اپلیکیشن
اندیشه سبز خزر۹:۰ - ۱۳۹۹ شنبه ۲۹ شهريور

مهلت دونالد ترامپ برای توافق بر سر چگونگی حفظ و دسترسی به اطلاعات کاربران یا خریداری دو اپلیکشین تیک‌تاک و وی‌چت از سوی شرکت‌های فناوری آمریکایی دو روز دیگر به پایان می‌رسد و در صورتی که این دو شبکه اجتماعی نتوانند با کاخ‌سفید به توافقی برسند، دانلود آنها در آمریکا از روی یکشنبه - ۲۰ سپتامبر - متوقف خواهد شد.
وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده که از یکشنبه کاربران آمریکایی اجازه نخواهند یافت که این اپلیکیشن‌ها را از هیچ کدام از فروشگاه‌های اینترنتی شرکت‌هایی چون اپل یا گوگل دریافت کنند.
به روز رسانی تیک تاک و وی چت هم برای آنهایی که هم اکنون این اپلیکیشن‌ها را دارند متوقف خواهد شد.
دولت آمریکا می‌گوید علت این تصمیم «تهدیدهای امنیتی» است که این دو شبکه اجتماعی برای کاربران آمریکایی ایجاد می‌کنند و ممکن است اطلاعات کاربران آمریکایی را به دست دولت چین برسانند.
اما چین و هر دو شرکت مالک تیک تاک و وی چت این ادعای دولت دونالد ترامپ را رد کرده و آن را متاثر از محبوبیت یافتن فراوان اپلیکیشن‌های خود دانسته‌اند.
تیک تاک که یک شبکه اجتماعی ویدیو-محور است به ويژه پس از آغاز همه‌گیری ویروس جدید کرونا بسیار شهرت یافته است.
بنابر تصمیم کاخ‌سفید وی چت از روز یکشنبه در آمریکا متوقف خواهد شد اما تیک‌تاک تا ۱۲ نوامبر (حدود دو ماه دیگر) که قرار است ممنوعیت آن به طور کامل اعمال شود، همچنان در دسترس خواهد بود هر چند کاربران دیگر قادر به دانلود این اپلیکیشن نخواهند بود.
تیک تاک اعلام کرده از این تصمیم دولت آمریکا «مایوس» شده و ادله وزارت بازرگانی برای ممنوع کردن این شبکه اجتماعی در آمریکا را قبول ندارد. تیک تاک می‌گوید همین حالا هم خود را در «سطح بی‌سابقه‌ای» به شفاف سازی عملکرد خود متعهد کرد تا بلکه نگرانی‌های دولت دونالد ترامپ را برطرف کند.
این شرکت در بیانیه‌ای گفته: «ما به مقاومت خود در برابر این فرماند اجرایی ناعادلانه ادامه می‌دهیم، تصمیمی که بدون ادله و تحقیق کافی گرفته شده و دسترسی مردم آمریکا و بسیاری از کاسبی‌های کوچک در این کشور به این پلتفرم مهم را محدود خواهد کرد.»
شرکت تن‌ست، مالک اپلیکیشن وی‌چت هم محدودیت های دولت آمریکا را «مایوس کننده» دانسته اما گفته به مذاکرات خود با آمریکا برای رسیدن به یک راه‌حل بلند مدت ادامه خواهد داد.
اعمال ممنوعیت علیه این دو اپلیکیشن که وزارت بازرگانی آمریکا مامور به اجرای آن است در نتیجه فرمان اجرایی آقای ترامپ است که ماه گذشته، اوت، آن را با استناد به نگرانی‌های «امنیت ملی» امضاء کرد.
در آن فرمان به شرکت های آمریکایی دستور داده شده بود که در صورت برطرف نشدن نگرانی های امنیتی کاخ سفید، روابط تجاری خود با تیک تاک و وی چت ظرف ۴۵ روز خاتمه دهند.
با این حال اگر طرحی که شرکت آمریکایی اورکل و بایت دنس - مالک تیک تاک - تهیه کرده‌اند ظرف ۴۸ ساعت آینده با موافقت کاخ سفید روبرو شود ممکن است این ممنوعیت اجرایی نشود.
ترامپ جمعه، ۱۸ سپتامبر، به خبرنگاران گفت که احتمالا توافق با تیک تاک «به سرعت» حاصل شود. او افزود که آمریکا باید به لحاظ امنیتی خیالش از بابت چین راحت شود.
ترامپ همچنین تیک تاک را یک شرکت «فوق العاده و بسیار محبوب» خواند. ویژگی که برخی منتقدان تصمیم دولت آمریکا می‌گویند می‌تواند پس زمینه یک جنگ تجاری در دنیای فناوری هم باشد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه