تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۱۳:۰ - ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۹ فروردين

محققان هلندی برای نخستین بار سه گره کوانتومی را به یکدیگر متصل کردند و یک شبکه مبتنی بر تداخل کوانتومی به وجود آوردند که زمینه ساز اینترنت کوانتومی است.
به نقل از زد دی نت، محققان هلندی به طور موفقیت آمیز ۳ پردازشگر کوانتومی مجزا را به شکل نخستین شبکه کوانتومی جهان با چند گره متصل کرده اند. این روند مسیر را برای توسعه اینترنت کوانتومی گسترده‌ای فراهم می‌کند که دولت‌ها و محققان از مدت‌ها قبل قصد ایجاد آن را دارند.
انستیتو تحقیقات کوانتومی QuTech در دلفت مقاله‌ای درباره پژوهش جدید خود منتشر کرده که شامل ۳ گره با قابلیت ذخیره و فراوری بیت‌های کوانتومی (کیوبیت) بود که به یکدیگر متصل بودند. به گفته محققان این نخستین شبکه کوانتومی ابتدایی جهان است.
متصل کردن دستگاه‌های کوانتومی یک پدیده جدید نیست. بسیاری از محققان در سراسر جهان روی شبکه‌های مشابهی تحقیق می‌کنند اما تاکنون محققان فقط توانسته بودند ۲ پردازشگر کوانتومی را به طور موفقیت آمیز به یکدیگر متصل کنند. بنابراین ایجاد یک ارتباط با چند نود گامی مهم در گسترش اندازه شبکه است.
با استفاده از این روش می‌توان دستگاه‌های کوچک کوانتومی را به یکدیگر متصل کرد تا یک خوشه بزرگ با قدرت رایانش بالاتر از ابررایانه‌ها ایجاد کرد.
ماتسو پمپیلی یکی از محققان این پروژه می‌گوید: اینترنت کوانتومی کاربردهای تازه ای را به وجود می‌آورد مانند ارتباطات غیرقابل هک و سیستم ابر رایانشی با حفظ کامل حریم خصوصی کاربر است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه