کسب‌وکار
مهدی پرهیزی۱۵:۰ - ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۶ مهر

شرکت مخابراتی ژاپنی SoftBank به تازگی شرکت طراح چیپ‌ بریتانیایی ARM را خریداری کرده است. سهام‌داران ARM خبر این معامله‌ی ۳۲ میلیارد دلاری را در ماه آگوست تأیید کردند و در ماه سپتامبر این شرکت از لیست بازار بورس لندن خارج شد. این معامله تا به امروز بزرگ‌ترین خرید یک شرکت تکنولوژی اروپایی محسوب می‌شود.
از زمانی که قصد SoftBank برای خرید ARM انتشار یافت، نظرات منفی متعددی مبنی بر فروش یک شرکت بریتانیایی به یک شرکت خارجی مطرح گردید. دیدگاه‌ها و مخالفت‌های زیادی پیرامون آن مطرح شد و سرآخر این نتیجه‌گیری صورت گرفته که بریتانیا توانمندی اداره و مدیریت شرکت‌های خود را هنگامی که به مرحله‌ای از توسعه می‌رسد، ندارد.
در حالی که شکی در نکات منفی فروش چنین شرکت موفقی وجود ندارد، اما نباید کاملا به آن با دید منفی نگاه کرد. حقیقت آنکه بریتانیا موفق شده است کسب‌وکاری راه‌ بیاندازد که برای آن حاضر به پرداخت ۳۲ میلیارد دلار شده‌اند، خود یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود و ممکن است راه را برای دیگر استارتاپ‌های بریتانیایی هموار سازد.
در حالی که همچنان موج انتقادها پابرجاست، کم‌تر کسی پیدا می‌شود که شرایط حاکم بر بریتانیا را با Silicon Valley مقایسه کند. در هفته‌ی واگذاری این شرکت سوال‌هایی متعددی مبنی اینکه چرا بریتانیا شرکت‌ موفقی چون Facebook و Google برای خود و در منطقه بریتانیا نداشته باشد، مطرح گردید.
بریتانیا به صورت تاریخی در جذب سرما‌یه برای پیش‌برد استارتاپ‌هایش دچار مشکل است، در حالی که همگی ما از آن آگاهیم، چنین مشکلاتی درSilicon Valley وجود ندارد. اگرچه در طی سالیان گذشته، بسیاری از شرایط تغییر کرده است و لندن هم‌اکنون دارای استارتاپ‌های خانگی و سرمایه‌گذاران بسیاری می‌باشد. تردیدی نیست که اروپا نیز در مسیر درستی در حال حرکت است و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر متعددی کار خود را در این منطقه آغاز کرده‌اند.
پس به جای آنکه بریتانیا برای از دست دادن ARM ناراحت باشد، باید برای چنین موفقیت و گام نهادن به موج بعدی استارتاپ‌هایش احساس خوشحالی کند.

برچسب هاSoftBankARM
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

رشد فزاینده‌ی اینترنت اشیا(IoT) در سال ۲۰۱۷