگ، جهت به ارتعاش درآوردن رشته‌های هدفون، نیازمند DAC و یا Digital/Analog Converter می‌باشند.  DAC بخشی‌ است که به همراه آمپلی‌فایر بر روی برد دستگاه قرار می‌گیرد. حال تصور کنید، مسئولیت طراحی، تولید و قرارگیری چنین بخشی از برد را از دوش تولید‌کنندگان گجت‌‌ و گوشی‌ برداریم، واگذارش کنیم به شرکت‌های متخصص تولید هدفون‌ و لوازم صوتی، تا آن‌ها تصمیم‌گیرنده‌ی چگونگی قرارگیری و کیفیت این بخش بر روی دستگاه خود باشند. به گمانم هم‌عقیده باشید که این‌کار چیزی جز تخصصی کردن و بالا بردن کیفیت نهایی صدا برای کاربر نیست. پس آن‌طور که می‌بینیم اپل هم آنچنان انقلابی عمل نکرده، چرا که همچنان بخش DAC را بر روی برد خود نگاه داشته و تنها جک ۳.۵ میلی‌متری را حذف کرده و وظیفه‌ی خروجی صدا را بر روی درگاه Lightning اختصاصی خود قرار داده است. البته با یک تبدیل می‌توان به همان جک ۳.۵ میلی‌متری رسید و با این کار شاید بتوان افرادی را که این تغییر به مذاق‌شان خوش نیامده، راضی نگاه داشت. افرادی که معتقدند اپل سود سرشاری از این تبدیلات و دانگل‌ها به جیب خود و شرکایش می‌ریزد. در مقابل بهره‌ای که مهندسان طراح برد آیفون از حذف این جک به آن دست یافته‌اند، فضای بیشتر برای باتری، مقاومت در برابر نفوذ آب و  همین‌طور باریک‌تر شدن کلی گوشی‌ است که البته اپل در طراحی خود از این مورد بهره‌ای نبرده است.
اما AirPods هم چیزی نیست جز هدفون بی‌سیم ارائه شده توسط اپل. این هدست بی‌سیم برای انتقال داده‌ی اصلی از همان بلوتوث محبوب همیشگی استفاده می‌کند اما برای هماهنگی بیشتر و ارائه‌ی قابلیت‌های افزون‌، اپل چیپ بی‌سیم W1 را برای آن در نظر گرفته است. W1وظیفه‌ی pairing، بررسی وضعیت باتری داخلی AirPods و کارکردن و هماهنگی بی‌مشکل با Siri را بر عهده دارد. هماهنگی کامل با Siri به آن معنی است که شما کنترل کامل گوشی خود را حین استفاده از AirPods و صدور فرامین صوتی خواهید داشت. انتقال اطلاعات همانند صوت توسط بلوتوث به این معنی است که شما قادر خواهید بود از هر سیستم سازگار بلوتوثی دیگر نیز برای کار کردن با آیفون خود بهره بگیرید. اما با نبود چیپ W1 بر روی دستگاه‌های دیگر، مشکلاتی را در استفاده از دیگر قابلیت‌هایی چون Siri خواهید داشت. بنابراین منطقی است که اپل راه تعبیه چیپ W1 خود را در دیگر وسایل شرکت‌های تولیدکننده‌ی هدفون و لوازم صوتی تسهیل بخشد.
حال بیایید شیوه‌ی قرارگیری AirPods بر روی گوش را هم مورد بررسی قرار دهیم. AirPods شاید به تعبیری ظاهری همانند EarPods اپل داشته باشد که سیم‌اش جدا شده است. واقعیت امر این است که طبق ادعای اپل، این دو کیفیت صوتی مشابهی را ارائه می‌دهند. اگر شما از آن دسته کاربرانی باشید که EarPods بر روی گوش‌تان به درستی قرار نمی‌گرفته است، باید بگوییم این مشکل را همچنان خواهید داشت. نکته‌ی جالب دیگری که در نقد AirPods می‌توان گفت آن است که تصور کنید به همراه این هدست مشغول فعالیت ورزشی و یا حتی حین دویدن باشید، احتمال آنکه حواستان نباشد و هدست‌ها از گوش‌تان جدا و گم شوند را نمی‌توان نادیده گرفت و یا حتی افتادن آن از گوش‌تان در اثر تکان خوردن‌های عادی در زندگی روزمره.

اسپیکر استریو
اپل پس از مدت‌ها، در نهایت سری 7 و 7Plus خود را مجهز به اسپیکر استریو، یکی در بالا و دیگری در پایین گوشی نموده است.

از روح دمنده‌ی تمامی این کالبد نیز نباید غافل شد که چیزی جز iOS10 نخواهد بود.

آیا اپل با معرفی سری جدید آیفون خود، همچنان موفق به تأثیر در مسیر تکامل تکنولوژی موبایل خواهد شد؟ آیا تولیدکنندگان لوازم جانبی، اپل را در این مسیر همراهی خواهند کرد؟ و از همه مهم‌تر، اقبال مصرف‌کنندگان چگونه خواهد بود؟
این‌ها سوالاتی است که تنها زمان پاسخگوی آن خواهد بود.

برچسب ها7 PlusAirPodsiPhone7
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

مشکلات کاربران با آیفون جدید SE