زندگینامه
الناز فرجی۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ مرداد

رهبر بیزینس
حقایق کوتاه
نام تیم کوک
شغل رهبر بیزینس
تاریخ تولد اول نوامبر 1960 (54 سالگی )
تحصیلات دانشگاه آوبورن ، دبیرستان رابرتسدیل
مکان تولد  رابرتسدیل ، آلاباما
شناخته شده با نامهای
تیم کوک
تیموتی کوک
نام کامل تیموتی دی کوک
نشان ماه تولد اسکورپیو)عقرب)

تیم کوک به عنوان رئیس اپل در آگوست 2011  جانشین استیو جابز شد . قبل از آن به عنوان صاحب منصب بخش اجرایی اپل کار میکرد.
نقل قول ها :
5 دقیقه بیشتر از مصاحبه ی اولیه ی من با استیو جابز نگذشته بود که میخواستم احتیاط و منطق را کنار بگذارم و به اپل ملحق شوم "  تیم کوک
سالهای اولیه
تیم کوک در شهر کوچکی در رابرتزدیل آلاباما در اول نوامبر 1960 متولد شد . پسر وسطی پدرش دونالد ، یک کارگر کشتی سازی  و مادرش جرالدین ، یک خانه داربود . کوک در دبیرستان رابرتسدیل درس خواند و به عنوان نفر دوم در سال 1978 فارغ التحصیل شد . او سپس در دانشگاه آبورن آلاباما ثبت نام کرد و در سال 1982 با درجه ی علمی مهندسی صنعتی فارغ التحصیل شد و رفت تا  ارشد مدرک مدیریت از مدرسه ی بیزینس فوکا  دانشگاه دوک  در سال 1988 بگیرد. آنجا کوک، شاگرد ممتازی فوکا را بدست آورد. افتخاری که تنها به دانشجویان مدرسه ی بیزینس که در 10 تای اول کلاس هستند داده میشود.
اوایل کار
بعد از فارغ التحصیلی شروع به کاری در زمینه ی تکنولوژی کامپیوتر کرد . او توسط IBM استخدام شد که در آنجا چنان پیشرفت کرد که مدیر اجرایی ، مدیر تولید و توزیع شرکت کامپیوتری آمریکای شمالی، برای کمپانی کامپیوتر شخصی IBM هم در آمریکای شمالی و هم لاتین شد . در پی فعالیتی 12 ساله در IBM در سال 1994 او به صاحب منصب بخش اجرایی در Intelligent electronics تبدیل شد . بعد از 3 سال او آماده ی حرکت بعدی بود. شرکت کامپیوتری compaq او را به عنوان نایب رئیس شرکت در نظر گرفت، و به او در تهیه و مدیریت موجودی محصولات کمپانی اعتماد کرد . زمان کار او در آنجا بسیار کوتاه بود . بعد از 6 ماه در compaq او برای جایگاهی در اپل کمپاگ را ترک کرد.
کار در اپل
او بعد از 15 سال پیوستن به اپل میگوید : مهم ترین دستاورد م در تمام زندگی ام تصمیمم برای پیوستن به اپل بود.
اما تصمیم او برای پیوستن به اپل آسان نبود. او در اوایل 1998 شروع به کار در آنجا کرد . قبل از آنکه کمپانی چیزهایی مثل imac,ipod ,iphone یا ipad طراحی کند ، و زمانی که بجای افزایش سود با کمبود سود مواجه بود. بر طبق گفته های کوک، قبل از اینکه شغلش را در اپل انتخاب کند، او از قبول شغلش دلسرد بود. و به او گفته شده بود که آینده ی کمپانی غیر مطمئن به نظر میرسد . کوک در سال 2010 میگوید: " وقتی اپل مک را ساخت، کمپانی اش سالها فروش را از دست داده بودند و نزدیک به انقراض به نظر میرسیدند . چند ماه قبل از اینکه شغل را در اپل قبول کنم،از مایکل دل ، رئیس شرکت کامپیوتری دل به صورت عمومی پرسیده شد که چه کاری میتواند انجام دهد تا اوضاع اپل را درست کند و او پاسخ داد " اینکه شرکتش را ببندند و پول را به سهام داران بازگرداند . "
خیلی زود کوک سر کار آمد ، به هر حال چیزها در اپل کمی روشن تر به نظر میرسیدند . صاحب منصب بخش اجرایی؛ کوک مسئول مدیریت همه ی فروش ها و عملکرد های جهانی ، مثل فعالیت های فروش و سرویس و پشتیبانی بود . او همچمین رهبر شرکت در گروه مکینتاش  و استراتژی های روابط توزیع و فروش بود. کمتر از یک سال که کوک کارش را در اپل شروع کرد، شرکت سود کرد (محاسبه ی مالیاتی سال 1998) یک تغییر عجیب از گزارش مالیاتی سال 1997 که ضرر یک میلیاردی را از محاسبه ی  مالی سال پیش نشان میداد . در آگوست 2011 کوک رئیس جدید اپل نام گرفت؛ که جایگاه رئیس قبلی اپل، استیو جابز را گرفت . جابز در اکتبر 2011 بعد از مبارزه ای طولانی با سرطان کشته شد. علاوه بر خدمت رسانی به عنوان رئیس، کوک در جایگاه اجرایی شرکت هم قرار دارد.
در می 2014 اپل وقتی موزیک beats و beats electronics  را به قیمت 3 میلیارد خرید ؛ بزرگترین خریداری اش را اعلام کرد . به عنوان بخشی از معامله، بنیان گذاران بیتس، DR.DRE و jimmy iovine به اپل در بخش های اجرایی میپیوستند. در نامه ی به کارمندان اپل کوک گفت : " امروز بعد از ظهر ما اعلام میکنیم که اپل موزیک بیتس و بیتس الکترونیکس ، دو بیزینس رو به رشد را خرید که خط محصولات ما را کامل میکنند و برای توسعه ی فضای اپل در آینده به ما کمک میکنند . پیوستن این دو کمپانی به هم راه را برای توسعه های شگفت انگیزی صاف میکند که مشتریانمان عاشقشان خواهند شد. "
در ژوئن 2014 در کنفرانس جهانی طراحان، کوک  آخرین طرح سیستم عامل اپل برای دسکتاپ و موبایل ، OSX yosemite را معرفی کرد. در سپتامبر همان سال ، کوک از آی فون 6 و آی فون 6 پلاس پرده برداری کرد که صفحه های نمایش بزرگتری دارند و با ویژگی های جدیدی مانند اپل پی و   burst selfies می آیند. او همچنین اولین محصول جدید تحت قانون خودش را اعلام کرد ، یک وسیله ی پوشیدنی که سلامت و ورزش را پیگیری میکند . " ساعت اپل" که در سال 2015 برای خرید آماده میشود.
تاثیر جهانی و درآمد
در نوامبر 2011 کوک در مجله ی فوربز " قوی ترین مردم دنیا " جای گرفت و بر اساس یک مقاله در آوریل سال 2012 ، در نیویورک تایمز ، کوک پر درآمد ترین رئیس در بین شرکت های معاملات عمومی سال 2012 شد . در حالیکه درآمدش در اپل حدود 900000 دلار است، میلیون ها دلار درآمد سالانه را توسط دیگر شکل های کمپنزاسیون(جبران/پاداش) بدست می آورد. مانند جوایز موجودی و پرداخت های اضافی. در سال 2011 کوک 378 میلیون دلار را در یک کمپنزاسیون کلی بدست آورد.
در اکتبر سال 2014 ، او در bloomberg businessweek اعلام کرد که گی است. " در حالیکه هیچ وقت گرایش جنسی ام را انکار نکردم ولی هیچ وقت هم به صورت عمومی اعلامش نکردم. تا الان. پس بگذارید واضح بگویم : به این گی ام افتخار میکنم و گی بودن را یکی از بهترین هدیه هایی که خدا به من داده میدانم . " او همچنین نوشت که این جمله ی مارتین لوتر کینگ بسیار الهام بخش اوست " ضروری ترین و پایدار ترین جمله ی زندگی این است : برای بقیه چه کار میکنی؟ " او توضیح داد که برای کنار گذاشتن پنهان کاری زندگی خصوصی و اعلام گرایش جنسی اش به صورت عمومی، قدم مهمی در حمایت از حقوق انسانی و برابری برای همه برداشته است.
من خودم را به عنوان یک اکتیویست در نظر نمیگیرم اما میفهمم که چقدر از فداکاری برای دیگران سود برده ام " بنابراین اگر شنیدن اینکه رئیس اپل گی است ، میتواند به بعضی از مردم که با این قضیه که چه کسی هستند درگیرند کمک میکند، یا به کسانی که احساس تنهای میکنند ، آرامش میبخشد، یا الهامگر مردمی است که برای برابری شان میکوشند ، پس ارزشش را دارد که حریم خصوصیم را افشا کنم "

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

Intel مالکیت استارتاپ Bitcasa را از آن خود کرد