امنیت
سارا محمد علیئی۱:۰ - ۱۳۹۶ چهارشنبه ۴ بهمن

اگر از فروشنده‌های بزرگ و سرشناس در مورد علل موفقیتشان سؤال بپرسید قطعاً در کنار کیفیت کالاهای ارائه‌ شده از انجام تبلیغات جذاب و متنوع نیز سخن خواهند گفت. بر کسی پوشیده نیست که انجام تبلیغ مناسب در مورد یک کالا بر روی میزان فروش و کسب درآمد تأثیر مستقیم و بالایی دارد.  فضای مجازی نیز با توجه به قابلیت‌های بالایی که دارد از جمله کم کردن هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان زمینه را برای سهولت انجام تبلیغات فراهم آورده است، بنابراین تعجبی ندارد که این روزها شاهد رشد تبلیغات گوناگون و رنگارنگ در فضای مجازی و به‌ خصوص شبکه‌های اجتماعی باشیم. اما نکته اینجاست که برخی از افراد سودجو و کلاه‌بردار با سوء استفاده از ظرفیت تبلیغاتی فضای سایبر نه به دنبال فروش کالا و محصول خود بلکه به دنبال سوء استفاده و کلاه‌برداری از کاربران در این فضا هستند. این افراد با استفاده از تبلیغات رنگارنگ، اغواکننده و جذاب تلاش دارند تا کاربران را ترغیب به انجام خواسته‌های خود کنند. گاهی اوقات این خواسته می‌تواند هدایت به سمت صفحات جعلی و فیشینگ باشد و گاه می‌تواند در جهت ارسال بدافزار و ویروس‌های رایانه‌ای باشد.
سرهنگ شکیب بابیان اینکه متأسفانه این روزها شاهد افزایش تبلیغات دروغین و کذب در فضای مجازی هستیم، گفت: تبلیغاتی که با سوء استفاده از احساسات هم‌وطنان و بهره بردن از  مطالب و عناوین جذاب و اغواگرایانه به دنبال فریب کاربران و به دام انداختن آن‌هاست.
وی با بیان اینکه زمینه ی فعالیت مجرمان سایبری در این فضا بسیار گسترده و متفاوت می‌باشد، افزود: از این‌ رو شما با انواع تبلیغات کالا و خدمات از سوی این مجرمان روبرو هستید، از تورهای گردشگری گرفته تا فروش اجناس عتیقه و آنتیک، دارو و حتی کالاهای مجرمانه و ممنوعه را در صفحات و سایت‌های مختلف تبلیغ می‌کنند. آن‌هم تبلیغاتی جذاب و وسوسه‌انگیز که کاربران را به خرید مشتاق نماید.
سرهنگ شکیب ادامه‌ داد: یکی از روش‌هایی که افراد سودجو برای عملی کردن اهداف مجرمانه ی خود از آن استفاده می‌کنند این است که در مناسبت‌ها و ایامی خاص تبلیغاتی متناسب با موضوع و در سطح گسترده انجام داده و سعی دارند با جلب اعتماد کاربران اهداف مجرمانه خود را عملی نمایند.
وی هدف اصلی این افراد را سرقت اطلاعات کاربران عنوان کرد و گفت: مجرمان سایبری با تبلیغ و ارائه ی محصولاتی که غیر مجاز بوده سعی دارند اطلاعات مهم کاربران را به سرقت ببرند تا بتوانند اهداف مجرمانه ی خود را عملی نمایند.
رئیس اداره ی پیشگیری از جرائم سایبری گفت: افراد سودجو سعی می‌کنند با تبلیغ محصولات غیر مجاز، مطالب خلاف اخلاق و عفت عمومی که نیاز به دانلود کردن دارد، اقدام به ارسال بدافزار و ویروس‌های رایانه‌ای نموده و در ادامه اطلاعات مهم ذخیره‌ شده در حافظه ی دستگاه قربانی را به سرقت ببرند. با توجه به ممنوعیت فروش یا عرضه ی این‌گونه کالاها و حتی مجرمانه بودن خریدوفروش آن‌ها، کاربران به خاطر حفظ آبرو و یا ترس از تبعات قانونی از شکایت خودداری می‌کنند و این امر باعث می‌گردد تا این افراد راحت به فعالیت‌های مجرمانه خود ادامه دهند.
سرهنگ شکیب در توصیه به کاربران عزیز گفت: لذا هم‌وطنان گرامی باید دقت داشته باشند تا در دام این‌گونه تبلیغات و افراد سودجو گرفتار نشوند و در صورت گرفتاری حتماً از طریق مجاری قانونی نسبت به شکایت علیه این افراد اقدام نمایند و حتی می‌توانند با مراجعه به سایت پلیس فتا موارد مجرمانه را اعلام کنند.
وی خرید و یا دانلود از سایت‌های معتبر و دارای اصالت را بسیار مهم برشمرد و گفت: خرید و یا دانلود موارد مورد نیاز از این‌ گونه سایت‌ها که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند، قطعاً مانعی برای به دام افتادن کاربران در دام مجرمان است.
رئیس اداره ی پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا افزود: سایت‌های معتبر با توجه به سابقه ی فعالیتی که دارند و مجوزهایی که اخذ کرده‌اند معمولاً به دنبال کسب‌وکاری آبرومند خواهند بود. به‌عنوان نمونه می‌توان به نماد اعتماد الکترونیک اشاره کرد. سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک به علت نظارتی که بر روی فعالیت خود می‌بینند سعی می‌کنند حقوق شهروندان و مشتریان خود را رعایت کرده و از انجام فعالیت‌های غیرمجاز و مجرمانه خودداری کنند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه