تکنولوژی
رضا حسن زاده۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۲ آبان

هنگامی که به این فکر می کنیم که یک روبات قرار است در آینده جهت استخراج مواد معدنی به سیارات دیگر سفر کند، این مسئله خیلی مهم به نظر می رسد که یاد بگیرد چطور خود را تعمیر کنند. محققان دانشگاه اسلو در حال حاضر با کمک چاپگرهای سه بعدی موفق به تولید ربات های خود آموز شده اند.

در طبقه سوم گروه انفورماتیک این دانشگاه یک آزمایشگاه رباتیک وجود دارد که بیشتر شبیه یک اتاق بازی است تا یک آزمایشگاه که در آن محققان در حال کار بر روی این هستند که چگونه ربات ها می توانند مشکلات خود را پیدا کرده و این موانع را پشت سر بگذارند.

این تحقیقات برای این در حال انجام است که در آینده بتوان از این ربات ها در معادن عمیق ، سیاره های دور دست، مناطقی که در خطر رادیو اکتیو وجود دارند، مناطق ریزش کوه ها و در بستر دریا در زیر قطب جنوب که انسان قادر به مقابله با آن نیست استفاده کرد.

در این موارد ربات می بایست قادر باشد تا همه موارد را کنترل کند. پروفسور Kyrre Glette که یکی از اعضای تیم تحقیقاتی رباتیک دانشگاه اسلو است گفت: تصور کنید که یک ربات وارد خرابه ای از یک نیروگاه هسته ای میشود و به پله یا جایی می رسد که هیچ کس قادر به عبور از آن نمی باشد، در این شرایط این ربات می بایست عکسی گرفته و آن را تجزیه و تحلیل کند و پس از آن با کمک چاپگر نصب شده بر آن ربات جدید یا بخش تکمیل کننده ای برای خود ایجاد کند تا با کمک آن بتواند از آن مانع عبور کند.

البته کار بر روی این مدل ها هنوز نیازمند زمان می باشد و تیم روباتک در حال کار بر روی 5 ربات هستند که سه عدد از آنها دارای 4 پا و یکی از آنها 3 پا و گربنه بعدی 6 پا دارد. مسلما هر چه تعداد پا ها کمتر باشد انرژی کمتری مصرف خواهد شد. در یکی از این ربات ها یک مفصل وجود دارد و مابقی دارای دو مفصل در پای خود می باشند. البته بهترین حالت داشتن سه مفصل می باشد اما این موضوع مصرف انرژی را تا حد زیادی افزایش می دهد.

چاپگر های سه بعدی به شما کمک می کنند تا آنچه که می خواهید را لایه به لایه بسازید و در این صورت شما نیازی به استفاده از قالب و محدودیت های آن ندارید. با استفاده از این پرینترها شما می توانید به طور مثال یک کشتی را داخل یک بطری پرینت کنید و این همان چیزی هست که به محققان دانشگاه اسلو اجازه می دهد تا برای آینده ای دور فکر کنند و همانطور که می دانید پرینتر های سه بعدی مختلفی وجود دارند که خروجی آنها نیز متفاوت است بطور مثال برخی از آنها خروجی استیل تحویل شما می دهند و برخی دیگر تیتانیوم، پلاستیک، پارچه و غیره. این محققان با استفاده از بهترین چاپگر های سه بعدی موجود در حال کار بر روی این پروژه بزرگ می باشند که در صورت موفقیت در این پروژه موفقیت بزرگی کسب خواهند کرد که پایه گذار تغییرات بسیاری در دنیای امروزی خواهد بود.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

فن آوری چاپ 3D، کمک به درمان سرطان