تکنولوژی
سارا محمد علیئی۱۴:۰ - ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۰ شهريور

به گزارش مقاله ای از ژنوم بیولوژی، دانشمندان استرالیایی موسسه تحقیقاتی  Baker IDI، اعلام کردندکه ، نتایج حاصل از آزمایشات ژنتیک آنان اشتباه است. علت این اشتباه، مشکل در جداول ثبت اطلاعات در Microsoft Excel عنوان شده است.

مشکل

نرم افزاراکسل  به صورت پیش فرض نماد ها را به صورت تاریخ ثبت می کند. در این اکسل نام ژن Septin 2 که به اختصار Sept2 ثبت می شود اما به هنگام ورود داده ها به اکسل اسامی به صورت September 2 وارد شده اند. در مجموع تعداد 42615 داده به این صورت ثبت شده است.
و می توان گفت در تمام سلول ها ی اکسل این اتفاق تکرار شده است. نرم افزار این اسامی را تاریخ های میلادی تصور می کند و به همین علت اشتباهاتی فاحش در مقالات علمی به وجود می آید.
کارشناسان حدود 3600 نمونه را مورد تجزیه و تحلیل قرار  داده اند که در این میان در تعداد 700 نفر از نمونه ها به دلیل  خطاهای ناشی از این برنامه از دست رفته است.
مورد دیگر تبدیل نماد RIKEN به یک عدد اعشاری یعنی 2.31E+13 است و این یعنی یک پنجم مقاله ها دارای اشتباهات فاحشی در زمان تبدیل اسامی ژن ها توسط نرم افزار اکسل است.
به گفته محققان، هر سال میزان 15 درصد به خطاهای ثبت داده در این نرم افزار افزوده می شود.و برای ورود مقادیر داده شده باید به صورت دستی هر سلول را ثبت و ذخیره کرد و این کاری بسیار زمان بر است. در نتیجه محققان باید تلاش بیشتری برای یادگیری کامل این نرم افزار داشته باشند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه