تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۳:۰ - ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت

محققان دستگاه کوچکی ابداع کرده اند که درون گوش میانی گذاشته می شود و به واسطه آن معلولانی که از بیماری های عصبی حرکتی یا ALS رنج می برند، قادر خواهند بود کامپیوتری را برای ارتباط با دنیا کنترل کنند.
به نقل از دیلی میل، این دستگاه کوچک Earswitch نام دارد که یکی از ماهیچه های باریک پنهان شده در گوش میانی را تحت کشش قرار می دهد و به این وسیله افراد ناتوان و معلول می توانند کیبورد کامپیوتر را از راه دور و با کمک همین ماهیچه کنترل کرده و تایپ کنند.
نمونه اولیه ای که از این دستگاه ساخته شده، یک قطعه سیلیکونی است که با دوربینی کوچک ادغام شده و زمانی که کاربر به عمد ماهیچه گوش میانی را کشش می دهد، حرکت می کند. محققان بر این باورند که این ماهیچه حتی در افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، قابل کنترل است.
به گزارش سیناپرس، دستگاه های کمکی فعلی مانند دستگاه های مادون قرمز که استفان هاوکینگ هم از آن استفاده می کرد، در کاربرانی که از مشکلات پیشرفته رنج می برند، قابل استفاده نیست. سیگنالی که از حرکت این قطعه سیلیکونی در گوش ایجاد می شود، به کیبوردی روی نمایشگر منتقل می شود که در قالب حروف اسکن می شوند و کاربر می تواند یک حرف را با کلیک گوش انتخاب کند.
«نیک گومپرتز» سازنده انگلیسی این دستگاه معتقد است که حتی مبتلایان به بیماری ALS هم می توانند با کمک این دستگاه آن ماهیچه خاص را در داخل گوش کشش دهند. این ماهیچه انتقال صدا به گوش میانی را کاهش می دهد. این دستگاه با حمایت مرکز شتاب نوآوری های دیجیتال دانشگاه «بث» ساخته شده است.
این ماهیچه دقیقا همان ماهیچه ای است که وقتی فرد روی خمیازه کشیدن تمرکز می کند، باعث می شود شنیدن دشوار شود. این حالت، باعث ایجاد حس پری یا سنگینی در داخل گوش های می شود. این دستگاه نه تنها به معلولان در برقراری ارتباط با دیگران کمک می کند بلکه برای برقراری ارتباط بدون دخالت دست برای کارمندان حوزه سلامت و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و دیگر بیماری ها هم مؤثر است.
انتظار می رود که این دستگاه که در حال حاضر تنها نمونه اولیه ای از آن ساخته شده، تا دو سال آینده به تجاری سازی برسد و وارد بازار شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه