زندگینامه
الناز فرجی۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴ جمعه ۱۶ مرداد

مخترع (1955-2011)
حقایق کوتاه و سریع

نام : استیو جابز
حرفه : مخترع
تاریخ تولد: 25 فوریه ی 1955
تاریخ فوت : 5 اکتبر 2011
تحصیلات : دبیرستان homestead، کالج reed
محل تولد: سان فرانسیسکو ، کالیفرنیا ،
محل فوت : پالو آلتو، کالیفرنیا
شناخته شده با نام : استیو جابز
نام کامل : استیو پل جابز

استیو جابز یکی از بنیان گذاران کامپیوتر های اپل با استیو وزنیاک بود . با راهنمایی جابز ، این شرکت در  تعداد زیادی تکنولوژی تحول بر انگیز مانند آی فون و آی پد پیشگام شد .
نقل قول : آیا میخواهید باقی زندگیتان را صرف فروختن آب شیرین کنید یا میخواید دنیا را تغییر دهید ؟ ( جابز در حال دعوت یکی از مدیران اجرایی برای ملحق شدن به اپل ) .
استیو جابز - بیوگرافی کوتاه . او استیو وزنیاک را در دبیرستان دید و در سال 1976 آنها  ساخت کامپیوتر های اپل را آغاز کردند . جابز سرپرست محصولاتی تحول برانگیز مانند آی فون و آی پد بود.


مختصر

استیو جابز در سان فرانسیسکوی کالیفرنیا در 24 فوریه ی 1955 متولد شد و والدینش دو دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه ویسکونتین بودند که او را به سرپرستی سپردند . باهوش ولی بدون هدف . جابز قبل از شروع کردن کار کامپیوتر های اپل با وزنیاک شغل های زیادی را تجربه کرد . محصولات تحول برانگیز اپل مانند آی پاد ، آی فون و آی پد حالا مطمئنا تحول مدرن تکنولوژی اند . او بعد از مبارزه ای طولانی با سرطان لوزالعمده در سال 2011 درگذشت.

اوایل زندگی

استیون پل جابز در 24 فوریه ی 1955 در سان فرانسیسکو ی کالیفرنیا به دنیا آمد . والدینش جوانا شایبل ( بعدها جوانا سیمپسون ) و عبدالفتاح " جان" جندلی ، دو فارغ التحصیل دانشگاه وینکانسین پسر بی نامشان را به سرپرستی سپردند . پدرش عبدالفتاح یک پروفسور علوم سیاسی از سوریه بود . و مادرش جوان شایبل به عنوان یک سخن درمانگر کار میکرد . بعد از اینکه به سرپرستی سپرده شد ، والدینش ازدواج کردند و فرزند دیگری به نام مونا سیمپسون را به دنیا آوردند . در سن 27 سالگی جابز اطلاعات مربوط به والدین بیولوژیکی اش را به دست آورد.
به عنوان یک کودک ، استیون توسط کلارا و پل جابز به فرزند خواندگی قبول شد و نام استیون پل جابز نام گرفت . کلارا یک حسابدار بود و پل یک کار آزموده ی گارد ساحلی و ماشینیست بود . این خانواده در mountain view کالیفرنیا زندگی میکردند . در منطقه ای که بعدا با نام silicon valley شناخته شد . به عنوان یک پسر جابز و پدرش در گاراژ خانوادگی بر روی لوازم برقی کار میکردند . پل به پسرش نشان میداد که چگونه لوازم برقی را جدا کرده و دوباره سرهم کند . سرگرمی ای که اعتماد به نفس، سرسختی ، و دلاوری در امور مکانیکی را در جابز جوان به وجود آورد . در حالیکه جابز همیشه یک متفکر باهوش و نوآور بود، جوانی اش پر از نا امیدی در مدارس رسمی بود. او در مدرسه ی ابتدایی بسیار بازیگوش بود و با بقیه شوخی های زننده میکرد و معلم سال چهارمش مجبور بود  او را تطمیع به مطالعه کند . با این حال امتحانش را خیلی خوب داد و مدیرها میخواستند او را جهشی به دبیرستان بفرستند ، درخواستی که والدنیش رد کردند .
چند سال بعد او در دبیرستان homestead  در سال 1971 نام نویسی کرد ، او در آنجا توسط یکی از دوستان ووزنیاک به  شریک آینده اش ، معرفی شد . ووزنیاک در دانشگاه کالیفرنیا در در برکلی درس میخواند . در سال 2007 ، در مصاحبه با PC world ، ووزنیاک درباره ی اینکه چرا او و جابز با هم خوب ارتباط برقرار کردند صحبت کرد : " ما هر دو کار با برق و لوازم الکترونیکی و وصل کردن تراشه ها  را خیلی دوست داشتیم ، در آن زمان انسان های خیلی کمی میدانستند که تراشه چه است . چه کار میکند و چگونه کار میکند . من کامپیوتر های زیادی طراحی کرده بود، پس خیلی در طراحی کامپیوتر و لوازم برقی از او جلو بودم اما ما هنوز وجوه اشتراک زیادی داشتیم ، ما هر دو نسبت به چیزهایی که در دنیا بودند حالت استقلال داشتیم . "

کامپیوتر های اپل

بعد از دبیرستان ، جابز در کالج Redd در پورتلند اورگون نام نوشت. چون هدفی نداشت ، بعد از 6 ماه از کالج بیرون انداخته شد و 18 ماه را در کلاس های خلاقانه در مدرسه گذراند . جابز بعدا تعریف کرد که یک درست خوش نویسی چگونه علاقه ی او به فن چاپ و بیان رمزی را افزایش و توسعه داد .
در سال 2947 او در آتاری به عنوان طراح بازی های ویدئویی استخدام شد . چند ماه بعد آنجا را ترک کرد تا یک روشنگر روحانی را در هند پیدا کند ، قاره را بگردند و داروهای روانی را تجربه و آزمایش کند . در سال 1976 ، زمانی که جابز 21 سال داشت او و ووزنیاک کامپیوتر اپل را شروع کردند . در کار در گاراژ خانواده ی جابز آغاز شد و سرمایه ی کارشان را با فروختن مینی بوس والکسویگین جابز و ماشین حساب علمی عزیز ووزنیاک بدست آوردند .
جابز و ووزنیاک صنعت کامپیوتر را با آزاد کردن تکنولوژی و کوچکتر، ارزان تر و ساده تر و قابل دسترسی تر برای همه ی مشتری ها کردند . ووزنیاک ایده ی چند کامپیوتر شخصی آسان برای کاربر را پروراند ( با جابز برای بازار کار) اپل در ابتدا کامپیوتر ها را به قیمت 666.66 دلار میفروخت . اپل 1 حدود 774000 دلار بدست آورد . سه سال بعد از منتشر شدن مدل دوم اپل ، اپل 2، فروش کمپانی به 700 درصد افزایش یافت . به 139 میلیون دلار . در سال 1980 کامپیوتر اپل یک شرکت تجاری عمومی شد ، با سود بازار 1.2 میلیارد دلار ، آنهم در اولین روز معامله اش . جابز از جان اسکالی از پپسی کولا که در امور تجارت و بازار متخصص بود ، برای انجام امر ریاست اپل کمک خواست .

جدایی از اپل

به هر حال ، چند محصول بعدی اپل دارای نقایص زیادی بود، که باعث شکایت و ناامیدی مشتریان میشد . IBM ناگهان در فروش از اپل جلو زد و اپل میباست با دنیای بیزینس تحت سلطه ی IBM PC رقابت کند . در سال 1984 اپل مکنتاش را منتشر کرد و کامپیوتر را به عنوان بخشی از مدل زندگی مسلط آن زمان نشان داد ، رمانتیک، جوان و خلاقانه . اما با وجود فروش مثبت و عملکرد بهتر نسبت به PC  آی بی ام ، مکنتاش هنوز با آی بی ام قابل رقابت و سازگار نبود . اسکالی معتقد بود که جابز به اپل آسیب میزند و روسای اجرایی شرکت شروع به بیرون کردن او از صحنه کردند.
جابز که در شرکتی که خودش تاسیس کرده بود جایگاه رسمی نداشت، اپل را در سال 1985 ترک کرد . و اپل شروع به یک خط جدید سخت افزار و نرم افزار به نام next inc کرد . در آن سال جابز یک کمپانی انیمیشن را از جورج لوکاس خریداری کرد که بعدا استودیو ی انیمیشن پیکسار شد . جابز که به پتانسیل پیکسار ایمان داشت، 50 میلیون دلار از پولش را در این شرکت سرمایه گذاری کرد . استودیوی پیکسار، انیمیشن هایی را تولید که به طور گسترده ای محبوب شدند ، داستان اسباب بازی ها ، در جستجوی نمو، و شگفت انگیزان. فیلم های پیکسار 4 میلیارد فروش کردند . این استودیو در سال 2006 با والت دیزنی یکی شد و استیو جابز را بزرگترین و بیشترین سهام دارد دیزنی کرد .

دوباره سازی اپل

با وجود موفقیت پیکسار ، next inc در تلاش برای فروختن سیستم عامل  تخصصی اش در آمریکا دست و پا میزد واپل بالاخره شرکت را در سال 1996 به قیمت 429 میلیون دلار خرید . در سال بعد جابز پستش را در اپل به عنوان رئیس پس گرفت . علاوه بر موفقیت اپل در سال 1970 ، جابز کارهای اساسی ای برای شرکت در سال 1990 انجام داد . با تیم مدیریت جدید ، سهم موجود متحول شد و  با درآمده سالیانه ی 1 دلار در سال ، جابز اپل را در مسیر درست انداخت . محصولات خلاقانه و مبتکرانه ی او مانند آی مک ، کمپین های برند موثر و طراحی های دارای استایل بار دیگر توجه مشتریان را جلب کرد .

سرطان لوزالمعده

در سال 2003 جابز متوجه شده که یک تومور دارد ، یک تومور کمیاب اما قابل عمل جراحی سرطان لوز العمده ، . به جای فورا انتخاب کردن جراحی ، جابز تصمیم گرفت که رژیم پسکووجترنین اش را هنگام استفاده از مرهم های شرقی اصلاح کند . به مدت 9 ماه جابز جراحی را به تعویق انداخت  که این مدیران اجرایی اپل را عصبی میکرد . رئیس اجرایی میترسید که اگر سهامداران  بفهمند رئیس بیمار است موجودیشان را پس بگیرند . اما در نهایت ، جابز با اعتماد به نفس ، همه چیز را افشا کرد . در سال 2004 او یک جراحی موفق برای عمل تومور لوزالعمده اش انجام داد . از آن به بعد او چیز کمی از سلامتش را افشا کرد .

نوآوری های بعدی

اپل محصولات مبتکرانه ای مانند macbook air، آی پاد و آی فون را ساخت که نشانگر تحول تکنولوژِ ی مدرن اند . فورا بعد از انتشار محصول جدید اپل، رقبا تلاش کردند تا تکنولوژی های سازگار و شبیه آن درست کنند . بر طبق گزارشات هر سه ماه یکبار توسعه های چشم گیر اپل در سال 2007 : هر سهمی 199.99 دلار است، عددی رکورد شکن در آن زمان، و کمپانی به سود 1.58 میلیارد دلاری اش، 18میلیارد اضافی در بانک بدون هیچ بدهی ای میبالید.
در سال 2008 آی تونز دومین فروشنده ی موزیک بزرگ در آمریکا شد ، بعد از وال مارت . نیمی از سود اپل از آی تونز و آی پاد میاید . با 200 میلیون فروش آی پاد و 6 میلیارد آهنگ دانلود شده . به یک سری دلیل ، اپل در جایگاه نخست لیست " تحسین برانگیز ترین کمپانی ها " در آمریکا قرار دارد. و همچنین شماره ی یک لیست ثروت فوربس برای سودی که برای سهامداران دارد.

زندگی شخصی

در اوایل سال 2009 ، گزارشات حاکی از این بودند که جابز وزن کم کرده و بعضی ها پیش بینی میکردند که مشکلات بیماری اش بازگشته است. که شامل مرض کبد هم میشد . جابز با بیان اینکه  تعادل هورمون ندارد به این دغدغه ها پاسخ داد . بعد از یک سال به صورت مخفیانه او یک مراسم با دعوت برای اپل در 9 سپتامبر 2009 به دست اشخاص رساند.  استیو جابز با احترام به زندگی خصوصی اش ، مردی تودار باقی ماند که به ندرت درباره ی خانواده اش اطلاعات فاش میکند . چیزی که میدانیم این است که جابز از دوست دخترش کریسات برنان، در سن 23 سالگی یک دختر دارد . او در اسناد رسمی پدر دخترش لیزا بودن را انکار کرد  و گفت که عقیم است . او تا سن 7 سالگی دخترش با او ارتباطی نداشت اما وقتی نوجوان بود آمد تا با پدرش زندگی کند.
در اوایل 1990 ، جابز لارن پاول را در مدرسه ی بیزینس استانفورد ملاقات کرد، پاول یک دانشجوی MBA بود . آنها در 19 مارس 1991 ازدواج کرده و در پالو آلتو کالیفرنیا با هم زندگی کردند و 3 فرزند دارند .

سالهای پای

انیدر 5 اکتبر 2011 اپل اعلام کرد که بنیان گذارش درگذشته است. بعد از مبارزه با سرطان لوزالعمده اش به مدت یک دهه ، استیو جابز در پالو آلتو در سن 56 سالگی در گذشت .

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

پیشنهاد 5325 دلاری برای 3 کارت ویزیت مربوط به استیو جابز