ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۱ دي

به گزارش فارس، این روزها بازار موبایل اوضاع نابسامانی دارد؛ گوشی گران شده و گوشی‌های رجیستر نشده‌ی آیفون یکی پس از دیگری در حال قطع شدن هستند.
بر اساس گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از ۱۴ آذرماه اعلام شد دارندگان گوشی‌های اپل به مدت یک ماه فرصت دارند که گوشی‌های خود را در شبکه‌ ثبت کنند، این زمان از ۱۴ دی‌ماه به‌سر رسیده و هر روز گزارش‌هایی مبنی بر قطع سرویس تعدادی گوشی از بازار دریافت می‌شود.
در حالی این اتفاق افتاده و ستاد مبارزه با قاچاق کالا تاکید می‌کند که دارندگان ملزم به شکایت از فروشگاه‌هایی هستند که گوشی را ازآنجا خریداری کرده‌اند که بسیاری از منابع بازاری ادعا می‌کنند، خریداران به درخواست خود و آگاهی کامل از اینکه گوشی‌های‌شان مشمول طرح خواهد شد و امکان قطع شدن سرویس‌های مخابراتی وجود دارد، اقدام به خرید کرده‌اند.
بر این اساس این روزها خریداران بسیاری به بازار مراجعه و از قطع شدن سرویس‌ گوشی‌های‌شان معترض هستند. حتی در این رابطه نظر فروشندگان را جویا شدیم که آنها نیز اظهار امیدواری می‌کنند که بتوانند موضوع پیش آمده را حل کرده و پیش‌بینی می‌کنند که به زودی راهکاری برای وصل مجدد این گوشی‌ها ارائه خواهد شد.
در همین راستا، سراغ مجمع واردکنندگان گوشی‌های موبایل رفتیم و نظر آنها را جویا شدیم. بر اساس گزارش دبیر مجمع واردکنندگان گوشی‌های موبایل، گوشی‌هایی که خدمات شبکه‌ی مخابراتی را دریافت نمی‌کنند و سرویس‌ آن‌ها قطع شده، قاچاق بوده و ورود کالای قاچاق جرم است و این گوشی‌ها به هیچ شکلی قابلیت رجیستری در شبکه‌ی مخابراتی کشور را ندارند.
در همین زمینه مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز اعلام کرد که در ۶ ماه گذشته بارها با فعالان صنف موبایل و فروشندگان این کالا، جلسات توجیهی برگزار شد تا بتوان جلوی ورود کالاهای قاچاق در این حوزه را گرفت.
در حالی‌ که پیشتر اعلام شده بود مسافرانی که قصد اقامت بیشتر از یک ماه در ایران را دارند، باید در بدو ورود گوشی خود را رجیستر کرده و از خدمات شبکه‌ی مخابراتی کشور برخوردار شوند، حالا ظاهرا این زمان به یک هفته افزایش یافته است؛ بنابراین مسافران می‌توانند در طول یک هفته ابتدایی ورودشان به کشور اقدام به ثبت و رجیستری گوشی‌های موبایل خود کنند.
از آنجا که اکثر توریست‌ها از سیم کارت‌ کشور خودشان در سفر استفاده می‌کنند، رجیستر کردن گوشی لزومی ندارد چراکه می‌‌توانند در حالت رومینگ از دستگاه خود استفاده کنند. امابرای افرادی که قصد استفاده از سیم‌کارت ایرانی را دارند قوانینی در نظر گرفته شده است. بر این اساس، افراد ۳۰ روز مهلت استفاده از گوشی‌ خود را بدون نیاز به رجیستری در شبکه‌ی موبایل کشور دارند. اما مسافرانی که قصد اقامت بیشتر و استفاده از سرویس‌های شبکه‌ی موبایل و استفاده از سیم‌کارت را دارند می‌توانند با مراجعه به سامانه‌ی گمرک به آدرس epl.irica.gov.ir/ImeiRegister، اطلاعات دستگاه خود را ثبت کرده و با پرداخت حقوق گمرکی معادل ۱۶ درصد قیمت دستگاه، گوشی خود را ثبت و رجیستر کنند.
بر اساس گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مسافر بر اساس قانون اگر یک دستگاه موبایل در سال با خود به کشور بیاورد از معافیت ۸۰ دلاری برخوردار خواهد شد، اما از این عدد بیشتر مشمول هزینه گمرکی و مالیات می‌شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه