تکنولوژی
الناز فرجی۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير

10نوآوری بیشتر در تکنولوژِی که پزشکی را تغییر میدهند.
تغییرات گسترده ی تکنولوژِی در علم پزشکی و درمان به سرعت در حال پیشروی اند. و ممکن است در حالی که آماده نیستیم از ما هم جلو بزنند (که در واقع آماده هم نیستیم) ، و اگر این اتفاق  بیافتد سیستم پزشکی کنونی را به کلی محو خواهند کرد و یک سرویس کاملا بر اساس تکنولوژی بدون ارتباطات شخصی و واقعی ؛ بر جا خواهند گذاشت. با آماده سازی و برنامه ریزی؛ ما این فرصت را داریم تا آگاهانه و هدفمند؛ بخش درمان را دوباره طراحی کنیم. این عقیده ای است که توسط دکتر برتلان مسکو، نویسنده ی the guide to the future medicine : technology and the human touch  ( راهنمایی در آینده ی پزشکی: تماس تکنولوژِی و انسان ها ) مطرح شد.
بخش یک این ستون اولین دسته از گرایش های تکنولوژی ای را به صورت خلاصه توضیح میدهد، که مسکو توضیح داد در جریان اند یا آنهایی که در آینده ای نزدیک بر ما تاثیر خواهند داشت. حالا ما نگاهی به مجموعه ای از گرایشات می اندازیم که مسکو معتقد است در اولین مراحل توسعه اند و هنوز آماده نیستند.

1. تصمیمات پزشکی با هوش مصنوعی


واتسون ، کامپیوتر مرکزی IBM که اندازه ی یک اتاق است، از بهترین های جئوپاردی ، کن جنینگ و برد راتر بهتر عمل میکند. و این فقط شروع اش است. با شبکه های کامپیوتری مجازی ای که با هم بر روی یک مشکل خاص کار میکنند، داده های بزرگ به داده های عظیم تبدیل میشود. مراقبت بهداشتی اولین کاندیدای استفاده ی هوشمند از این داده هاست. با تحقیقات پزشکی که انقدر سریع تولید میشوند، غیر ممکن است که انسان ها بتوانند به سرعت و دائم به روز شوند اما یک ابر کامپیوتر میتواند. حتی در حد گرفتن تصمیمات پزشکی. هوش مصنوعی (AI) سود های زیادی در پی دارد که شامل تشخیص های بیشتر و بهتر با قیمت پایین تر و نتایج بهتر میشود.


2. اعضای رشد کننده در یک ظرف

پزشکی احیا کننده در پی کمک به کسانی است که دچار مشکل در یکی از اعضای بدن یا فقدان آن هستند . که این مشکل را با پیوند اعضایی انجام میدهد که به صورت مصنوعی به وجود آمده اند. چاپگر های سه بعدی همین حالا هم اعضایی را تولید کرده اند، و سلول های انشعابی میتوانند برای رشد بعضی از اعضا استفاده شوند. در نهایت، این پیشرفت ها ممکن است کمبود اهدای اجزای بدن را از بین ببرد .

3.غذا خوردن در آینده

با توجه به  تحلیل های فوری محتوا ، ما دقیقا خواهیم فهمید که در حال خوردن چه چیزی هستیم و این به ما غذا خوردن مناسب را یاد خواهد داد. وقتی که چاپگر های سه بعدی آماده ی تولید خیلی از این غذاها شوند، دیگر فست فود ها به مک دونالد ها، وند و برگر کینگ محل محدود نخواهند شد. این که جمعیت فزاینده را راضی کنیم یک هنجار خواهد شد.

4.واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

واقعیت افزوده با تکنولوژِی ای مانند عینک گوگل به طور فزاینده ای به سمت سادگی درمان پیش خواهد رفت. در حال حاضر یک جراح میتواند پروسه ی یک جراحی را به صورت زنده از طریق اینترنت به دانشجویان و نو آموزان انتقال دهد تا برایشان یک وسیله ی یاد گیری ساده باشد ،  به جای اینکه به صورت معمولی از پس شانه های جراح به عمل نگاه کنند.  در آینده واقعیت مجازی محیط هایی را خواهد ساخت که به بیماران اجازه میدهد نظرات و دغدغه هایشان را به صورت مستقیم با کسانی که در مسائل پزشکی دست دارند، در میان بگذارند. این مساله در زمینه ی روان درمانی هم اعمال خواهد شد . به گونه ای که بیماران این امکان را خواهند داشت تا خاطرات را به صورت مجازی ، بازپردازی کنند.

5. پایان آزمایش های انسانی


ساختار شناختی انجام شده توسط الگوریتم ها، اینکه فیزیک انسان چگونه کار میکند را شبیه سازی میکنند ، با همه ی جزئیات. آزمایشات مجازی با این گونه شبیه سازی ها میتوانند نمونه های بسیاری را روی بیماران مجازی در یک زمان کوتاه امتحان کنند. مسکو یک نمونه را شرح میدهد:"  یک تکنیک وجود دارد به نام عضو روی تراشه (organ on chip) که همه ی فعالیت ها، مکانیک و فیزیولوژِی همه ی اعضا و سیستمشان را شبیه سازی میکند. "

6. نانورباتهایی که در جریان خون ما زندگی میکنند

این ربات های میکروسکوپی پارامتر های سلامتی را اندازه میگیرند و بیماری را تشخیص میدهند. همچنین میتوانند دانش ما در مورد بیولوژی و آناتوکی را افزایش دهند، رسیدن دارو ها را بهبود میبخشند، یا یک جراحی موضعی انجام دهند. نانوربات ها در نهایت میتوانند یک شبکه تشکیل داده ، با هم ارتباط برقرار کنند ؛ دغدغه های سلامتی یکدیگر را تشخصی داده و کارهایی در جهت بهبود این اوضاع انجام دهند.

7. بیمارستان های آینده

در آینده ؛ در بیمارستان ها کمتر به بهبود وبازیابی سلامتی بعد از بیماری حاد برخواهیم خورد و بیشتر  به دوباره جوان سازی خودمان. این جابه جایی و تغییر قابل مقایسه با تغییر سیستم درمان از تفاعلی به درمان پیشرفته، از درمان بیماری حاد به کنترل بیماری و جلوگیری است. بیمارستان ها مکان هایی برای دوباره چک کردن بیمارها و پیگیری سلامتی آنها خواهد بود. پروسه ی مراقبت و درمان بیمار مدار خواهد بود ، با طراحی های هوشمندی که پروسه ی بهبود و درمان را توسعه میبخشند.


8. مغزهای دیجیتالی مجازی

یک روز ممکن است زندگی تا ابد به وقوع بپیوندد، به صورت دیجیتالی. مغز مهم ترین تک عضو بدن است و تخته های مدار در حال توسعه برای تقلید رفتار و وضع مغز اند. پیوند مغزهایمان توسط این تجمع مدار ها ممکن میشود که میتواند اندام مصنوعی را کنترل کند، ADHD را درمان کند، و حافظه و قسمت شناختی را تقویت کند. کاشت مغز و اعصاب میتواند حس های انسان را توسعه بخشد، به ما دید عالی و شنوایی عالی بدهد و حافظه ای بدون محدودیت.

9. پیدایش فرهنگ سایبورگ

نسلی از مردم پدید خواهید آمد که بخواهند با تکنولوژِی ای در بدنشان زندگی کنند. دید جامعه در مورد سایبورگ ها بحث بر انگیز خواهد بود، ولی بسیار سخت خواهد بود که از افزودن توانایی های انسان ها روی برگردانیم.

10. سرمازیستی و عمر طولانی


انتخاب های ما مبنی بر اینکه چه زمانی میخواهیم بمیریم بیشتر خواهند شد و گسترش خواهند یافت. گروه کوچکی از مردم از همین حالا هم با کمپانی هایی که سرمازیستی را انجام میدهند قرار داد بسته اند. به امید اینکه بعد از حل شدن مشکل بالا رفتن سن و یا بیماری ها بتوانند باز هم از حالت انجماد در آمده و زندگی را ادامه دهند. این آزمایش با خوک ها موفقیت آمیز بوده است.
البته این عملیات طولانی سازی عمر به خاطر موضوعاتی مانند افزایش جمعیت و فقر شدید بحث بر انگیز خواهد بود. و تحقیقات کنونی نشان میدهد که نیمی از آمریکایی ها کارهایی اینچنینی برای افزایش عمر را رد میکنند و کمتر از 5 درصد طول عمری بیشتر از 120 سال را انتخاب میکنند. با در نظر گرفتن همه ی این روند ها، جامعه ی جدید چه شکلی خواهد بود؟ با توجه به درمان و بهداشت، یک سری سر نخ خواهیم داشت. از آنجایی که تکنولوژی پیشرفته در درمان و تشخیص ها پیشروی میکند ، انسان ها در همه ی سطوح به سمت نقش میانجی احساسی میروند.
ماشین ها بیشتر تحلیل ها را انجام میدهند در حالیکه انسان ها بیشتر نقش های میان فردی را میپذیرند. آموزش پزشکی احتیاج خواهند داشت که تطبیق با  تکنولوژِی های جدید را سریع و موثر انجام دهند. جامعه باید به این گونه درمان عادت کرده و با آن هماهنگ شود. این زمان، زمانی دگرگون شونده و هیجان انگیز از دستاورد های انسان خواهد بود که با مشکلات متعدد اخلاقی روبه رو خواهد بود. آماده شوید و ازین سواری لذت ببرید !

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

عینک هوشمند خوش ساخت موراتا ، کنترل وسایل خانگی را در صورت شما قرار میدهد