ایران
اندیشه سبز خزر۱۵:۰ - ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۸ مرداد

با تلاش پژوهشگران پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ساخت سيستم مخابراتی مالتی-پلكسر STM-16 نوری ثبت اختراع شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران)، ضمن کسب دانش فنی بومی‌سازی سيستم مخابراتی مالتی پلكسر STM-16 نوری توسط پژوهشگران گروه ارتباطات نوری، ثبت اختراع این سیستم مخابراتی نیز صورت پذيرفت.
بنا بر اين گزارش، سيستم مالتی پلكسر STM-16 يك سيستم مخابراتی است كه در آن چهار سيگنال نوری STM-4 به نرخ بيت بالاتری (2.5Gbps) جهت صرفه‌جويي در تعداد فيبرهای شبكه، مالتی پلكس می‌شود. اين سيستم كاربرد گسترده‌ای در زيرساخت شبكه‌هاي مخابراتی استان‌ها و شركت‌هايی مانند برق، گاز و غيره را دارد. شكل زير سيستم فوق را نشان می‌دهد.
با توجه به نياز روزافزون به پهنای‌باند در شبكه‌ی مخابراتی، افزایش ظرفيت لينك‌هاي انتقال امری ضروری است. به جای افزایش تعداد فیبرهای نوری برای افزايش ظرفيت انتقال که روشی بسيار پرهزينه و غیربهینه است، از فناوری مالتی‌پلكس كه امكان تجميع نرخ بيت‌هاي رده پايين (براي مثال STM-4) به رده بالاتر (براي مثال STM-16) را فراهم می‌كند، استفاده می‌شود.
گفتنی است،‌ با توجه به نیاز شبکه‌های ارتباطی کشور به سیستم‌های انتقال نوری، گروه ارتباطات نوری پژوهشگاه در ادامه‌ی فعالیت‌های خود در خصوص کسب دانش فنی و بومی‌سازی سیستم‌های انتقال نوری، طراحی و ساخت سیستم‌های انتقال نوری پرظرفیت POTN تا ظرفیت 100Gbps را آغاز نموده است. در اين زمينه مشاركت با شركت‌های توانمند داخلي در خصوص بومی‌سازی و ساخت تجهيزات POTN تا ظرفيت 100Gbps در حال انجام می‌باشد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه