گوناگون
سارا محمد علیئی۱:۰ - ۱۳۹۶ جمعه ۲۸ مهر

امروزه تلفن‌های همراه هوشمند، همگانی‌ترین ابزار رایانه‌ای و ارتباطی است، به‌نحوی‌ که تقریباً همه‌ی افراد لااقل یک گوشی تلفن همراه را با خود دارند. گوشی‌های تلفنی همراه در سال‌های گذشته از یک گوشی صرف به رایانه‌ای با امکانات فراوان ارتباطی در اندازه‌ای کوچک تبدیل‌ شده‌اند.
پايگاه اطلاع‌رسانی پليس ‌فتا: سرگرد قهرمان طالع سرپرست پليس فتا، فرماندهی انتظامی استان اردبيل با اشاره به اینکه ویژگی‌های ممتاز و جالب توجه تلفن‌های همراه هوشمند، آن را به هدفی تـازه برای مجرمان سایبری تبدیل کرده است، گفت: هم‌وطنان می‌توانند با رعـایت نکـات ایمنی، تجربه‌ای سودمند و جذاب از استفاده تلفن همراه داشته باشند.
سرگرد قهرمان طالع افزود: تمام امکانات امنیتی که برای رایانه‌ها ذکر می‌شود تقریباً برای تلفن‌های همراه هم کاربرد دارد. بیشتر تلفن‌های همراه از سیستم‌های عامل مخصوص استفاده می‌کنند و تقریباً فرمت بیشتر فایل‌های رایانه‌ای را تشخیص می‌دهند. بنابراین برخی ویروس‌ها و بدافزارها نیز در تلفن‌های همراه نفوذ می‌کنند. دقت در انتقال فایل‌های رایانه‌ای و استفاده از آنتی‌ویروس‌های مخصوص موبایل برای در امان ماندن از آسیب‌ها و تهدیدها را جدی بگیرید.
وی در ادامه با اشاره به اینکه گوشی‌های تلفن همـراه مجهز به امکانـات ارتبـاطی متنوعی مثـل wifi، bluetooth ،hotspot،Mobile data و NFC هستند، گفت: در هنگامی‌ که از این امکانات ارتبـاطی استفاده نمی‌کنید آن‌ها را غیر فعال کنید. مجرمان قادر هستند تا با هک و نفوذ به گوشی شما، اختیار آن را در دست گرفته و ضمن برقراری ارتباط با حساب کاربری شما اطلاعات و محتوای درون‌ گوشی را به سرقت ببرند.
این مقام ارشد انتظامی افزود: اطلاعات محرمانه، عکس، ویدئو شخصی و خانوادگی خود را بر روی گوشی خود نگهداری نکنید. در هنگام خرابی گوشی تلفن همراه خود، حدالامکان پس از تخلیه‌‌ ی کامل اطلاعات و محتواهای موجود در آن، برای تعمیر به تعمیرکاران مجرب و قابل اعتماد مراجعه کنید.
وی ادامه داد: احتمال گم‌شدن یا به سرقت رفتن تلفن‌های همراه بیشتر از سایر ابزارهای رایانه‌ای است، ازاین‌رو اطلاعات و محتواهای ذخیره‌ ی شما در آن، در معرض خطر و آسیب‌های جدی ناشی از دسترسی سارق به آن‌ها قرار دارد.
سرگرد طالع با بیان اینکه تلفن‌های همراه دارای قابلیت‌هایی هستند که می‌توانند به‌عنوان ابزارهای جاسوسی مورد استفاده قرار بگیرند، گفت: بنابراین در اماکن مهم و حساس به توصیه‌های امنیتی مبنی بر عدم استفاده از تلفن‌های همراه توجه کنید و موقعیت‌یاب جهانی GPS را فقط در مکان‌هایی که به آن نیاز دارید روشن نمایید.
سرپرست پليس فتا فرماندهی انتظامی استان اردبيل تاکید کرد: به پیغام‌های دریافتی از طریق پیامک و ایمیل که به شیوه‌های مختلف مثل اعلام برنده شدن شما در مسابقات و قرعه‌کشی‌ها، امور خیریه و مواردی از این‌ دست، اطلاعات کارت‌ بانکی شما را درخواست می‌کنند اعتماد نکرده و به آن‌ها پاسخ ندهید. 
سرگرد طالع در پایان از هم‌وطنان عزیز خواست تا با رعایت نكات ايمنی از بروز و ظهور جرائم سايبری پيشگيری نموده و در صورت اطلاع از هرگونه فعاليت مجرمانه در فضای مجازی، مراتب را از طريق نشاني اينترنتی پليس فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری قسمت ثبت گزارش‌های مردمی گزارش نمایند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه