ایران و جهان
سارا محمد علیئی۱:۰ - ۱۳۹۶ جمعه ۲۰ بهمن

مهر می‌نویسد: ماجرای گوشی‌های دردسرساز المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ، دهن‎‌کجی دوباره‌ی برندهای کره‌ای به بازار ۸۰ میلیونی ایران را به رخ کشید. همان کمپانی‌هایی که بخش‌های عظیمی از بازار ایران را قبضه کرده‌اند.
سامسونگ باز هم مساله ساز شد. این بار با گوشی‌های دردسرسازش در المپیک زمستانی پیونگ چانگ. همان برندی که سال‌ها است بازار لوازم خانگی و صوتی و تصویری ایران را قبضه کرده و بدون پرداخت کمترین حقوق و عوارض گمرکی، بخش عمده‌ای از کالاهای قاچاق بازار را هم به خود اختصاص داده است. اکنون اما، گوشی‌هایش دردسرساز شده و توهین بزرگی را به هشتاد میلیون ایرانی آن هم در یک عرصه‌ی بین‌المللی، مرتکب شده است.
ماجرا البته چند گوشی کم‌ارزش آن هم برای مدال‌سازانی با ارزش نیست؛ ماجرا بی‌حرمتی است که به نمایندگان یک ملت بزرگ شده است. اگرچه رفتارهای سخیف برخی از مسئولان دولتی ایران را هم در پی داشته است. ماجرا از این قرار است که این برند کره‌ای، اسپانسر بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ چانگ شده و به هر یک از حاضران در این دوره از بازی‌ها، یک گوشی هدیه داده است. اما این هدیه با تبعیض توزیع شده است و ورزشکاران کره شمالی و ایران از آن بی‌بهره مانده‌اند.
تمام این‌ها در شرایطی است که سامسونگ حداقل در فروش لوازم خانگی و صوتی و تصویری به خصوص گوشی‌های تلفن همراه، بازار ایران را قبضه کرده و علیرغم هشدارها و قول و قرارهایی که مقامات ایرانی برای آن‌ها داشته‌اند، اما هنوز هم به انحاء مختلف، بسیاری از تولیدات این کشورها به صورت وارداتی و بدون تولید داخلی آن، وارد ایران می‌شوند و سهم بازار را از بسیاری از همتایان و تولیدات ایرانی می‌ستانند. به خصوص اینکه در حوزه‌ی قاچاق برخی کالاها از جمله گوشی‌های تلفن همراه هم، این برند، بیشترین حجم قاچاق را به ایران داشته و در مقابل، بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، هر سال حجم بالایی از تولیدات خود را روانه بازار ایران می‌کند.
در این میان مسئولان زیادی در رابطه با پرونده گوشی‌های دردسرساز سامسونگ در المپیک زمستانی موضع گرفته‌اند که البته برخی از آنها جای تامل دارد، اما برخی دیگر، قاطعیت برخی مسئولان ایرانی در رابطه با این موضوع را نشان می‌دهد.
صالحی امیری، رئیس کمیته‌ی ملی المپیک دستور خرید گوشی برای المپیکی‌ها را می‌دهد و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای از لغو احتمالی تفاهم‌نامه‌های مرتبط با این برند کره‌ای می‌دهد. محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی تولید نیز اعلام کرده که گوشی تلفن همراه سامسونگ خود را کنار خواهد گذاشت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که این جای تعجب است که صادرات گوشی سامسونگ به ایران مشمول تحریم‌ها نشده ولی هدیه چند دستگاه گوشی به ورزشکاران المپیکی ایران با ممنوعیت مواجه می‌شود. رئیس کمیته ملی المپیک هم در یک واکنش عجیب، تامل برنگیز و توهین امیز دستور داده تا نسبت به خرید چهار گوشی و همچنین دلجویی از ورزشکاران اعزامی کشورمان اقدام شود.
سلیمان پاک سرشت، رئیس سازمان فنی و حرفه ای که تاکنون تفاهم نامه‌های متعددی با شرکت سامسونگ در ایران در خصوص ارائه‌ی آموزش‌های مهارتی در زمینه‌ی تعمیر انواع تجیهزات این شرکت منعقد کرده، در پی این اقدام اعلام کرده است که اگر سامسونگ تا ساعت ۲۴ شب گذشته (پنجشنبه) عذرخواهی و جبران نکند، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور همه‌ی همکاری‌ها با این شرکت را تعلیق می کند.
و در نهایت، باید منتظر ماند و دید که آیا سامسونگ رسما و با انتشار یک بیانیه‌ی رسمی از مردم ایران و ورزشکاران ایرانی عذرخواهی می‌کند و آیا این بار، مسئولان ایرانی موضعی مقتدرانه در برابر این دهن کجی خواهند گرفت یا تنها به کنار گذاشتن معدود گوشی‌های خود برای پاسخ به این توهین، بسنده ‌کرده و راه را برای توهین‌های بعدی هموارتر می کنند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه