گوناگون
الناز فرجی۶:۲۴ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۸ تير

طراحی وب (بالاخره) دارد به خاطر نامناسبی و بی ربطی میمیرد. صفحات وب مدتی است که دیگر مرکز تجربیات اینترنتی نیستند. به همین دلیل است که طراحان باید به سمت چالش دیگری بروند،محصولات و اکوسیستم ، البته اگر میخواهند مربوط و شایسته باقی بمانند. 
اینکه طراحی وب هیچ آینده ای ندارد ، شاید یک عبارک ریسکی باشد میدانم؛ اما این مقاله توضیح میدهد که چرا آینده ای ندارد و ما به عنوان طراح در این رابطه چکار میتوانیم انجام دهیم. طراحی وب قبلا همه ی احتمالات را امتحان و تمام کرده ؛ ترکیبی از تکنولوژی و فرهنگ احتیاج به رویکرد گسترده تری را نشان میدهد.
بیایید با نشانه های این مرگ قریب الوقوع شروع کنیم.

نشانه ی اول : جنسی سازی کردن با قالب

بیشتر مفادی که شما امروزه در وب میبینید توسط یک سری چارچوب ها و سرویس ها مانند WordPress,Blogger یا Drupsl یا چیز های دیگر اداره میشود. چارچوب ها اساس و میانبر ها را برای شما فراهم میکنند تا شما زمان کمتری را برای سر و کله زدن با ساختن یک وب سایت صرف کنید و بیشتر زمانتان را به خود مفاد آن سایت ها اختصاص دهید. یکی از پیامد های وجود این چارچوب ها و قالب های مجانی و پرداخت شده این است که شما میتوانید خیلی سریع کارتان را با طرحی با ظاهر حرفه ای آغاز کنید. پس چرا یک طراح وب استخدام کنید در حالیکه میتوانید به آسانی با استفاده از یک قالب به یک طرح قابل قبول دست یابید که قیمتش هم بسیار ناچیز است؟ در واقع خیلی ازطراحان وب (به خصوص آنهایی که کارهایشان ارزان تر است) تنها یک قالب از پیش آماده شده را برمیدارند و فقط یک سری تغییرات جزئی در زمینه ی برند انجام میدهند.  به هر حال اگر صفحه ی وبتان استاندارد و متضمن است، قطعا یک قالب وجود دارد که میتواند کارتان را راه بیاندازد.

نشانه ی دوم : الگوهای طراحی وب بالغ اند

یکی از نوآوری های اخیر طراحی وب چیست؟ طرح پاسخ گو؟ این که یکی از قدیمی های عصر دیجیتال است. اختلاف منظر؟  فقط خوش قیافه است و استفاده ای ندارد. وب همه ی مولفه های میانجی گری کاربر و الگوهایی را ممکن است برای مدتی داشته باشد. ( و پارالکس یا همان اختلاف منظر چیزی نیست که واقعا احتیاج داشته باشید.) و به همین دلیل است که شما نوآوری های زیادی در الگوهای وب اخیر نمیبینید. این بالغ بودن برای کاربران خوب است: آنها پایداری را در استفاده ی روزانه ی وبشان میابند . به شکل ها ، کارت های خرید و پیج های ورود نگاه کنید. همه یکجور عمل میکنند. تلاش برای خلاق بودن در این زمینه احتمالا بی استفاده و یا حتی مضر از آب در میاید.

نشانه ی سوم : خودکارسازی و هوش مصنوعی از همین حالا در حال انجام دادن این کارند.

موج جدیدی از سرویس های خودکار طراحی وب به راه افتاده است؛ که احتمالا توسط The Grid شروع شد. این سرویسی برای ساختن سایت های ابتدایی است که تصمیمات معنایی طراحی را بر اساس هوش مصنوعی  میگیرد. مفاد شما را تحیل میکند و بهترین ترکیب های کلی ؛ رنگ ها ؛ فونت ها و عکس های دیگر را برای سایتتان پیدا میکند. با استفاده از پایه های طراحی انتخاب شده به عنوان اساس، دیگر احتمالش کم است که چیزی اشتباه شود و نتیجه احتمالا بهتر از نتایج متوسط طراحان وب است. وقتی چیزی میتواند به خوبی خودکار سازی شود، به این معنی است که عملکرد و استاندارد هایش به خوبی پایه گذاری شده اند و دیگر زیاد نیازی به دادن ورودی توسط انسان ها نیست. و واضح است که این آغاز کار است. رقابت سرسختی بین سرویس هایی که میتوانند طرح های بهتری را ؛ سریع تر و با دخالت کمتر انسان ها ارائه دهند، به وجود خواهد آمد.

نشانه ی چهارم : صفحه های فیس بوک به عنوان صفحات خانه (Home page) ی بیزینس های کوچک

در اواخر سال 1990 بیزینس های آینده نگر .com    و برنامه های هاست(host) گران میخریدند و  یک استاد وب برای داشتن صفحات وب استخدام میکردند. کسی که آنها را در اینترنت مرئی و ممتاز کند. در سال 2005 ؛ ساختن یک سایت در blogger  یا  wordpress.com برای بیزینس عکسهای عروسی جدیدتان کافی بود. ( همینطور مجانی و سریع بود ) . امروزه این کارایی توسط صفحات فیس بوک نسخ شده است. آنها مجانی اند، یک دهه ی پیش ابزار (tools) قدرتمندی به بیزینس های بزرگ ارائه میدادند ( مانند اشتراک برای به روز رسانی ها و پست های ویدئویی) و برای تنظیم کردنشان به عنوان صفحه ی پروفایل خودتان، آسانند. برای مشخص و معلوم کردن بیزینس ها بسیار موثر اند و با وجود این مشخصات ؛ صفحات وب ابتدایی را دیگر  بی استفاده اند.

نشانه ی پنجم : موبایل در حال کشتن وب است

چقدر پیش می آید که با استفاده از موبایلتان از صفحه ی وبی بازدید کنید و آدرس را مستقیما بنویسید؟ فقط زمانی که اپلیکیشن را نداشته باشید مگر نه؟ به نظر میرسد که دیگر مردم زیاد درباره ی صفحات پیج فکر نمیکنند: آنها به برند های دیجیتالی فکر میکنند؛ که بیشتر به اپلیکیشن یا سابسکریپشن (مانند فالو کردن یا ...) تبدیل میشوند. به همین دلیل است که بیشتر وبسایت های بزرگ  و  پرتال ها در حال تحمیل کردن اپلیکیشن های موبایلشان به شما هستند. وب های موبایل ها همیشه کند و طاقت فرسا بوده اند. تایپ کردن آدرس ها عجیب است. و همینطور هدایت کردن تب ها (از این تب به آن تب رفتن) . دستگاه های موبایل ضعیف و شبکه ی داده های مشبع مان به ما کمک نمیکنند تا یک تجربه ی وب گردی خوب و آسان مانند دسکتاپ داشته باشیم. با اینکه طراحی وب پاسخگو خیلی حیاتی است ( بکار نبردنش مانند خودکشی دیجیتالی است) ؛ تنها این را تضمین میکند که کاربر شما میتواند صفحه ای را در موبایل ببیند؛ البته اگر پیدایش کند. و فضای محدود ذهن او توسط اپلیکیشن ها به کار گرفته شده است.
نمودار شدن سرویس های وب و مفادی که شما را پیدا میکنند
حقیقت این است که ما به صفحات وب کمتری احتیاج داریم نه بیشتر. همین الان هم خیلی از آنها وجود دارد که برای جلب توجه ما در حال رقابت اند و خودخواهانه فکر میکنند که ما وقت داریم تا همه ی آن تبلیغات های پاپ آب را ببندیم، همه ی آن سلسله مراتب ها را بگردیم و به آن گذر ها، معرفی ها و افکت ها خیره بمانیم!
ولی چیزی که واقعا الان مهم است این است که چگونه باید چیزها را در صفحه ی خود مرتب و تنظیم کنید : مفاد؛ بر حسب احتیاجات خاص یک کاربر. به همین دلیل است که گوگل شروع کرده به اینکه همان مفاد دقیق را در نتایج جستجو نشان دهد. بدون اینکه نیاز باشد از صفحه ی دیگری دیدن کنید. به عنوان مثال اگر یک رستوران نزدیک را با موبایلتان درگوگل سرچ کنید؛ در نتایج جستجوی گزینه ها یی خواهد آمد که میتوانید با آن با رستوران مورد نظر تماس بگیرید. حتی لازم نیست از خود صفحه دیدن کنید. ممکن است طراح صفحه و شمارنده ی تعداد بازدید ها رنج ببرند اما در نهایت تجربه ی کاربر توسعه میابد.
چیزها به سوی دستیار های دیجیتالی مانند سیری و به خصوص گوگل حرکت میکنند. گوگل حالا با تغییرات جدیدش اندروید M را معرفی کرد : هدف آنها این است که دقیقا همان اطلاعاتی را که نیاز دارید برایتان فراهم کنند و همان زمانی که احتیاج دارید. و این تحولی از صفحات وب به سرویس های وب است. اطلاعات مستقلی که میتوانند با سرویس های دیگر ترکیب شده و نتیجه ی ارزشمندی ارائه کنند. پس اگر دنبال یک رستوران میگردید ، نظرات و نقد هایی از Foursquare یا Yelp ، مسیر را از Google Maps و وضعیت ترافیک را از Waze  میگیرید.
حتی بیشتر :
ما در حال رفتن به سمت مدلی تحمیلی از مصرف مفاد هستیم که اطلاعات درست به دست شما میدهد بدون اینکه حتی درخواستشان را داده باشید.  به عنوان مثال گوگل، به شما هشدار میدهید که چه زمانی باید راه بیفتید تا سر وقت به ملاقاتتان برسید. همه ی اینها از همین حالا به لطف API (رابط برنامه ی کاربردی)ممکن میشود  که دخالت میکند و میگذارد سرویس های دیگر با اطلاعات شما در تماس باشند. در این دنیا  دیگر  به صفحات وب نیازی نیست.
اینگونه نیست که بگوییم صفحات وب از بین میروند، آنها مدت طولانی ای باقی خواهند ماند چون آنها برای اهداف خاصی ، مفید هستند و خواهند بود. ولی دیگر چیز جالبی در مورد طراحان وب وجود ندارد. آنها مانند یک محصول متوسط اند و دیگر برای محصولات دیجیتالی و بیزینس در اولویت نیستند.
صفحات وب به گونه ای اند که باید پیدا شوند و از آنها بازدید شود ولی در این پارادیم جدید تحمیلی ، مفاد ,خودشان شما را پیدا میکنند. بر اساس داده هایی که از مطالبتان، فعالیت هایتان یا حتی بیومتریک،  مفاد و ابزار هایی که به صورت هوشمند در مقالبتان ظاهر میشوند ؛ زمانی که احتمالش زیاد است که به آنها احتیاج داشته باشید. این نکته ی بزرگ و مهم نسل جدید ساعت های هوشمند است. آنها داده ها را از بدن شما بدست می آورند و به شما اطلاعات کوچکی را مخصوص خودتان و مغزتان نشان میدهند. تکنولوژی کامپیوتر هم در حال برداشتن قدم های بزرگی برای خارج شدن از دیدتان است!
این برای ما چه باقی میگذارد؟

طراحی وب مرده است و طراحی UX عمر درازی در پیش دارد


خبرهای خوبی اینجاست، کاملا بر خلاف صفحه ی های وب ، میتوانید ببینید که درخواست ها برای طراحان UX همچنان رو به افزایش است و به نظر میرسد که همه در حال دوباره طراحی کردن محصولات خود اند. این تغییر از طراحی وب تا تجربه ی طراحی توسط گذر از صفحات وب به محصولات  ، ابزار ها و اکوسیستم هی دیجیتالی ایجاد شد. صفحات وب تنها بخشی از یک چیز بزرگترند: اپلیکیشن های موبایل، کانال های سرویس  مشتری  و مکان های فیزیکی برای اطلاع رسانی تجاربی که یک کاربر با یک برند ، محصول یا سرویس دارد. تظاهر به این شما میتوانید یک بیزینس را اداره کنید و تنها با توجه به کانال وب سود ببرید، ساده اندیشانه است و بسیار مضر.
و همه ی این نکات باید طراحی، برنامه ریزی و مدیریت شوند. این شغلی است که به حیات خود ادامه میدهد ، بدون توجه به کانال. ما هنوز به تجارب و مفاد سودمند منطبق شونده های هوشمند ، دستگاه های واقعیت مجازی ، لنزهای الکترونیکی و هر چیزی که در دهه ی آینده بیاید نیاز داریم.
در واقع زمانی که  تکنولوژِی به پس زمینه میرود، تمام چیزی که میتوانیم ببینیم سودی است که ایجاد کرده است. طراحانی که میخواهند در بازار کار بمانند باید در مدیریت مفاد و سود کانال ها استاد باشند.
زمان آن فرا رسیده است که بزرگ شویم چون ما نیز بخشی از این مشکل بوده ایم: ما به تولد صفحات وب کمک کرده ایم و آنها گمان میبرند که لیاقت بازدید و جایزه گرفتن را به خاطر زمانی که صرف ساختنشان شد، دارند. حالا بیش از پیش در دنیایی که در صدای آگاهی غوطه ور است، نیاز به محیط اطلاعاتی ساده و هوشمند داریم. هرچه زودتر طراحان این نیاز را بفهمند، ما بهتر در آینده آماده خواهیم شد.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

سن شما در رابطه با اینکه چگونه از اینترنت استفاده کنید چه میگوید