گوناگون
سارا محمد علیئی۳:۰ - ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۷ شهريور

حتما تا به امروز واژه های وب سایت، سایت و وبلاگ به گوش‌تان خورده است. اما سوال اینجاست که آیا تفاوت آن ها را با یگدیگر می دانید و یا راجع به وجه تمایز و تشابه آن ها تحقیق کرده اید. در این متن می‌خواهیم شما را با تفاوت های اصلی هر یک از این عبارات آشنا کنیم. برای دانستن تفاوت های موجود در میان این عبارات نیاز است خود این کلمات را تعریف کنیم تا به سادگی تفاوت آن ها را متوجه شویم.
وب سایت مجموعه‌ای از صفحات وب است که دارای یک دامنه ی اینترنتی یا زیردامنه ی اینترنتی مشترک‌اند و متشکل از میلیون ها، بلکه میلیاردها سایت اینترنتی است. در واقع وب سایت به مجموعه ای از سایت های اینترنتی در سراسر دنیا گفته می شود که با استفاده از زبان های مختلف در جهت ساماندهی اطلاعات و خدمات سازماندهی شده است.
حال اگر وب سایت را مجموعه ای از شبکه‌های کامپیوتری در نظر بگیریم، سایت یکی از واحد های کوچک و تشکیل دهنده ی این مجموعه است. برای مثال اگر سایت را یک کانال تلویزیونی در نظر بگیریم، وب در مقایسه با آن همانند صدا سیما است که مجموعه ای از شبکه ها را شامل می شود و کار پخش همزمان آن ها را انجام می‌دهد و البته این مقیاس فراتر هم خواهد رفت. از وب سایت های بزرگ می توان به یاهو، مایکروسافت و گوگل اشاره کرد.
اگر شما در صفحات مجازی به جستجو پرداخته باشید متوجه خواهید شد که وب سایت ها، سایت ها و وبلاگ ها در نگاه اول بسیار به یکدیگر شباهت دارند اما با اندگی گشت و گذار در آن صفحه به تفاوت های کلیدی آن ها پی خواهید برد. حال اگر بخواهیم یک مثال برای ملموس شدن این رابطه عنوان کنیم باید گفت: سیب یک میوه است اما همه ی میوه ها سیب نیستند. در واقع وبلاگ ها بخش بسیار کوچکی از وب سایت ها هستند.
وبلاگ ها معمولا ادمین هایی شخصی و حقیقی دارند، به این صورت که هر فرد می تواند مطالبی را در وبلاگ خود قرار دهد، بدون آن که نیاز به پرداخت هزینه برای تمدید اشتراک آن باشد. در واقع وبلاگ ها صفحاتی رایگان در فضای مجازی هستند که اغلب می‌تواند موضوعاتی نظیر خاطرات شخصی، مقاله، اخبار و رویدادها را به صورت تصویر، صوت، متن و فیلم در خود جای دهند. شما می توانید مطالب خود را در وبلاگتان به صورت آرشیو ثبت نمایید. گفتنی است جستجو بر اساس تاریخ یکی از جذابیت های وبلاگ است به همین دلیل برخی از آن به عنوان یک دفترچه خاطرات شخصی استفاده می کنند. علاوه بر این وبلاگ ها برای تامین هزینه ها، تبلیغاتی را در صفحات خود قرار می‌دهند. این در حالی است که وب سایت ها اغلب برای اشخاص حقوقی برای مثال شرکت ها و سازمان ها به صورت رسمی ثبت می‌شود.
وبلاگ متشکل از دو حرف وب و Log است که نشان دهنده‌ی شبکه ی حاوی فایل هایی برای ثبت رخداد می‌باشد. اولین بار تیم برنرزلی وبلاگ خود را ارائه داد. در ایران نیز از سال 1381 اولین وبلاگ ایرانی با نام  پرشین بلاگ (persianblog.ir) آغاز به کار کرد و بعد ها تعداد این وبلاگ ها بیشتر شد.
از ویژگی های وب سایت باید به اصلی ترین مولفه ی آن یعنی داشتن دانش برنامه نویسی اشاره کرد. علاوه بر این داشتن یک وب سایت نیاز به هزینه ی بالایی دارد و شما برای به روز شدن وب سایت و سایت خود نیاز به تولید محتوا خواهید داشت. یکی از برتری هایی که سایت ها نسبت به وبلاگ ها دارند تنوع بالا در ابزار های طراحی و زبان برنامه نویسی آن ها است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه