ایران
اندیشه سبز خزر۱۵:۰ - ۱۳۹۷ شنبه ۱۸ اسفند

به گزارش پیوست، نزدیک به یک هفته است که تغییر در آرای نظرسنجی جشنواره صداوسیما از کاربران برای انتخاب محبوب‌ترین برنامه‌ی سال این رسانه با انتشار یک خبر از قول مقامات سازمان صداوسیما یا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به یک جنجال جدید تبدیل می‌شود. خبرهایی که حالا کار را به جایی کشانده که مجلسیان هم به نحوه همکاری صدا‌وسیما با شرکت‌های ارائه خدمات ارزش افروده وارد شوند. قراردادهایی که به باور بسیاری از فعالان ارائه خدمات ارزش افزوده، انحصاری است و باعث ورشکستگی دیگر فعالان این بازار می‌شود.
به گزارش پیوست، در همین زمینه نامه‌ای در فضای مجازی دست به دست شد که براساس آن برخی از نمایندگان مجلس با امضای نامه‌ای به هیات رئیسه مجلس خواستار بررسی قراردادهای صداوسیما با شرکت‌های خدامات ارزش افزوده‌ای شده‌اند که در جریان تبلیغات با این سازمان همکاری می‌کنند.
فرید موسوی، رئیس فراکسیون جوانان مجلس، امروز در توئیتر خود با اشاره به انحصار صداوسیما در ارائه تبلیغات به شرکت‌های خاص با انتشار نامه‌ای ضمن درخواست برای فراهم آوردن شرایط رقابتی برای دیگر فعالان اکوسیستم استارت‌آپی در این زمینه از هیات رئیسه مجلس خواست تا دستور بررسی از قراردادهای ارزش افزوده صداوسیما صادر شود.
او در این نامه که به امضا ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس رسیده به رشد فعالیت استارتاپ‌ها در سال‌های اخیر در ایران و فعالیت‌هایی که کشورهای دیگر در راستای حمایت از کسب‌وکارهای نوین انجام داده‌اند، اشاره شده و آمده است: «لازم است که در ایران نیز نسبت به بهبود و ارتقای فضای کسب‌وکار استارتاپ‌ها اقدام مقتضی صورت پذیرد.»
در ادامه‌ی نامه، نمایندگان امضاکننده خبر دادند که صدا و سیما تبلیغات استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوین را به مجموعه‌ای واگذار کرده‌اند که این امر ضمن افزایش هزینه‌ی تبلیغات استارتاپ‌ها و ایجاد خلل در فضای رقابتی، فضای جاری نه چندان مطلوب کسب‌وکارهای نوین را با چالش‌های جدید مواجه ساخته است.
آن‌ها از هیات رئیسه درخواست کرده‌اند با توجه به مفاد تبصره‌ی یک بند ۷ ماده ۴۵ آیین‌نامه‌ی داخلی، دستور دهند کمیسیون‌های تخصصی نسبت به بررسی موضوع و اصلاح رویه اقدام کنند.
بر اساس این ماده کمیسیون‌های تخصصی می‌توانند در مواردی خاص جلساتی برگزار کنند و پس از بررسی موضوع گزارشی تهیه و در صحن علنی قرائت کنند.
در همین زمینه فاطمه حسینی، نماینده عضو فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی و یکی از امضاکنندگان نامه در مورد دلیل مطرح کردن این نامه توسط جمعی از نمایندگان به پیوست گفت: «برای حمایت و توسعه‌ی استارتاپ‌های کشور ضرورت دارد که مسئولان فضای رقابت سالم را فراهم کنند. یکی از وظایف صدا وسیما در حمایت از کسب‌وکارهای نوین این است که در زمینه‌ی تبلیغات به این فعالان خدماتی ارائه کند.»
او در ادامه افزود: «در حال حاضر مدیران شرکت‌های استارتاپی به ما مراجعه کرده و از انحصار صدا و سیما در ارائه خدمات به این شرکت‌ها انتقاد‌هایی مطرح می‌کنند. به همین دلیل ما نیز در فراکسیون جوانان این موضوع را بررسی کردیم و دریافتیم که فضای سالمی برای رقابت این شرکت‌ها در صدا و سیما وجود ندارد.» به گفته‌ی او بررسی‌های مجلس نشان می‌دهد که صدا و سیما بحث تبلیغات را به یک شرکت واگذار کرده و در این زمینه دست به انحصار زده‌اند و در قراردادهای این سازمان نیز تخلفاتی به وجود آمده است.
به گفته‌ی حسینی بحث تحقیق و تفحص از صداوسیما مطرح نیست بلکه طبق تبصره یک بند ۷ ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی از هیئت رئیسه درخواست کردیم موضوع انحصار قراردادهای صداوسیما با شرکت‌های خدمات ارزش افزوده را به کمیسیون‌های تخصصی واگذار کند.
آن طور که حسینی می‌گوید پس از بررسی کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی درمورد این موضوع گزارشی از آن تهیه و در صحن علنی گزارش قرائت می‌شود. در نهایت نیز امکان دارد برای جلوگیری از این انحصار صداوسیما اقدامات دیگر لازم باشد یا در گزارش‌ها مشخص شود که دیگر نیازی به پیگیری نیست.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه