ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۵:۰ - ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۱ بهمن

به گزارش پیوست، سازمان فناوری اطلاعات برای کارگروه شهر هوشمند کلانشهرهای کشور یک تور ۴ ساعته بازدید از شهرهوشمند تهران برگزار کرد.
هر چند این تور با سایر تورهای شهری متفاوت بود اما مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات به عنوان تورلیدر اعضای کارگروه شهر هوشمند کلانشهرهای کشور را با فعالیت‌های انجام شده در سطح شهر تهران آشنا کرد.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران پس از پایان بازدید از برخی مکان‌هایی که پروژه‌های شهر هوشمند در آن اجرا شده با سایر اعضای کارگروه شهر هوشمد در نشستی شرکت کردند. او در این نشست تاکید کرده هر چند زیرساخت‌های شهر هوشمند را باید شهرداری ایجاد کند اما بدون شهروند هوشمند، شهر هوشمند معنایی ندارد. خوشبختانه شهروندان آن‌قدر پیشرو هستند که شهرداری‌ها باید خودشان را با خواسته‌ها و دانش به‌روز آن‌ها هماهنگ کنند.
آنچه مسلم است شهر هوشمند بر اساس داده هدایت می‌شود و داده در این شهر حرف اول و آخر را می‌زند از همین رو محمد فرجود اعلام کرد که در تهران روزانه بیش از ۱۰ ترابایت داده تولید می‌شود. طبق گفته وی شهرداری تهران دارای ۲۲۲ سرور فیزیکی و هزار و ۳۱۰ سرور مجازی است. همچنین سازمان فاوای شهرداری روزانه وظیفه پاسخگویی به حدود ۲ میلیون درخواست در ۲۰ سامانه مربوط به اطلاعات مکانی شهرداری تهران را بر عهده داشته و تقریباً با ۳۰۰ حمله سایبری به طور روزانه درگیر است.
به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران محمد فرجود به برنامه‌های این سازمان در همکاری با استارتاپ‌ها را اشاره کرد و گفت: نگاه شهرداری تهران در ارتباط با استارتاپ‌ها بیشتر نگاهی حمایتی است و تصدی‌گری را کنار گذاشته‌ایم. مثلاً در تفاهم‌نامه‌هایی که با دانشگاه‌های بزرگ ایران مثل دانشگاه شریف، تهران و امیرکبیر داریم در تشکیل تیم و خروجی استارتاپ‌ها با هدف رفع نیازهای شهری گام برداشته‌ایم. برای مثال در کار مشترکی با دانشگاه شریف مرکز نوآوری‌های شهری را راه اندازی کرده‌ایم.
در ادامه این نشست، محمود میرلوحی با اشاره به اهمیت برگزاری جلسات مشترک با کلانشهرها در حوزه دغدغه‌های عملیاتی و اجرایی گفت: در طول ۲۱ جلسه گذشته تصمیمات مهم بسیاری گرفته و اجرایی شده است که تشکیل شورای راهبردی شهر هوشمند، تصمیم به تبادل و اشتراک‌گذاری و ایجاد پلتفرم و پروتکل‌های مشترک، رفع انحصار مشاورین خصوصی، تبدیل دیتا به ارزش افزوده و جلب حمایت دولت از جمله تصمیمات و دستاوردهای این نشست‌های مشترک بوده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با تأکید بر تعیین ردیف اعتباری جدید برای شهر هوشمند گفت: پروژه‌های شهر هوشمند باید منابع خود را تأمین کنند. البته این منابع، پایدارتر و کم هزینه‌تر از سایر اقدامات در شهرداری‌هاست اما برای شروع آن نیازمند سرمایه‌گذاری‌های درست هستیم تا در ادامه بتواند ارزش افزوده‌ای تولید کند. برای این منظور می‌بایست ساختار سازمانی فاوای کلانشهرها تقویت شده تا توان اجرایی بالاتری پیدا کنند.
اعضای کارگروه شهر هوشمند کلانشهرها که از شهرهایی همچون شیراز، تبریز، اصفهان، قم و مشهد در این نشست شرکت کرده بودند در ادامه سفر خود به تهران از دیتاسنتر شهرداری واقع در سازمان فاوا، اتاق مانیتورینگ مرکز کنترل ترافیک، کانکس‌های دوچرخه (بی‌دود)، کیوسک‌های هوشمند و مخازن هوشمند منطقه دو شهرداری و مرکز آمار و رصد شهری تهران نیز بازدید به عمل آوردند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه