ایران و جهان
سارا محمد علیئی۵:۰ - ۱۳۹۶ جمعه ۲۹ دي

دیدگاه‌های متفاوت تصمیم سازان در شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و مجلس درباره ی شیوه ی حمایت از پیام‌رسان های داخلی در برنامه‌ای تلویزیونی به بحث گذاشته شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما، رضا تقی پور، عضو شورای عالی فضای مجازی در ارتباط تلفنی با برنامه ی گفتگوی ویژه ی خبری سیما گفت: اراده ی جدی برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی تاکنون در کشور وجود نداشته است. وی افزود: حمایت از این پیام‌رسان‌ها ناکافی بوده است و باید به‌طورجدی تر از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کنیم.
عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: مسئولان مرتبط با فناوری ارتباطات باید اعتماد عمومی را به پیام‌رسان‌های داخلی بالا ببرند. تقی پور افزود: باید به مردم بگوییم که حریم شخصی آنان بر اساس قانون اساسی در پیام‌رسان‌های داخلی حفظ می‌شود. وی گفت: پیام‌رسان‌های داخلی قادر به پاسخگویی به استقبال عمومی مردم نیستند و القای عدم اعتماد مردم به این پیام‌رسان‌ها از سوی برخی از مسئولین به‌هیچ‌وجه درست نیست.
عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: ضرباتی که کشور از نرم‌افزارهای خارجی دیده بسیار زیاد است. وی افزود: اگر پیام‌رسان‌های خارجی مهار نشوند به هیچ حد و مرزی قناعت نمی‌کنند درحالی‌که نرم‌افزارهای داخلی هیچ‌گاه چنین رفتاری از خود بروز نمی‌دهند. تقی پور گفت: باید به مردم بگوییم با پیام‌رسان‌های داخلی بهتر می‌توانیم از اطلاعات آنان صیانت کنیم.
عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات هم در این برنامه گفت: باید شاهد رشد واقعی و رقابت در پیام‌رسان‌های داخلی باشیم و حمایت صرف از آنان در آینده به عاملی برای جلوگیری از رشد این پیام‌رسان‌ها تبدیل خواهد شد. خسرو سلجوقی افزود: نباید این انحصار را برای تلگرام ایجاد می‌کردیم. اگر پیام‌رسان‌های خارجی دیگری هم در کشور فعال بودند تا این حد از تلگرام استقبال نمی‌شد.
وی تصریح کرد: باید انحصار داخلی و خارجی در همه ی پیام‌رسان‌ها شکسته شود. عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات گفت: اعتماد جامعه به پیام‌رسان‌های داخلی آن‌گونه که باید نیست. سلجوقی افزود: امروز پول مجازی در دنیا مرسوم شده است و نباید بازهم به آن به‌ صورت انحصاری بنگریم. وی گفت: با هدف حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در بانک‌ها به‌ طور کلی ممنوع شده است.
عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات افزود: پیام‌رسان‌های داخلی در سه سطح زیر سه میلیون، بین سه تا پنج میلیون و بالای پنج میلیون کاربر تقسیم‌بندی شده و مورد حمایت قرار می‌گیرند. سلجوقی گفت: اگر بتوانیم اعتماد مردم را به پیام‌رسان‌های داخلی جلب کنیم خود آن‌ها در فضای تهدید مجازی هم ورود و مقابله می‌کنند. سید احسان قاضی‌زاده عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: ۱۷۰ نماینده ی مجلس در نامه‌ای به سران قوا خواستار حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و از بین رفتن انحصار پیام‌رسان‌های خارجی شده‌اند.
وی افزود: بودجه‌بندی و اختصاص پهنای مناسب برای پیام‌رسان‌های داخلی می‌تواند از پیشنهادهای دولت به مجلس برای حمایت از این پیام‌رسان‌ها باشد. قاضی‌زاده گفت: درآمد برخی اپراتورها از محل پیام‌رسان‌های خارجی سالانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان بود. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: سرمایه‌گذاری که برای جا انداختن تلگرام در کشور شد برای هیچ پیام‌رسان دیگری صورت نگرفت.
وی گفت: پیگیری آوردن سرورهای تلگرام به کشور ازجمله سرمایه‌گذاری‌های ویژه برای این پیام‌رسان خارجی است. قاضی‌زاده افزود: اگر حس اعتماد عمومی مردم به پیام‌رسان‌های داخلی را می‌دیدیم شاهد چنین شرایطی نبودیم. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: همه ی پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی بسته شد تا یک پیام‌رسان خارجی به‌ طور انحصاری فعالیت کند و ۴۰ میلیون کاربر ایرانی را جذب خود نماید.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه