موبایل و تبلت
الناز فرجی۰:۵۲ - ۱۳۹۴ شنبه ۷ آذر

pro  وسیله ی عجیبی است . مانند دیگر محصولات اپل طراحی صاف و ممتازی دارد و (یک جورهایی) استفاده از آن دلپذیر است . اما همچنین اپل را نشان میدهد که نقش غیر آشنای دنباله رو را بازی میکند و یک جورهایی این کار را خوب انجام نمیدهد . این مطلب را بخوانید ، gizmag، ipad pro جالب ولی غیر منطقی را نقد میکند . اپل iPad pro را به عنوان رقیب " دو در یک " Surface نمیبیند ؛ بیشتر مردم در رسانه ها این کار را میکنند . اما بر خلاف قاب بندی اپل که iPad pro را یک iPad مناسب برای هنرمندان در نظر گرفته ، اشتباه است که تنها از ظاهر آن قضاوت کنید و ارزش آن را تعیین نمایید : این وسیله یک تبلت بزرگ با کیبرد و وسایل جانبی دیگر است . فهمیدن اینکه این وسیله اولین حرکت در تبدیل شدن به رقیب surface است ، نیاز به دقت زیادی ندارد .  درست مانند کودکی که اولین قدم هایش را بر میدارد ، ipad pro وعده ی چیزی را میدهد که قرار است بشود . اما هر چقدر هم که جالب و دوست داشتنی باشد ، این بچه هنوز راه زیادی دارد تا بتواند usain bolt را شکست دهد .
به عنوان یک تبلت ، ipad pro بسیار بزرگ است اما در دست سبک است . اگر ipad air مانند یک مجله باشد و ipad mini مانند یک کتاب جلد کاغذی ، ipad pro مانند یک روزنامه است . آن را تکیه دهید، یک جرعه از قهوه تان بنوشید و شروع به خواندن تیتر اخبار روز کنید ( یا فصل جدید برنامه ی محبوبتان ...یا حداقل آخرین سخته های minecraft) . " غرق کننده و جذب کننده " صفت بسیار خوبی به نظر میرسد که هر نقدی برای توصیف دستگاه های صفحه بزرگ به کار میبرند ، اما این وسیله واقعا غرق کننده است .سایز آن 12.9 اینچ  رتینا گلوری میباشد.
اینکه اپل در ساخت ipad air 2 بزرگتر و قدرتمند تر موفق شده یا نه مساله ی ما نیست . مساله ی ما این است که چرا اصلا ما به چنین وسیله ای نیاز داریم  و آیا درست است که بیش از 1000 دلار خرجش کنیم یا خیر. اینجاست که ipad pro گیج کننده و یا حتی عجیب میشود . تبلتی به این بزرگی و گرانی تنها زمانی به درد میخورد که شما یک هنرمند دیجیتال باشید که به یک بوم بزرگ برای آثارش نیاز دارد یا میتوانید به حالت لپ تاپ تغییرش دهید . ipad pro  میتواند قالب عالی ای باشد اما اپل یک برند ios را طراحی نکرده که فقط به جامعه ی هنرمندان خدمتی کرده باشد . هدف بلند مدتش دوباره جوان کردن ipad به عنوان یک پیشرو در دوران post-PC است و اینکه موفقیت ادامه دار مایکروسافت با surface  و ویندوز 10 را متوقف کند . عدم تمایل اپل به معرفی کردن این وسیله (ipad pro) به عنوان یک وسیله ی دو در یک به ما نشان میدهد که این شرکت فهمیده که هنوز آماده ی مبارزه در سطح surface نیست . iOS رقیبی برای ویندوز 10 به عنوان یک سیستم عامل دو در یک محسوب نمیشود ( نه در طولانی مدت) و با وجود برخی خصوصیات جالب ، ما فکر میکنیم که سخت افزار  ipad pro  نیز در سطح پایین تری از آخرین surface ها ی مایکروسافت قرار دارد . این وسیله دانه ایست کاشته شده برای طراحان تا اپلیکیشن هایی بسازند و ما را قانع کنند که سیستم عامل ویندوز مربوط به گذشته است . این خصوصیات ممکن است چیزهای لازم برای یک محصول جالب باشند و آغاز مکالمه ای برای آینده ی کامپیوتر ها و امثال آن اما اینها چیزهایی لازم برای محصولی که بخواهیم همین حالا پیشنهاد خریدش را بدهیم نیستند . نه به قیمت 1.060 یا بیشتر ، زمانی که این وسیله با کیبرد و قلم همراه باشد .این به این معنی نیست که ipad pro نمیتواند به عنوان جایگزین لپ تاپ برای برخی انسان ها عمل کند . مشکل این است که این مردم ، کم یا زیاد ، همان مردمی هستند که میتوانند یک لپ تاپ را با یک ipad air عوض کنند . ipad pro بزرگتر و سریع تر از air2 است اما به غیر از آن ، نمیتواند رقیب لپ تاپ باشد .

بیایید در مورد نقاط ضعف این لپ تاپ با سیستم عامل IOS نظر بدهیم :
- هیچ Trackpad یا ماوس/نشانگری برای ورودی در کار نیست.
- دسترسی مستقیم به سیستم فایل وجود ندارد ( که یعنی گرفتن اطلاعات از یک اپلیکیشن به دیگری کند تر و سخت تر است ... اگر ممکن باشد )
- هیچ اپلیکیشنی نیست که نیمه باز باشد ، یا یک برنامه در تمام صفحه باز ست یا دو تا به صورت نیمه. چیزی بین اینها وجود ندارد .
- اپلیکیشنی وجود ندارد که بتواند فراتر از محدوده ی اپل برود وساخت  سیستم و  تنظیمات سوم شخص گسترده را ممکن کند . (مانند بسط دهنده ی پیام و یا راه انداز اپلیکیشن ها )
- گسترش دهنده ی جستجوگری در کار نیست ( گرچه گسترش دهنده ی اپلیکیشن های ios  در safari اینکار را میکنند . )
شاید به هیچ کدام از این چیزها احتیاجی نداشته باشید اما اگر اینطور باشد پس حتما شما در چند سال گذشته از ipad تان با کیبرد به جای لپ تاپ استفاده میکردید. اولین نسل ipad pro در زمینه ی لپ تاپ آنقدر ها هم عالی عمل نکرده بنابراین بهتر است که برای برخی افراد لپ تاپ خوبی باشد ، همانطور که ipad از زمان رسیدن مدل دوم یا سومش در سالهای 12-2011 موجود بوده است .  "pro" یعنی چیزهای مختلف برای افراد مختلف ، اما خیلی از مواردی که من برای کارم انجام میدهم در ipad pro غیر ممکن هستند ( حتی حداقل کارهای مقایسه ی لایه ی قالب محصول که در فوتوشاپ انجام میدهم را پشتیبانی نمیکند). ipad pro گمان میکند که "pro" به چیزهایی بیشتر از کیبرد، عملکرد با دسکتاپ ، officesuite و توانایی ویرایش عکس ها نیاز دارد . اگرتنها این برنامه ها نیازهای شما هستند، پس ipad pro برایتان کافی است . اگر چیزی بیشتر میخواهید ، پس پیشنهاد میکنیم که به چیزهایی مانند surface pro4 یا surface book  یا  retina macbook pro فکر کنید. 

قلم stylus اپل که به صورت غیر معمول  مداد اپل نام گرفته خیلی خوب است . در اپلیکیشن های طراحی شما میتوانید با تاخیری نسبتا جزئی و حساسیت فشار عالی مطلبی را بنویسید و این احساس به شما دست میدهد که انگار دارید روی یک کاغذ واقعی مینویسید . همچنین وسیله ی اشاره و ضربه ی خوبی در زمان گشتن میان اپلیکیشن ها و صفحات وب است . اما میدانید دیگر چه چیزی همه ی این کار ها را انجام میدهد؟ قلم surface مایکروسافت. و این قلم به دستگاه وصل است و معلوم نیست که چرا ipad pro اینطور نیست . تفاوت هایی بین آنها وجود دارد . مثلا توانایی مداد به سایه انداختن تمیز کردن زوایای افقی، اما این کار به درد تورفتگی ها میخورد . در کل مداد اپل وسیله ی جالبی است که مزایایش آنقدر کافی نیست تا کوتاهی های دیگر ipad pro را جبران کند .
کیبرد هوشمند اپل برای ipad pro هم به همین صورت است . برای چیزی که هست بسیار خوب ساخته شده است اما نقشی که دارد معنی زیادی ندارد . وقتی از این دستگاه استفاده نمیکنید ، کیبرد تا میشود تا از صفحه نمایش مراقبت کند - و برای بار دوم تا میشود تا از برخورد کیبرد و صفحه جلوگیری کند . این کیبرد تجربه ی تایپ کردن خوبی با دکمه هایش فراهم میکند ، گرچه کمی صدای ترق تروق دارد اما ما آخرین type cover surface pro 4 را ترجیح میدهیم . یکی دیگر از کم بودها ,نبود trackpad است که یعنی بیشترین کاری که ipad pro میتواند انجام دهد اجرای نقش یک لپ تاپ مصنوعی است . برای پاک شدن لقب "مصنوعی" باید touchpad داشته باشد .
اگر تصمیم دارید یک ipad pro بخرید ، باید توجه کنید که  پیدا کردن کیبرد اپل در زمان انتشارتقریبا غیر ممکن ست و ممکن است وسوسه شوید که کیبرد logitech را جایگزین آن نمایید . با اینکه عالی است و کلید هایش روشن میشوند ، ما انجام اینکار را پیشنهاد نمیکنیم ، چون کاور logitech بسیار سنگین تر است و جدا کردنش از ipad ؛ زمانی که بخواهید به حالت تبلت بروید دشوار خواهد بود  و اگر در حالت تبلت همچنان از کاور استفاده نمایید، ( فکر میکنیم این کاری است که logitech از شما انتظار دارد انجام دهید ) آنوقت شما یکی از معدود ویژگی های خوب ipad pro را از بین برده اید : وزن بسیار سبکش ( نسبت به اندازه اش) در حالت تبلت .
عمر باتری هم مطمئن است . در آزمایش پخش ویدئو ( با روشنایی 75 درصد ) ، ipad pro در یک ساعت 11 درصد کم کرد . در مقایسه با آن ،surface book  و surface pro 4 هر کدام در همین آزمایش 9 درصد کم کردند . ipad pro در حال حاضر وسیله ی جالبی است و ممکن است بذری باشد برای محصولات عالی در چند سال آتی . وقتی طراحان از اپل پیروی کنند و اپلیکیشن های ios بهتر و مناسب برای این نوع از دستگاه ها بسازند و وقتی اپل (احتمالا) ویژگی های جدید خودش را به ios10  و 11 اضافه کند و سیستم عامل دستگاه دو در یک بهتری تولید کند ، آنوقت شاید ipad pro بتواند رقیب واقعی surface شود . در حال حاضر ipad pro  وسیله ای است که زیاد آن را پیشنهاد نمیکنیم . اما اگر قبل ازipad pro ، شما قادر بودید از ipad بجای لپ تاپ استفاده کنید و آرزو میکردید که همین وسیله را با صفحه ای بزرگتر و نیروی پردازشی سریع تر داشتید، در آن صورت ipad pro به همه ی نیاز های شما پاسخ میدهد و به خوبی از آن استفاده خواهید کرد .
برای همه این وسیله بیشتر در مورد برنامه های بلند مدت اپل کاربرد دارد تا وسیله ای برای حل نیاز های روزانه  . پس چرا ipad pro بخریم در حالیکه وسایل دو در یک بهتری وجود دارند ؟ surfacebook هم همانقدر بزرگ و سبک است و retina  نیز به همین صورت است . surface pro 4 نرم افزاری دارد که از همین حالا برای وسایل دو دریک عالی است و هر دو trackpad و درگاه هایی برای وسایل جانبیتان دارند . آنها برای همه pro  هستند .
ipad pro جالب ولی غیر منطقی نسل اول از حالا آماده است . با قیمت 799 دلار برای تبلت بزرگ شروع میشود . مداد اپل نیز 99 دلار دیگر به این قیمت اضافه میکند و کیبرد oem smart هم 169 دلار هزینه دارد .

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

چرا لپ تاپ بعدی شما خیلی شبیه iPod pro است