ایران
اندیشه سبز خزر۱۵:۰ - ۱۳۹۷ پنج شنبه ۸ شهريور

رئیس اتحادیه فناوران رایانه‌ی تهران از تفاهم جدید این اتحادیه و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل مشکل کالاهای IT در گمرک مانده خبر داد.
سید مهدی میرمهدی رئیس اتحادیه‌ی فناوران رایانه‌ی تهران گفت: برای رفع این مشکل نامه‌نگاری‌های متعددی انجام دادیم و اخیرا مقرر شده با حمایت آقای سینکی معاون وزیر صنعت، کارگروهی متشکل از اتحادیه و وزارتخانه تشکیل و به ترخیص کالاها کمک شود.
وی توضیح داد: کالاهای IT با ارز ۴۲۰۰ تومانی به گمرک وارد شده‌اند که پس از تغییر نرخ ارز در کشور باید بر اساس نرخ جدید رسمی ارز ترخیص شوند و واردکنندگان باید ۳۸۰۰ تومان ما به التفاوت هر دلار را بپردازند.
میر مهدی افزود: واردکنندگان به این موضوع اعتراض دارند زیرا پرداخت هزینه تقریبا ۲ برابری خارج از توان واردکنندگان است و در بلاتکلیفی طولانی این موضوع هر روز به کالاهای در گمرک مانده هزینه نگهداری می‌خورد.
وی گفت: مقرر شده بود برای تامین مالی و کمک به واردکنندگان، بانک‌ها روی وثیقه‌ی ملکی وام با بهره ۲۰ درصد در اختیارشان قرار دهند که روی همان ملک نیز ۲۰ درصد هزینه‌ی کارشناسی ملک می‌گرفتند و در مجموع تسهیلات بسیار گران تمام می‌شد و مقرر شد مساعدتی درباره‌ی هزینه‌ی کارشناسی ملک انجام شود.
میرمهدی تاکید کرد: تنها راهکار موجود، ترخیص کالا از گمرک و عرضه در بازار است؛ زیرا واردکنندگان قادر به بازگرداندن کالاها به تولیدکننده نیستند و تولیدکنندگان در پاسخ به درخواست عودت کالا تحت شرایط پیش آمده، پاسخ دادند که نمی‌توانند کالاها را پس بگیرند. علاوه بر این، به دلیل اینکه کالای IT دارای محدودیت زمانی است اگر قدیمی شود به درد نمی‌خورد و مجموع این شرایط خسارت زیادی به واردکننده وارد می‌کند.
وی در پاسخ به این سوال که واردکنندگان نیز کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می‌کنند با همان ارز نمی‌فروشند و باعث به هم خوردن بازار و مرتکب به گران فروشی می‌شوند، گفت: پس از واردات این کالاها با پیگیری جدی سازمان حمایت و نظارت اتحادیه قرار است لیست و قیمت کالاها در سایت سازمان حمایت اظهار شود. ضمن اینکه در صورت رفع مشکل ترخیص کالاهای IT ، به هیچ وجه روی قیمت فروش کالاها اغماض نمی‌کنیم.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه