ایران
اندیشه سبز خزر۱۵:۰ - ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ آذر

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران از تدوین یک برنامه راهبردی برای طراحی و ساخت ماهواره‌های کوچک کیوب ست در کشور خبر داد و گفت: با پتانسیل دانشگاه‌ها توسعه این بخش ساماندهی می‌شود.
حسین صمیمی صبح امروز چهارشنبه در پنجمین نشست تخصصی دستاوردهای علمی و فنی پژوهشگاه فضایی ایران گفت: در کشور ما پتانسیل خوبی در بخش خصوصی و دانشگاه ها برای طراحی و ساخت ماهواره های کیوب ست وجود دارد و تاکنون نیز فعالیت هایی در سطح دانشگاهی در این خصوص شکل گرفته به همین دلیل به نظر می رسد این فعالیت ها باید در قالب یک برنامه راهبردی به صورت منسجم ساماندهی شود و در این راستا پژوهشگاه فضایی ایران یک برنامه راهبردی در این حوزه تدوین کرده و فضای آزمایشگاهی مناسبی نیز به این موضوع اختصاص داده است.
وی گفت: امیدواریم پس از تعاملات لازم با سازمان فضایی این برنامه راهبردی کلید زده شود که در کنار سایر مسیرهای موجود امکان دسترسی ارزان تر و سریع تر ما را به فضا فراهم می کند.
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران ادامه داد: پیشرفت های تکنولوژی امکان ساخت ماهواره هایی ارزان با ابعاد کوچک و در تیراژ بالا را فراهم کرده و این امر امکان ارائه سرویس های بدیع و نوین را فراهم ساخته از سوی دیگر ماهواره برهایی با قابلیت استفاده مجدد در دنیا، تست های عملیاتی را پشت سر گذاشته و این امر طرح موضوعاتی چون توریسم فضایی را عملیاتی کرده است.
وی گفت: به هر حال در زمانه ای قرار داریم که به آن عصر چهارم فضا می گویند و دیگر تنها دولت ها بازیگر حوزه فضایی نیستند و بخش های خصوصی و شرکت های نوآور نقش پررنگی را ایفا می کنند.
به گفته وی این همایش فرصت مناسبی برای تقویت تعامل میان متخصصان و بازیگران بخش فضایی کشور و بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل فضایی است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه