ایران
اندیشه سبز خزر۱۷:۰ - ۱۳۹۷ پنج شنبه ۸ شهريور

به گزارش سیناپرس، بنا بر تصمیم مسئولان ذی‌ربط، دی ماه سال ۱۳۹۶، تلگرام مسدود شد و این موضوع فرصتی به پیام‌رسان‌های داخلی داد که وارد عرصه‌‌ی رقابت شوند.
اگرچه این موضوع مدت زیادی به طول نینجامید و تلگرام توانست بار اول با قید شرط، از فیلترینگ خارج شود اما اردیبهشت‌ امسال بار دیگر به دلیل حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی فیلتر شد.
یکی از اهداف فیلترینگ تلگرام، رفع انحصار از این پیام‌رسان عنوان شده بود اما با گذشت چندین ماه از اعمال فیلترینگ، هنوز کاربران پیام‌رسان‌های داخلی به تعداد کاربران پیام‌رسان تلگرام نرسیده است؛ اتفاقی که شاید با حذف نسخه‌های فارسی تلگرام، تحت تاثیر قرار گیرد.
هم‌اکنون پیام‌رسان‌های آی‌گپ بیش از ۳۰۶ هزار، بله بیش از ۶۳۱ هزار، بیسفون بیش از ۱۰۶ هزار، سروش بیش از پنج میلیون و ۱۹۷ هزار، گپ بیش از یک میلیون و ۴۳ هزار، ویسپی بیش از یک میلیون و ۲۰۴ هزار، هاتگرام بیش از پنج میلیون و ۷۴۷ هزار، طلاگرام بیش از ۱۵ میلیون و ۲۷۲ هزار عضو دارند.
از سوی دیگر در کنار پیام‌رسان‌های داخلی، دو پیام‌رسان هاتگرام و طلاگرام هم فعالیت دارد که در واقع به نوعی نسخه‌های داخلی همان تلگرام محسوب می‌شوند. این اپلیکیشن‌ها یک پروکسی داخلی دارند که باعث می‌شود بدون نیاز به ابزار فیلترشکن بتوان از آن‌ها استفاده کرد. با توجه به انتقاداتی که به فعالیت این نسخه‌ها وجود داشت، ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی، درباره‌ی این اپلیکیشن‌ها اظهار کرد: از همان ابتدا که سیاست خروج از انحصار تلگرام را داشتیم، برای دوران گذار، پذیرفتیم که تلگرام‌های نسخه‌ی فارسی چند ماهی فعال باشد. با آخرین مهلتی که به آن‌ها دادیم، تا ۱۵ شهریور باید به یک پیام‌رسان ۱۰۰ درصد بومی تبدیل شوند.
البته با توجه به مهلتی که به نسخه‌های فارسی تلگرام از جمله هاتگرام و طلاگرام داده شده که تا ۱۵ شهریور به پیام‌رسان‌های ۱۰۰ درصد بومی تبدیل شوند، باید دید تعداد کاربران نسخه‌‌ی اصلی تلگرام و هر یک از پیام‌رسان‌های بومی دیگر تا چه اندازه تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ظرفیتی که مسئولان معتقدند ابزارهای بومی از آن برخوردارند جای بروز پیدا خواهد کرد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه