گوناگون
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۸ چهارشنبه ۷ اسفند

به نوشته‌ی دنیای‌ اقتصاد، با رشد اپلیکیشن‌های متنوع ویرایش فیلم و عکس، حالا دیگر اغلب افراد به راحتی از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند. با این حال اما همچنان اینفلوئنسرها و کاربران حرفه‌ای‌تر بدون آنکه جای دیگری بروند، در اپلیکیشن‌هایی مانند TikTok و اینستاگرام از ابزارها و فیلترهای آنها برای ویرایش استفاده می‌کنند. با این اوصاف در مواجهه با این موج جدید تولید محتوا، چه اتفاقی برای نرم‌افزارهای ویرایش عکس و فیلم قدیمی مانند فتوشاپ و پریمیر می‌افتد؟
در همین راستا «اسکات بلسکی» مدیر ارشد محصولات شرکت Adobe، در مصاحبه‌ای با وب‌سایت ورج به این سوال پاسخ داده و از موضوعات مختلفی که با آنها سر و کار دارد، حرف زده است؛ از آنچه از ارائه فتوشاپ برای آی‌پد یاد گرفته تا تجربه به‌کارگیری محصولات توسط سازندگان و پلت‌فرم‌های جدید هم‌راستا با اهداف استاندارد اسناد محتوای دیجیتال CAI که این شرکت در سال ۲۰۱۹ آن را توسعه داد و اعلام کرد.
موضوع جالب درباره Adobe این است که دو دسته مشتری کاملا متفاوت دارد. شما مشتریان حرفه‌ای دارید که از Lightroom Classic استفاده می‌کنند و بعد کاربرانی مثل من که واقعا نمی‌دانند چطور عکس‌ها را ویرایش کنند، اما در عصر اینستاگرام و برنامه‌هایی شبیه آن رشد کرده‌اند که به‌راحتی این کار را برایشان انجام می‌دهند. به‌نظر می‌رسد که شرکت Adobe قرار است وارد مسیر جدیدی شود و نرم‌افزارهای جدیدی مانند Aero و Photoshop Camera را معرفی کند که برای افرادی طراحی شده‌اند که برای انجام کارهای مختلف، مجبور به یادگیری کدنویسی نباشند. Adobe برای این دسته از کاربران، چه استراتژی دارد؟
خب، دو موضوع وجود دارد: موضوع اول، ماموریت کسب‌وکار ماست که بر پایه خلاقیت برای همه است و باوری که من مدام آن را تکرار می‌کنم؛ «بگذارید مطمئن شویم که محصولات‌مان قدرت کافی برای کاربران حرفه‌ای را دارند، اما در دسترس همه هستند.» حالا قطعا سعی نمی‌کنیم بعضی محصولات مانند After Effects و Premiere Pro را برای همه ارائه کنیم، چون چندان ساده و راحت نیستند... ما باید به این دسته کاربران حرفه‌ای احترام بگذاریم. با این حال می‌دانیم که بسیاری از افراد علاقه دارند که با چنین سطحی از خروجی بتوانند ویدئوهایی را با محصولاتی مانند After Effects بسازند و من فکر می‌کنم که بخشی از ماموریت ما این است که به همه این امکان را بدهیم تا بتوانند چنین کاری را شاید با یک محصول دیگر انجام دهند. برای مثال آنچه حالا می‌بینید درباره Photoshop Camera آن است که ما همچنان این محصول را آزمایش می‌کنیم، چون می‌دانیم آن بیرون افرادی هستند که علاقه یا زمان کافی برای یاد گرفتن مهارت‌های فتوشاپ را ندارند. در عین حال نرم‌افزار Photoshop Express را می‌بینید که حدود ۲۰ میلیون نفر کاربر فعال ماهانه دارد و یک اپلیکیشن موبایل است و در دسترس همه قرار دارد. اما نرم‌افزارهای دیگری مانند Photoshop Camera، Rush و Lightroom CC هم در اختیار کاربران قرار دارند.

نرم‌افزار Premiere Rush چطور کار می‌کند؟
این نرم‌افزار که برای کاربران یوتیوب طراحی شده است، در حال حاضر بسیار خوب کار می‌کند. جالب است که سازندگان قدرتمند ویدئوهای یوتیوب، تیم‌های کاری دارند که احتمالا از نرم‌افزار Premiere Pro هم استفاده می‌کنند. اما برای بسیاری از آنهایی که تازه این کار را شروع کرده‌اند و می‌خواهند این کار را به شکل جدی دنبال کنند، Premiere Rush ابزارها و راهکارهای خوبی را ارائه می‌کند. این نرم‌افزار عملکرد خوبی دارد و واقعا به علاقه‌مندان ساخت ویدئو برای یوتیوب کمک می‌کند.
جالب است که Premiere Rush با همکاری TikTok ساخته شده است. بنابراین حالا نوعی یکپارچه‌سازی با TikTok وجود دارد. شما می‌توانید ویدئوها را به‌صورت مستقیم در آنجا منتشر کنید، اما برای من جالب است که چطور باید آن را با قابلیت‌های ویرایشی داخل اپلیکیشن TikTok که مورد علاقه کاربران اغلب جوانش هم هست و آنها را از دیگر اپلیکیشن‌های ویرایش ویدئو بی‌نیاز می‌کند، مقایسه کرد.
فکر می‌کنم نگاه شما به اینستاگرام، تیک‌تاک، اسنپ‌چت و اپلیکیشن‌های اینچنینی است که بعضی قابلیت‌های ابتدایی ویرایش عکس و تصویر را در اختیار کاربران‌شان قرار می‌دهند. نباید فراموش کرد که این اپلیکیشن‌ها باید برای همه افراد قابل استفاده باشند. اما گروه دیگری از کاربران هم هستند که می‌گویند من راهکار خودم را می‌خواهم که متفاوت به‌نظر برسد؛ می‌خواهم کاری را بکنم که افراد دیگر دوست داشته باشند. ممکن است آنها به‌عنوان مثال فونتی را بخواهند که در نمونه‌های پیش‌فرض آن برنامه وجود نداشته باشند، یا اینکه بخواهند چیزی را شبیه به افکت‌های واقعیت مجازی اسنپ‌چت به عکس یا ویدئوشان اضافه کنند، اما شاید هم بخواهند چیزی را در Aero درست کنند و بعد از آن استفاده کنند. همچنین گروه دیگری هم هستند که می‌خواهند خلاق باشند و کارهای متفاوت انجام بدهند و ما می‌خواهیم به آنها توجه کنیم.
به‌نظر می‌رسد ایده بزرگی باشد. TikTok موفق است، چون پلت‌فرم محبوبی شده است؛ الگوریتمی که در کاربردهای مختلف قابل استفاده است، اما ویرایش‌گر ویدئوی بسیار خوبی هم دارد. من معمولا تحت‌تاثیر ویرایش‌هایی قرار می‌گیرم که افراد می‌توانند در TikTok انجام دهند و ابزارهایی که این اپلیکیشن در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. احتمالا برای افرادی که حرفه‌ای‌تر هم هستند، بازار دیگری وجود دارد.
بله، قطعا.
از طرفی اینستاگرام هم با تمام ابزارها و قابلیت‌های ساده و راحتش وجود دارد. آیا شما احساس نمی‌کنید که در محاصره شرکت‌هایی قرار دارید که ابزارهای خلاق و ساده را تولید می‌کنند؟ نگران این موضوع نیستید که یک روز صبح از خواب بیدار شوید و ببینید این اپلیکیشن‌ها به پیش‌فرض رایج افراد برای انجام ویرایش عکس و ویدئو تبدیل شده باشند و شما بازارتان را از دست داده باشید؟
به‌نظر من اینستاگرام و تمام اپلیکیشن‌های مشابه آن، ابزارهایی را در قالب رابط کاربری ظاهرا خلاقانه‌ای ارائه می‌کنند که همه را از ما تقلید و الگوبرداری کرده‌اند. اما به هر حال باید پذیرفت که آنها بعضی از ابزارهای تکنولوژی را که قبلا تنها در اختیار کاربران حرفه‌ای بود، ساده‌تر کرده و در دسترس همه کاربران قرار داده‌اند. به همین خاطر حالا وظیفه ما این است که در بازار کاربران حرفه‌ای‌تر بتوانیم ابزارهای نوآورانه‌تری را تولید و ارائه کنیم.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه