ایران
اندیشه سبز خزر۱۵:۰ - ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۹ شهريور

بهاءالدین حسینی هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به توافقاتی نظیر ACU (اتحادیه‌ی پایاپای آسیایی) بیان کرد: در دنیا مبادلات زیادی در قالب مبادلات دوجانبه و چندجانبه انجام می‌شود. در حال حاضر مالزی، اندونزی، استرالیا، تایلند و هنگ کنگ در قالب توافقاتی چندجانبه با پول ملی خود مبادلات را انجام می‌دهند و در پایان سال با هم تسویه می‌کنند. ایران نیز چنین مبادلاتی را با ترکیه و روسیه انجام می‌دهد.
وی اضافه کرد: روش کار به این صورت است که مثلا ترکیه قرارداد می‌کند سالانه معادل یک میلیارد دلار به ریال از ما خرید کند و ما هم قرارداد می‌کنیم سالانه معادل یک میلیارد دلار به لیر از آن‌ها خرید کنیم. در پایان سال هم هرکس بدهکار شد، ما‌به‌التفاوت را به کشور بستانکار پرداخت می‌کند. چنین پیمان‌هایی در دنیا هم به صورت دو جانبه و هم به صورت چند جانبه بسته می‌شود و می‌تواند تقاضای دلار را در داخل کشور کاهش داده و وابستگی ما را به دلار کم کند.
حسینی هاشمی با بیان اینکه در شرایط فعلی ترکیه و روسیه هم همچون ایران در تحریم قرار دارند و می‌توانند در قالب توافقاتی مثل ACU با ما کار کنند، عنوان کرد: البته معمولا کشورهایی که در قالب توافقات این چنینی با هم کار می‌کنند، سنخیت‌هایی با هم دارند؛ مثلا همسایه هستند یا تشابهات اقتصادی، سیاسی یا فرهنگی با هم دارند.
مدیرعامل اسبق بانک صادرات تصریح کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که نمی‌توان دلار و یورو را کنار گذاشت؛ چراکه اساس قیمت خیلی از کالاها مثل نفت، غلات و آهن دلار است و مبادلاتشان هم بر مبنای دلار صورت می‌گیرد. ضمن اینکه ممکن است خیلی از کشورها تمایل به مبادله‌ی کالا با ارز ملی نداشته باشند.
حسینی هاشمی با اشاره به مشکلی که افزایش قیمت دلار ایجاد کرده و سخنانی که پیرامون جایگزینی ارز دیجیتال ملی برای دور زدن دلار مطرح می‌شود، اظهار کرد: ارزهای دیجیتال موجود به لحاظ قیمتی چندان تفاوتی با دلار ندارند و دچار نوسانات شدید هستند. مدتی پیش قیمت بیت‌کوین تا ۳۰-۲۰ هزار تومان رفت و بعد تا قیمت ۷ هزار تومان پایین آمد.
وی با اشاره به اینکه ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین برای همه کاربری ندارد، اظهار داشت: برخی می‌توانند در معاملات از آن استفاده کنند اما این نوع ارز در دنیا در موارد خاص استفاده می‌شود و قابلیت جایگزینی به جای دلار ندارد.
این کارشناس بازار پول در خصوص ارز دیجیتال یا رمز ارز ملی هم گفت: ما که در مبادلات داخلی کشور مشکلی نداریم. مشکل ما ارز بین‌المللی است. اگر پول ما در دنیا مقبولیت داشت و یک ارز جهانی یا بین‌المللی محسوب می‌شد، با همان ریال می‌توانستیم کار کنیم و نیازی به ارز دیجیتال نبود. بنابراین تفاوتی ندارد رمز ارز ملی داشته باشیم و بخواهیم از آن در مبادلات بین‌المللی استفاده کنیم یا بخواهیم از ریالمان در این مبادلات استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: درست است که نمی‌توان چیزی را به طور کامل جایگزین دلار کرد اما اگر فرض کنیم در رابطه با دلار صددرصد مشکل داریم، با ابزارهایی مثل توافقات دو جانبه و چند جانبه با کشورها و ارز دیجیتال می‌توانیم این مشکل را به درصدی پایین‌تر برسانیم و کاری کنیم که وابستگی‌مان به دلار به حداقل برسد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه