ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۳:۰ - ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۹ فروردين

به گزارش مهر به نقل از اتحادیه صنف رایانه، سیدمهدی میرمهدی با اشاره به نامگذاری سال ۹۸ توسط رهبر انقلاب به سال «رونق تولید» گفت: فعالان صنف رایانه همانند دیگر صنوف در سال ۹۷ سال بسیار سختی را گذراندند و بسیاری از آن‌ها ضررهای هنگفت و جبران‌ناپذیری کردند. اما با این وجود ایستادگی کرده و به امید آینده بهتر کسب‌وکار خود را رها نکردند.
وی با اشاره به پیش‌بینی‌های اقتصادی برای سال ۹۸ و تحریم‌های ظالمانه غرب، گفت: البته دولتمردان می‌توانند با اتخاذ تصمیمات درست و به موقع از شدت مشکلات بکاهند. در حال حاضر ریشه بسیاری از مشکلات فعالان بازار فناوری اطلاعات، ناشی از خودتحریمی و بی‌تدبیری دولتمردان است. چراکه وعده‌های دولت تدبیر و امید نه تنها تحقق نیافت، بلکه با ابلاغ بخشنامه‌های خلق الساعه و تصمیمات غلط در یک سال گذشته، آسیب جدی به فضای کسب‌وکار کشور وارد و روز به روز عرصه بر فعالان اقتصادی تنگ‌تر شد.
وی با بیان اینکه برای تحقق شعار رونق تولید توجه به ۷ محور بسیار ضروری است، افزود: رفع موانع تولید و تسهیل واردات مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان، مقررات‌زدایی و حذف قوانین مخل تولید، رفع مشکلات مالیاتی و بیمه‌‎ای، بهبود فضای کسب و کار، احیای اعتماد فعالان صنف، توجه به فناوری‌های نوین به خصوص صنعت ICT و همچنین پرهیز از شعارزدگی از جمله راهبردهایی است که باید برای رونق تولید به آن توجه کرد.
میرمهدی با تاکید بر اینکه در غیر این صورت نه تنها تولید رونق پیدا نمی‌کند، بلکه بیش از پیش شاهد بسته شدن کارخانه‌های تولیدی نیز خواهیم بود، گفت: تولیدکنندگان با موانع و مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند که در چند سال اخیر توجه چندانی به آن نشده است. در حال حاضر تأمین مالی و دشواری اخذ تسهیلات از بانک‌ها بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان به شمار می‌رود، در حالیکه ورشکستگی کارخانجات از طریق تزریق نقدینگی قابل حل است.
وی اضافه کرد: نوسان نرخ ارز و سیاست‌های ارزی نادرست، سوء استفاده افراد از مقام و موقعیت خود، نظام بنگاه‌داری اقتصادی ناکارآمد، بی‎ثباتی قوانین و مقررات نیز از دیگر موانع تولید است که باید به آن توجه ویژه داشت.
میرمهدی با بیان اینکه تولیدکنندگان اکنون برای واردات مواد اولیه خود با مشکل مواجه هستند، گفت: بخش عمده‎ای از مواد اولیه تولید از طریق واردات تأمین می‌شود که متأسفانه به دلیل مشکلات و مسائل وارداتی عمدتاً تأمین نمی‌شود و باعث شده برخی کارخانه‌ها به حالت نیمه تعطیل درآیند. در عین حال تولیدکنندگان اکنون با چالش‌های زیادی در خصوص بیمه و مالیات مواجه هستند.
رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه اضافه کرد: بهبود فضای کسب و کار یکی از تکالیف مهم دولت است که باید در سال جدید بیشتر به آن توجه شود. در واقع دولت باید تدابیری اتخاذ کند تا بنگاه‌های اقتصادی کمتر دچار سود و زیان‌های ناگهانی شوند. شاخص‌های زیادی برای سنجش بهبود فضای کسب و کار تعریف شده که اجرای آن ضروری است.
وی تاکید کرد: دولت باید توجه بسیار زیادی به فناوری‌های نوین به خصوص صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته باشد. زیرا در حال حاضر پایه و اساس تمام صنایع به این صنعت وابسته است و توسعه صنعت ICT به طور قطع موجب توسعه سایر صنایع خواهد شد.
میرمهدی افزود: این نکته نیز حائز اهمیت است که امکان تولید بخش عمده‎ای از کالاهای ICT نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها وجود ندارد و نباید با پیش کشیدن بحث تولید از واردات آن‌ها غافل شد. در هر صورت تکنولوژی‌های نوین نیاز جامعه کنونی هستند و علم آن‌ها به سرعت در حال تغییر است.
وی اضافه کرد: با وجودی که مسئولان به اهمیت صنعت ICT واقف هستند، اما حمایتی در راستای توسعه آن صورت نمی‌گیرد. هرچند تعداد تولیدکنندگان صنف رایانه محدود است اما از آن‌ها نیز حمایت چندانی نمی‌شوند و معمولاً با کمبود مواد اولیه مواجه هستند. قطعاً اگر دولت تغییر رویکرد ندهد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد سونامی بیکاری و تعطیلی واحدهای صنفی در این بخش خواهیم بود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه