ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۱:۰ - ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۹ بهمن

به گزارش پیوست، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) بعد از ورود رسمی خود برای ساماندهی فعالیت تولیدکنندگان محتوای صوت و تصویر بر بستر اینترنت و ارئه مجوز به آنها، حالا در گام دیگر با تفاهم‌نامه‌ای که امروز با سازمان فرابورس کشور امضاء کرد، توسعه پلتفرم‌های تامین مالی جمعی در حوزه صنعت صوت و تصویر فراگیر را در برنامه خود قرار داده است.
مدیران ساترا در نشست امضاء این تفاهم‌نامه با حضور مدیران فرابورس ایران اعلام کردند که برای رشد صنعت تولید محتوای دیجیتالی و توسعه رسانه‌های مستقل و پویا و همچنین پایان دادن به انحصار در این بخش باید پول‌های سالم به این صنعت تزریق شود.
محمدصادق امامیان، رئیس ساترا، در مراسم امضاء تفاهم‌نامه با سازمان فرابورس ایران، جاری بودن جریان مالی برای هر صنعتی را همچون خون در رگ‌ها توصیف و تاکید کرد که صنعت رسانه نیز همچون سایر رسانه‌ها برای رشد خود نیاز به تامین مالی دارد.
او با اعلام اینکه اگر در این صنعت تامین مالی اتفاق نیفتد دو اتفاق در آن رخ خواهد داد گفت: «اتفاق اول این است که رسانه‌های ما با مطالب رسانه‌های خارجی تلفیق خواهد شد و محتوای خارجی بیشتر و به راحتی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. در حال حاضر رسانه‌های آمریکا‌یی نفوذ بالایی در کشورهای مختلف دارند. اخیرا و براساس گزارشی ۶۰ درصد مردم انگلستان مشترک سرویس‌های VOD هستند که ۹۷ درصد محتوای آن آمریکایی است.»
او با اشاره به اتفاق دوم افزود: «ممکن است در صورت نبود تامین مالی رسانه‌های بزرگ و محدودی ایجاد شوند که وابسته به کارتل‌های مالی هستند. در حوزه رسانه مسئله انحصار به راحتی شکل می‌گیرد و این موضوع بسیار خطرناک است.» به باور وی ایجاد انحصار در این بخش نه به نفع اقتصاد کشور است نه فرهنگ.
امامیان اعلام کرد این نگاه از سال ۱۳۹۴در کشور ایجاد شد که رسانه‌های خصوصی در بستر اینترنت شکل بگیرند و نهادهای تنظیم‌گیری نیز وارد عمل شود که به توسعه این صنعت توسط بخش خصوصی و شکوفایی آن در بستر اینترنت کمک کند.
او با اعلام اینکه قدرت رسانه را عدد مالی که پشت آن قرار دارد نشان می‌دهد گفت: «۶۴ درصد رسانه‌های بزرگ اروپایی که اتحادیه مخصوص به خود را نیز در این زمینه دارند، نزدیک به ۳۲ میلیار یورو برای پیش‌برد کارهایشان بودجه در اختیار دارند و این درحالی است که ۵ رسانه بزرگ دنیا که اکثرا هم آمریکایی هستند قدرت مالی معادل ۴۴۰ میلیارد یورو دارند. بنابراین برای اینکه ما هم در این زمینه با مشکل مواجه نشویم باید خط تامین مالی مناسب برای رسانه‌های خود ایجاد کنیم.»
امامیان راه‌حل‌های تامین مالی برای رسانه‌ها را در چند بخش مشخص خلاصه کرد و در این مورد اینگونه توضیح داد: «حاکمیت نباید به فکر ایجاد محدودیت رسانه‌ها باشد و باید شرایط برای توسعه آنها فراهم باشد. هدف ساترا هم توسعه این صنعت است و در حکم بنده هم پایداری و توسعه صنعت ذکر شده است و به همین دلیل هم معاونت توسعه بازار در این سازمان شکل گرفته است. از سوی دیگر باید با ایجاد فرصت‌های برابر برای تامین مالی توسط مردم از صنعت رسانه کارتل زادیی شود و اجازه ندهیم که تعدادی غول مالی که وابستگی‌های اقتصادی یا سیاسی و حتی خارجی دارند در این صنعت دست به تامین مالی بزنند.» او در این مراسم بارها تاکید کرد که تامین مالی در این صنعت باید به صورت متنوع و در نهایت شفافیت و انضباط مالی اتفاق بیافتد و هیچ‌کجا بهتر از بازار بورس نمی‌تواند این شفافیت را ایجاد کند.
رئیس ساترا با اعلام اینکه جامعه نیاز به رسانه بی‌طرف دارد و مردم هم خواستار تنوع و انتخاب در این زمینه هستند گفت: «ما نیازمند رسانه ملی هستیم و قدرت داشتن این رسانه هم دغدغه همه ماست؛ اما نکته مهم این است که تنها یک رسانه نمی‌تواند نیاز همه جامعه را پوشش دهد. پس باید رسانه‌های مختلف که سلایق مختلف مردم را پوشش دهند به وجود بیاید. ما به رسانه‌هایی نیاز داریم که مردم در آن نقش داشته باشند و تامین مالی آن نیز از طریق آنها انجام شود.»
امامیان در ادامه اظهاراتش به مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد که براساس آن باید هر سرویس داخلی حداقل ۴۰ درصد محتوایش تولیدی باشد و این درحالی است که در بسیاری مواقع تولیدات رسانه‌های کشور صفر و اکثرا خارجی هستند. امامیان همچنین با اشاره به مصوبه دیگر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد:‌«اخیر در جلسه شورای عالی فضای مجازی هدف‌گذاری شد که سهم اقتصاد دیجیتالی از کل اقتصاد کشور باید ۱۰ درصد باشد که ما امیدواریم سهم بیشتر از اقتصاد دیجیتالی مربوط به صنعت محتوا باشد.»
همچنین در این مراسم، امیر هامونی،  مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به شرایطی که بازار سرمایه کشور دارد اعلام کرد: «اکنون بالغ بر ۶۰۰هزار میلیارد تومان ثروت مردم در فرابورس وجود دارد که در قالب ۱۰بازار شکل گرفته است. از سوی دیگر در بازار فرابورس ۵۰۰ نماد معاملاتی معامله می شود و بیش از ۴۰ صنعت از طریق ۱۰۶ کارگزاری که عضو فرابورس هستند، مخاطبینیی با جمعیت ۱۱ میلیون نفره دارد.»
هامونی ادامه داد: «قبل از تاسیس فرابورس حضور ما در بازار سهام صرفا به شکل سنتی بود اما پس از شکل گیری این سازمان با اقلیم متنوعی از سرمایه گذاری مواجه هستیم و ابزارهای دیگری در کنار سهام اضافه شدند تا به تامین مالی بخش‌های مختلف کمک کنند.» به گفته او هم‌اکنون ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی از دولت گرفته تا بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های کوچک و بزرگ صورت گرفته است.
او با اشاره به این که امضای تفاهم نامه در حوزه تامین مالی جمعی در صنعت صوت و تصویر،‌ به تامین مالی پروژه‌های فرهنگی در قالب‌های مختلف کمک می‌کند گفت: «ما در حال بررسی ورود به بحث تلویزیون اینترنتی در بازار سرمایه هستیم و از ساترا در این زمینه راهنمایی می‌خواهیم . ما می‌خواهیم تلویزین اینترنتی در بازار سرمایه راه‌اندازی کنیم و تولید محتوای اقتصادی و مالی ویژه‌ای در بازار سرمایه داشته باشیم چرا که در حال‌حاضر مردم عطش تحلیل از بازار سرمایه را دارند و به دلیل کمبود محتوای مناسب ابهاماتی برایشان در این زمینه ایجاد می‌شود.» هامونی از ساترا خواست تا به آنها در ایجاد این پلتفرم کمک کند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه