تکنولوژی
مصطفی طبری۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴ سه شنبه ۷ مهر

وقتی اپل در سال 2010 آیپد را معرفی کرد، بزرگترین مساله این بود که آیا این محصول می تواند جایگاهی در بین گوشی های هوشمند و لپ تاپ ها پیدا کند یا خیر.
برای مدتی جواب این سوال مثبت بود و آیپد تبدیل به پرفروش ترین محصول اپل شده بود. اما با گذشت زمان، گوشی های هوشمند بزرگتر و قویتر شدند، از سوی دیگر لپ تاپ باریک تر، سبکتر و از نظر مصرف باتری، بهینه تر شدند. میزان فروش آیپد دچار کاهش شد و در حالی که محصولاتی مانند مک و آیفون اپل به شدت مورد استقبال قرار می گرفتند، تا دو سال آیپد با رکود مواجه شده بود.
اپل که قصد تسلیم شدن ندارد تمرکزش را بیشتر بر روی iPad Pro جمع کرد که آیپدی بزرگتر و قدرتمندتر از مدل های قبلی می باشد. این آیپد حتی از یک صفحه کلید و قلم نقاشی اختیاری نیز بهره می برد. اما حالا این سوال مطرح شده که آیا آیپد پرو قادر هست در جایی بین تبلت های کوچکتر مصرفی و لپ تاپ های پرقدرت قرار بگیرد؟
به عبارت ساده تر آیا آیپد می تواند تبدیل به چیزی مانند لپ تاپ شود، بدون اینکه اهداف اصلی اش را گم کند؟


تلاش برای ایجاد تعادل بین لپ تاپ و تبلت های کوچک

در جریان رویداد اخیر ماه سپتامبر اپل، تیم کوک مدیرعامل این شرکت سعی کرد تعریفی جدید از آیپد را ارائه کند. وی گفت "iPad واضح ترین دید ما را نسبت به پردازش شخصی آینده نشان می دهد. دستگاهی شیشه ای با تکنولوژی مالتی تاچ که در هر لحظه به هر چیزی که بخواهید تبدیل می شود."
صفحه کلید هوشمند 169 دلاری این آیپد اگرچه برای کاربرانی که به میزان زیادی با وارد کردن متن سر و کار دارند یک الزام محسوب می شود اما باید به این موضوع هم توجه کرد که این کیبورد می تواند به سنگینی و ضخیم شدن تبلت نیز منجر شود. اگر آیپد پرو را یک لپ تاپ حساب کنیم، باید بدانیم که برخلاف لپ تاپ ها، خبری از تاچ پد و مکانی برای استراحت دست نیست. البته بر روی این صفحه کلید جانبی یک نشانگر برای انتخاب متون را ارائه می دهد.
حتی اگر این صفحه کلید را هم در نظر نگیریم، ابعاد iPad Pro نسبت به آیپدهای کوچکتر می تواند یک ناهنجاری به حساب آید. اگرچه بزرگی نمایشگر مزایای خودش را دارد، اما باتوجه به اینکه با یک تبلت مواجه هستیم، این موضوع می تواند نگه داشتن آن در یک دست یا انجام کارهایی مانند تایپ را دشوارتر کند. از سوی دیگر شاید پردازنده و رم ارتقا یافته iPad Pro دست توسعه دهندگان را برای تولید طبقه ای جدید از اپلیکیشن ها باز می کند، اما عدم سازگاری با آیپدهای کوچکتر را نیز به همراه خواهد داشت.
بدین ترتیب بخش نرم افزاری آیپد به شکل فزاینده ای دچار پیچیدگی خواهد شد. ویژگی های جدید Slide Over و Split View درiOS 9  به کاربران اجازه می دهند تا دو برنامه را در کنار یکدیگر بطور همزمان اجرا کنند. همچنین با استفاده از iCloud Drive، کاربران از این پس می توانند به راحتی به تمامی اسناد خود دسترسی پیدا کنند. این ویژگی ها بدون شک آیپد را قوی تر از قبل می سازد، اما برخی از آنها باعث می شوند تا آیپد دیگر یک دستگاه شیشه ای ساده نباشد.


سخت افزار بهتر، اپلیکیشن های بهتر

اگر تیم کوک حافظه ضعیفی نداشته باشد قطعاً این موضوع را به یاد دارد که زمانی لپ تاپ-تبلت های هیبریدی مانند Surface مایکروسافت را رد می کرد. بدین ترتیب جالب است که چگونه کوک و کمپانی اش تصمیم به تولید چنین دستگاهی گرفته اند.
به گفته Kevin La Rue نایب رییس کمپانی تولیدکننده نرم افزارهای عکاسی Macphun، خصوصیات لپ تاپی آیپد پرو می تواند باعث جذب توسعه دهندگان نرم افزار شود. برای مثال وی به Adobe و نرم افزارهای Creative Cloud که از قلم Apple Pencil پشتیبانی می کنند، و مایکروسافت که از قابلیت Split View بطور کامل در مجموعه Office خودش استفاده می نماید، اشاره می کند.
به اعتقاد La Rue، این تغییرات سخت افزاری برای ارائه چنین ویژگی هایی ضرورت داشته و می تواند باعث تجدید حیات توسعه دهندگانی که تمایل به ارائه محصولاتشان برای این پلتفرم را دارند، خواهد شد.
Macphun به نوبه خودش قصد دارد بخش زیادی از اپلیکیشن های مک خود را در سال 2016 به آیپد پرو منتقل کرده و از ویژگی هایی مانند Apple Pencil، پردازنده سریعتر و 4 گیگابایت رم بهره ببرد. La Rue امیدوار است بتواند از ویژگی های مختص کامپیوتر مانند امکان اتصال به یک نمایشگر یا هارد خارجی نیز در آینده استفاده کند.


تعریف تبلتی برای بهره وری

شاید در برخی قسمت ها، صحبت های La Rue این موضوع را القا کند که آیپد پرو تبدیل به یک Mac خواهد شد. اما وی تاکید می کند که نباید این دو پلتفرم را با هم یک سو دانست. جذابیت آیپد در این است که این دستگاه بطور ذاتی یک تبلت بوده اما کاربران می توانند در وقت ضرورت از لوازم جانبی دو پلتفرم بطور مشترک استفاده کنند.
La Rue می گوید"شما می توانید یک آیپد ساده بخرید و این برای 60 درصد از خریداران کفایت می کند اما در صورت نیاز هم می توانید لوازم جانبی دلخواه را تهیه کنید. اگر شما آیپد را به همراه تمامی لوازم جانبی خریداری کنید آن وقت کمی به مک بوک ایر نزدیک شده اید."
اما بار دیگر این سوال مطرح می شود که چرا باید خودمان را اذیت کرده و از این لوازم جانبی استفاده کنیم؟ چرا وقتی کامپیوترهای ویندوزی یا مک ابزارهای بهره وری خوبی هستند، از آیپد پرو برای این منظور استفاده کنیم؟
وقتی با توسعه دهندگان اپلیکیشن صحبت می کنیم هنوز پاسخی مشخص و واقع گرایانه ای به این پرسش وجود ندارد. شرکت هایی مانند Macphun هنوز در حال فهمیدن این موضوع هستند که مردم تا چه حد تمایل به ویرایش تصاویر در تبلت هایشان دارند.
اما Peter Arvai مدیرعامل و موسس Prezi، تولیدکننده نرم افزارهای ارائه، آیپد را یک فرمت جدید پردازشی می بیند که سازگارتر و انعطاف پذیرتر از فرمت هایی است که تاکنون وجود داشته اند. اینکه چگونه از پتانسیل های آیپد پرو استفاده کنیم قطعاً مساله ای زمان بر خواهد برد.
وی می گوید"اینکه ما یک آیپد جدید را عرضه کردیم دلیل نمی شود نحوه استفاده از پتانسیل های بالقوه آن را نیز شناخته ایم، این یک فرض غلط است."
بنظر می رسد در آینده، iPad Pro ابزارهایی آشنا از دنیای لپ تاپ ها را ارائه خواهد کرد و با اینکه این موضوع آسمان دید اپل برای آینده پردازش شخصی را کمی ابری می کند اما از اینکه هیچ آینده ای در کار نباشد قطعاً بهتر است.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

در کنفرانس اپل چه گذشت؟ از آیفون جدید و پر قدرت تا اپل استور در تلویزیون شما