ایران و جهان
سارا محمد علیئی۱:۰ - ۱۳۹۶ چهارشنبه ۶ دي

آذری جهرمی از تدوین پیش‌نویس لایحه ی حمایت از داده‌ها و حریم خصوصی در فضای مجازی خبر داده که می‌تواند رکن اساسی توسعه اعتماد الکترونیکی قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، وزیر ارتباطات در صفحه ی توییتر خود با اشاره به وعده ی خود مبنی بر تدوین پیش‌نویس لایحه ی حمایت از داده‌ها و حریم خصوصی در فضای مجازی، نوشت: بنا بر وعده‌ای که در زمان رأی اعتماد مجلس دادم، پیش‌نویس لایحه ی حمایت از داده‌ها و حریم خصوصی در فضای مجازی، با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه تدوین و در این هفته جهت اخذ نظرات صاحب‌نظران به‌صورت عمومی منتشر می‌شود. این لایحه می‌تواند رکن اساسی توسعه اعتماد الکترونیکی قرار گیرد.
جهرمی پیش‌ از این در اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای موانع تحقق حقوق شهروندی نیز با بیان اینکه ارتباطات و فناوری اطلاعات ابزار مؤثر و اجتناب‌ناپذیری برای نیل به اهداف مندرج در منشور حقوق شهروندی است، گفته بود: از جمله این موارد گردش آزاد اطلاعات، شفاف‌سازی نظام اداری و برخورداری از عدالت اجتماعی است. همچنین علاوه بر این موارد صیانت از حریم خانواده در فضای مجازی، حفظ حریم خصوصی کارمندان، اعتماد عمومی، شایسته‌سالاری و پرهیز از تبعیض جنسیتی در به‌ کارگیری مدیران همواره سرلوحه ی وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس منشور حقوق شهروندی بوده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص برنامه‌های صورت گرفته در راستای منشور حقوق شهروندی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمایت از توسعه ی سرویس‌های بومی و توجه به توسعه ی سواد رسانه را از اقدامات مؤثر در این حوزه دانسته و تأکید کرده بود: طرح اینترنت کودکان برای کاهش آفات فضای مجازی و همچنین نرم‌افزار موبایل محور دولت همراه از برنامه‌هایی است که در آینده در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد. گروهی از حقوقدانان و صاحب‌نظران مأمور شده‌اند اقدامات لازم به این کسب‌وکارها را فراهم کنند و همچنین امیدواریم تا دهه ی فجر سامانه‌ای برای ثبت اعتراضات مردم در زمینه‌ی نقد حقوق اساسی به بهره‌برداری برسد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به قضیه ی لو رفتن دیتابیس یک اپراتور و این‌که قضایا را گردن همدیگر می‌انداختند، گفت: اگر در هرکجای دنیا این اتفاق می‌افتاد، مطمئناً به‌تبع آن اتفاقات بدی برای مسئولان مربوطه می‌افتاد. ما در عرصه ی حریم خصوصی مردم شرعاً و قانونا مدیونیم. در این حوزه هیچ گذشت و کوتاهی قابل‌ قبول نیست. همچنین در برخورد با این تخلفات، قوه ی قضاییه هم با ما همراهی می‌کند.
توئیت امروز جهرمی نشان می‌دهد همکاری وزارت ارتباطات با قوه ی قضاییه که وی به آن اشاره‌ کرده بود، در حال انجام است و باید دید لایحه ی حمایت از داده‌ها و حریم خصوصی در فضای مجازی که وی آن را رکن اساسی توسعه ی اعتماد الکترونیکی می‌داند، چه زوایایی داشته و چه تأثیری بر حفظ حریم خصوصی در این فضا خواهد داشت.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه