ایران
اندیشه سبز خزر۱۵:۰ - ۱۳۹۹ چهارشنبه ۴ تير

به گزارش پیوست، اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در گزارشی به شکایت‌های ثبت‌شده از کسب‌وکارهای مجازی از سال ۹۷ تا ۹۹ پرداخته است. براساس این گزارش اتحادیه در این سه سال هشت هزار و ۲۴۵ مورد شکایت ثبت شده در پنل اتحادیه را مورد بررسی قرار داده و  همچنین  ۸۳ درصد از شکایت‌های ثبت شده در پنل اتحادیه مختومه اعلام شدند و باقی شکایت‌ها در مرحله «منتظر بررسی کارشناس»، «منتظر بررسی شاکی»، «پیگیری عدم پاسخ کسب‌وکار»، «منتظر پاسخ کسب‌وکار» و «ارجاع به مراجع قضایی» قرار دارند و ۱۰ درصد از شکایت‌ها هم لغو شده‌اند.
اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در این گزارش با نام «شکایات ثبت شده از سال ۹۷ تا ۹۹» اعلام کرده است که در این سال‌‌ها شکایت‌های ارجاع شده از سمت نماد الکترونیکی، وزارت صنعت و معدن و اتاق اصناف مورد بررسی قرار داده و به آنها پاسخ داده است. بر این اساس اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از سال ۹۷ تا ۹۹، ۵۴۵ مورد شکایت از سوی وزارت صمت را بررسی کرده و مورد پاسخ قرار داده است. اتحادیه همچنین ۱۷۸ فقره شکایت ارجاع شده از سمت اتاق‌های اصناف تهران را هم بررسی کرده است.
طبق این گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی علاوه بر بررسی شکایت‌های ثبت شده بر پنل وب‌سایت خود، شکایت‌های ثبت شده در پنل نماد اعتماد الکترونیکی را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. براساس بررسی اتحادیه، دو هزار و ۱۷۵ فقره شکایت در پنل نماد اعتماد الکترونیکی ثبت شده که توسط اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی مورد بررسی و پاسخ قرار گرفته است. در این شکایت‌ها موضوع «عدم ارائه خدمت یا تحویل کالا» با ۴۷ درصد بیشترین شکایت را به خود اختصاص داده است. پس از آن «مغایرت کالا و خدمت تبلیغ شده در وب سایت» با ۵۰۱ فقره شکایت یعنی۲۳ درصد در رتبه بعدی قرار دارد.
طبق این گزارش، اتحادیه در ۹ حوزه «عدم تحویل به موقع کالا»،«تبلیغ خلاف واقع»، «عدم پاسخگویی شرکت به نارضایتی مصرف‌کننده»، «عدم تامین کالا یا ارائه خدمات»، «عرضه کالا غیرمجاز»، «نقض حفاظت از داده‌های مصرف‌کننده»، «تحمیل شروط غیرمنصفانه به مصرف‌کننده»، «دریافت مبلغ اضافی از مصرف‌کننده» و «سایر» شکایت‌های کاربران را بررسی کرده است که موضوع «عدم تامین کالا یا ارائه خدمت» با ۲۰/۹۲ درصد بیشترین شکایت‌ها را به خود اختصاص داده است و حوزه «نقض حفاظت از داده‌‌های مصرف‌کننده» با ۱/۱۲ درصد کمترین شکایت را دارا بوده است.

در این گزارش همچنین شکایت‌های ثبت شده از سال ۹۷ تا ۹۹ به تفکیک کسب‌وکارهای عضو و کسب‌وکارهای غیر عضو مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش شکایت‌های ثبت ‌شده از کسب‌وکارهای عضو اتحادیه حوزه «سایر» با ۲۷/۵ درصد بیشترین شکایت‌ و حوزه «نقض حفاظت از داده‌های مصرف‌کننده» کمترین شکایت را دارا بودند.
در زمینه شکایت‌های ثبت شده از کسب‌وکارهای غیرعضو که در پنل اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی ثبت شده است، «عدم تحویل به موقع کالا یا ارائه خدمت» با۴۱/۲ درصد بیشترین شکایت و همانند کسب‌وکارهای عضو اتحادیه، موضوع «نقض حفاظت از داده‌‌های مصرف‌کننده» با ۲/۹ درصد کمترین شکایت را به خود اختصاص دادند.
اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در این گزارش همچنین به تفکیک هر سال کل شکایت‌های ثبت ‌شده و شکایت‌های کسب‌وکارهای عضو اتحادیه و غیر عضو را هم مورد بررسی قرار داده است.
بر این اساس در سال ۹۷، در کل هزار و ۴۵۶ شکایت از کسب‌وکارها مجازی در پنل اتحادیه ثبت شده بود که از این تعداد، هزار و ۱۴۳ فقره شکایت متعلق به کسب‌وکارهای عضو و ۲۶۷ فقره شکایت متعلق به  کسب‌وکارهای غیر عضو است. در این سال بیشترین شکایت در حوزه «سایر» با ۳۰/۹ درصد ثبت شده است. در بخش «نقض حفاظت از داده‌های مصرف‌کننده» با ۱/۴درصد کمترین شکایت وجود داشت.
طبق تفکیکی که در این گزارش صورت گرفته در سال ۹۷، در حوزه «عدم تامین کالا یا ارائه خدمت» با ۲۲/۵ درصد بیشترین شکایت از کسب‌وکارهای غیرعضو ثبت شده است و «نقض حفاظت از داده‌های مصرف‌کننده» با ۱/۹درصد کمترین شکایت را به خود اختصاص داده است. در بخش شکایت‌های ثبت شده از کسب‌وکارهای عضو اتحادیه، بیشترین شکایت با ۲۸/۷ درصد در حوزه «سایر» قرار دارد و کمترین شکایت مربوط به حوزه «نقض حفاظت از داده‌‌های مصرف‌کننده»با ۰/۹ درصد است.
در سال ۹۸، در کل دو هزار و ۶۷۷ فقره شکایت در پنل اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی ثبت شده است که هزار و ۷۶۲ فقره مربوط به کسب‌وکارهای عضو است و ۹۱۵ مورد شکایت به کسب‌وکارهای غیرعضو تعلق دارد. در سال ۹۸، «عدم تامین کالا یا ارائه خدمت» با ۲۲/۴ درصد بیشترین شکایت از کسب‌وکارها ثبت شده و «نقض حفاظت از داده‌های مصرف‌کننده» همچنین کمترین شکایت را به خود اختصاص دادند. بیشترین شکایات ثبت شده برای کسب‌وکارهای غیرعضو در سال ۹۸، با ۲۸ درصد متعلق به «عدم تامین کالا یا ارائه خدمات» و «نقض حفاظت از داده‌‌های مصرف‌کننده» کمترین شکایت را دارا است. در مورد شکایات ثبت‌شده برای کسب‌وکارهای عضو اتحادیه در سال ۹۸، حوزه «سایر» با ۲۱/۶ درصد بیشترین شکایات و حوزه «نقض حفاظت از داده‌های مصرف‌کننده»با ۱/۳درصد کمترین شکایت را به خود اختصاص دادند.
آنگونه که در این گزارش آمده است، در سال ۹۹، هزار و ۵۲۷ فقره شکایت ثبت شده است که هزار و ۵۷ شکایت متعلق به کسب‌وکارهای عضو و ۴۶۹ فقره شکایت از کسب‌وکارهای غیرعضو است.
در میان ۹ حوزه مورد شکایت از کسب‌وکارها، در سال ۹۹، حوزه «عدم تامین کالا یا ارائه خدمات» با ۲۵/۱ درصد با بیشترین شکایت و حوزه «عرضه کالا غیرمجاز» با ۱/۶درصد کمترین شکایت روبرو بودند.
بر اساس این گزارش در حوزه «عدم تامین کالا یا ارائه خدمات» با ۲۵/۴ درصد کسب‌وکارهای عضو اتحادیه بیشترین شکایت و در حوزه «نقض حفاظت از داده‌های مصرف‌کننده» با ۰/۸درصد کمترین شکایت را داشتند.
در  بخش شکایت‌های ثبت شده برای کسب‌وکارهای غیرعضو، همانند کسب‌وکارهای عضو اتحادیه، حوزه «عدم تامین کالا یا ارائه خدمات» با ۲۴/۵ درصد با بیشترین شکایت روبرو بوده و «نقض حفاظت از داده‌های مصرف‌کننده» با ۱/۳ درصد همچنین کمترین شکایت را به خود اختصاص داده است.
در پایان گزارش اتحادیه وضعیت شکایت‌های ثبت شده در پنل اتحادیه را مورد بررسی قرار داده است که براین اساس ۸۳ درصد از شکایت‌ها مختومه و ۱۰ درصد از شکایت‌ها هم لغو شدند و باقی شکایت‌ها در مراحل «منتظر پاسخ کسب‌وکار»، «پیگیری عدم پاسخ کسب‌وکار»،«منتظر بررسی شاکی»،«منتظربررسی کارشناسی» و «ارجاع به مراجع قضایی» هستند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه