ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۵:۰ - ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۴ اسفند

به گزارش پیوست، تبادل اطلاعات میان دستگاه‌های مختلف بدون تصویب کارگروه تعامل‌پذیری ممنوع است و در صورتی که سازمان‌ها در حال تبادل اطلاعات با یکدیگر از گذشته بوده‌اند باید مدل و نوع تبادل اطلاعاتشان را به اطلاع کارگروه تعامل‌پذیری برسانند.
دبیر کارگروه تعامل‌پذیری تاکید کرد که «اگر دستگاه‌هایی به صورت دو به دو توافق‌هایی انجام بدهند که خارج از چهارچوب مصوبه شورای عالی فضای مجازی، شورای اجرایی فناوری اطلاعات و کارگروه تعامل‌پذیری باشد، موقتی است و دستگاه‌ها را برای توسعه سرویس‌هایشان دچار مشکل می‌کند.» هرچند رضا باقری اصل گفت که تبادل اطلاعات میان یک دستگاه و زیرمجموعه‌هایش، نیاز به مصوبه کارگروه تعامل‌پذیری ندارد.
در نوزدهمین جلسه کارگروه تعامل‌پذیری دولت‌الکترونیکی که روز گذشته (۱۲ اسفند) برگزار شد رضا باقری اصل، دبیر کارگروه تعامل‌پذیری، این کارگروه را مرجع تصمیم‌گیری در لایه داده‌ای کشور خواند و گفت: او از دستگاه‌هایی که پیش از این با دوستی و تعامل دو طرفه تبادل را آغاز کرده‌اند خواست این موضوعات را به کارگروه تعامل‌پذیری ببرند تا در این کارگروه تصویب شود.
او افزود: «ما ۱۸ جلسه برگزار کرده‌ایم و اکثر درخواست‌های واصل شده را پاسخ داده‌ایم و حالا به معماری کردن رسیده‌ایم. اینکه چه اطلاعاتی را به چه دستگاه‌هایی بدهیم و دستگاه‌ها اساسا چه دیتاهایی را داشته باشند. بعضی موارد اتفاقاتی افتاده است که دستگاه‌ها برای اینکه به هدفی برسند به جاهای نامرتبط نامه‌نگاری کرده‌اند و سازوکارها و گردش‌های بی‌حاصلی را انجام داده‌اند و خارج از این موضوع کسانی که داده داشته‌اند از اختیاراتی که مربوط به آنها نیست و به نهادهای دیگر تعلق دارد، سواستفاده کرده‌اند و داده‌فروشی کرده و قول و وعده‌ای برای این اطلاعات داده‌اند و از موقعیت خودشان سواستفاده کرده‌اند.»
به گفته باقری اصل، کارگروه تعامل‌پذیری در نظر دارد مصوبه‌ای را به تصویب برساند که براساس آن، تمامی مراکز تبادل اطلاعات حتما باید معماری و قراردادشان را به اطلاع کارگروه برسانند که با چه کسانی در حال تبادل هستند و اطلاعاتی ارائه می‌شود، چیست. هرچند تبادل اطلاعات یک سازمان با زیرمجموعه‌اش موضوع کارگروه تعامل‌پذیری نیست.
به گفته او مرکز تبادل اطلاعات، حق نگه داشتن داده را ندارد و باید به سمت معتبر کردن و استنادپذیر کردن داده گام بردارد. این بندی دیگر از مصوبه کارگروه است که مراکز تبادل اطلاعات خارج از مرکز ملی اطلاعات، باید ضوابط لازم را در کارگروه تعامل‌پذیری به تصویب برسانند.
در این جلسه نیرو انتظامی اعلام کرد سرویس استعلام تاییدیه اماکن، پیاده‌سازی شده و آماده اجرا در مرکز ملی تبادل اطلاعات است. همچنین مرکز اصناف با هماهنگی هیات مقررات‌زدایی، سرویس استعلام پروانه صنفی را برای ناجا آماده کرده است. سرویس استعلام پروانه اقامت اتباع خارجی درخواست دیگر این سازمان بود.
در ادامه جلسه سرویس استعلام پروانه صنفی برای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و ارائه سرویس استعلام تاییدیه اماکن برای هیات مقررات‌زدایی و اتاق اصناف، سرویس پروانه اقامت اتباع خارجی برای سامانه جامع تجارت و وزارت جهاد کشاورزی توسط ناجا مورد تایید قرار گرفت.
همچنین سرویس‌های شناسایی عکس، ارسال کد ملی و دریافت کلیه اطلاعات هویتی مرتبط، استعلام اطلاعات شغلی و بازنشستگی از تامین اجتماعی از دیگر درخواست‌های ناجا بود که مورد بررسی قرار گرفت. استعلام بیمه شده تامین اجتماعی نیز شامل کد کارگاه، نام کارگاه، آخرین سال و ماه لیست بیمه، نوع بیمه (شاغل، بازنشسته، بیکاری و…) برای ناجا تایید شد.
مصوبه سوم این کارگروه در خصوص درخواست وزارت راه و شهرسازی بود و سرویس گذرنامه برای سامانه‌های مبارزه با قاچاق در وزارت راه و شهرسازی مورد تایید قرار گرفته و مقرر شد اقلام تبادل شده با هماهنگی دبیرخانه حداکثر تا ۲۵ اسفند ماه نهایی و ابلاغ شوند.
نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه با بیان اینکه این وزارتخانه اقدام به ایجاد پایگاه هویت تعاونی‌ها کرده و سامانه هوشمند تعاونی‌ها را ایجاد کرده و فرآیندهای چرخه عمر از تاسیس، انجام تغییرات تا انحلال پوشش داده شده است، درخواست کرد که به پایگاه اطلاعات پایه افزوده شود.
در این جلسه با ارائه سرویس تصویر و اطلاعات هویتی برای استفاده در سامانه‌های دولت همراه، پنجره واحد سماوا و پیام ایران به سازمان فناوری اطلاعات توافق و مقرر شد جزئیات و اقلام اطلاعاتی لازم توسط دبیرخانه کارگروه تعامل‌پذیری با همکاری سازمان ثبت احوال نهایی شده و در جلسه بعدی کارگروه مطرح شود.
همچنین سرویس انطباقی هویت در PGSB تایید و مقرر شد این سرویس با رعایت ملاحظات امنیت و روش فنی زیرساخت ارتباطی و شیوه تبادل مورد تایید سازمان ثبت احوال، به وزارت راه و شهرسازی ارائه شود.
در این جلسه وزارت علوم و سازمان بازرسی درخواستی در خصوص ارائه اسناد فارغ التحصیلی دانش‌آموختگان موسسات آموزش عالی در کشور را مطرح کردند که برای پاسخ به این درخواست مقرر شد وزارت علوم با همکاری وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز خدمات حوزه علمیه در اجرای مصوبه جلسه ۵۹ شورای عالی فضای مجازی، برنامه و مدل پیشنهادی خود را برای تخصیص شناسه یکتا به مدارک تحصیلی برای کلیه مقاطع آموزش عالی کشور تدوین و در ظرف مدت ۲ ماه برای تصویب به مراجع ذی‌ربط ارائه کند.
علاوه بر این، دانشگاه‌ها نیز موظف شدند با همکاری وزارتخانه‌های علوم و بهداشت نسبت به انتشار مدرک فارغ التحصیلی دانشجویان از طریق امضای الکترونیکی معتبر و بلندمدت اقدام کنند. اسناد الکترونیکی فارغ التحصیلی باید امضای الکترونیکی مقامات دانشگاه مربوطه و مهر سازمانی وزارت علوم را داشته باشند.
در ادامه نشست، گزارشی از مصوبات پیشین ارائه شد که در این گزارش یکی از موضوعات مهم، سامانه‌های مبارزه با قاچاق بود. همچنین سه درخواست برای سازمان بنادر و دریانوردی، سرویس پروانه گمرکی و سرویس پته و استعلام بدهی صاحب کالا نیز وجود داشت که توافق و اجرایی شد.
در این جلسه سرویس اظهارنامه گمرکی درخواست بیمه مرکزی برای صدور بیمه نامه‌های تجاری تایید شد. همچنین سرویس فوت برای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سرویس شاهکار، کدپستی درخواست وزارت راه و شهرسازی در بخش سامانه‌های ذیل مواد ۵ و ۶ قانون قاچاق، استعلام نظام وظیفه، سرویس هویت اشخاص حقوقی، درخواست سازمان غذا و دارو، سرویس فوت و احراز هویت اشخاص حقیقی درخواست وزارت راه همه درخواست‌های تایید شده براساس این گزارش بودند. سازمان تامین اجتماعی هم استعلام نظام وظیفه را نیاز داشتند که مواردی که نیاز داشتند از قبل تعریف شده بوده و جز سرویس‌های موجود تلقی شد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه