گوناگون
الناز فرجی۱۹:۶ - ۱۳۹۴ جمعه ۱ آبان

کاپرتینو ، کالیفرنیا _ اپل تنها یک کمپانی تکنولوژی نیست . این شرکت در حال تبدیل شدن به یک برند تجملی در نوع خودش است ، هفته ای گذشته اعلام شد که اپل اسپانسر جشن و نمایش met 2016 بوده که این مساله این تغییر هویت را بیشتر نشان میدهد . نمایشگاه manus x machina:  مد عصر تکنولوژی رابطه ی بین مد های ترکیب شده با ماشین و مدهای ساخته و دوخته شده توسط دست را نشان میدهد . من با رئیس قسمت طراحی اپل ، جانی ایو ، ویراستار vogue آنا وینتور و متصدی موسسه ی لباس ، اندرو بولتون نشستم تا درباره ی جشن و نمایشگاه صحبت کنیم . در باره ی اینکه چگونه تکنولوژی و مد میتوانند باهم کار کنند و آینده ی این دو عبارت . 
بولتون به من گفت که این نمایشگاه که 100 نمونه از دوخت های مد روز و لباس های آماده ی پوشیدن آوانگارد را نشان میدهد ، رابطه ی ما و ارزشهایمان را نشان خواهند داد . همینطور محصولات دستی و تولید انبوهمان را . او گفت " چیزی که برایمان جالب است این است که قطعات زیادی هستند که ما فکر میکنیم دستی اند اما در واقع با ماشین ساخته شده اند . " این مساله باعث مخدوش شدن این ایده ی همیشگی میشود که محصولات دست ساز بهتر اند . وینتور که در کنار  ایو در حال برنامه ریزی این جشن است ، تیلور سوئیفت و ادریس البا گفتند که " به طور سنتی ، کسانی که در کار مد اند همیشه این دیدگاه را داشته اند که موارد ساخته شده با دست فضای خودشان را دارند و خاص اند . "
هدف این نمایشگاه نشان دادن ارزش ماشین و دست است . بولتون گفت که جزئیات این نمایشگاه هنوز در دست طراحی و آماده شدن اند اما هدف ، استفاده از رویکرد های دستی و دیجیتالی برای نشان دادن تفاوت های تکنولوژِی و تکنیک است . " این نمایش در باره ی جنبه ی ماده است و برانگیختن سوالات در زمینه ی ماشین و دست . "
ایو در حال ساختن طرح های ساختاری و فرازمانی
حالا که اپل دیگر فقط طراح محصولاتی نیست که در جیب میروند من از ایو پرسیدم که چگونه بدون خارج شدن از روند کار با این پروسه ی طراحی کار میکند . ایو گفت که بزرگترین چالش در طراحی ساعت مچی اپل کار کردن بر اساس روند نبود بلکه این مساله که اپل نمیتوانست رنج وسعی از محصولات را بسازد . " چیزی که ما طراحی کردیم یک سیستم بود نه یک محصول تک " . همچنین به همین دلیل است که برای ساعت اپل به سادگی عوض شدن بند خیلی مهم بود . " فکر میکنیم ما فهمیدیم که با قادر بودن در تعویض بند ، نه فقط عوض کردن رنگ ، بلکه خود طرح ( که طراحی ها خیلی هم تغییر کردند ) است که میتوان تصویر جدیدی در ترکیب با ساعت های مختلف و در ارتباط با کاربر نشان داد . "
ایو گفت " چون که در نهایت هیچ کدام از ما نمیخواهد یک چیز مشابه را استفاده کند. ما تلاش میکنیم تا چیز هایی را طراحی کنیم که غیر قابل امتناع باشند ." ویتور عنوان کرد که " زیبایی کاری اپل میکند این است که بر اساس مد روز رفتار نمیکند بلکه کلاسیک است . من فکر نمیکنم که مد کلمه ای باشد که من بخواهم به کار های جانی ایو ربط  دهم . " ایو حتی فراتر رفت و گفت " در اپل هدف ما رفتن به ماورای مد است . " با این حال ساختار و کارکرد مهم است . زمانی که من از وینتور پرسیدم که برای او نقد یک محصول چقدر مهم است او پاسخ داد " کارکرد کلید اصلی است .  اشتباه است که فکر کنیم یک چیز فوق العاده است چون زیباست . پس به چه دردی میخورد؟ ما مراقبیم تا هر دو جنبه را در نظر داشته باشیم . " ایو دید جالبی درباره ی شکل و ساختار دارد . " چیزی که من متوجه شدم این است که اگر چیزی کار کند اما از لحاظ احساسی با آن ارتباط برقرار نکنید و زشت باشد ، از آن استفاده خواهید کرد اما با حالتی ناخوشایند  و در اولین فرصت آن را عوض خواهید کرد و هیچ ارتباطی با برند و افرادی که آن را ساخته اند نخواهید داشت . و بنابراین شما واقعا باید در هر دو جنبه موفق باشید . "
ایو گفت " ما وسایل را میسازیم ، نه لزوما برای اینکه توسط شرکت ها خریده شوند بلکه عموما چیز ها را برای مردم میسازیم . و اینها خیلی شخصی میشوند . ما وسایل را میسازیم تا باعث ساخته شده چیزهای مهم شویم . "
آینده ی مد و تکنولوژِی
زمانیکه من درباره ی مهم ترین یا هیجان انگیز ترین تکنولوژی در مد در 5 یا 10 سال گذشته پرسیدم ، بولتون به سرعت پاسخ داد چاپ سه بعدی ، گرچه گفت که محدودیت هایی هم دارد . او گفت " در حال حاضر فکر نمیکنم که آنطور که باید استفاده شود . " و عنوان کرد که طراحان از چاپ سه بعدی استفاده میکنند تا مولفه های مد را زیر سوال ببرند ، به جای اینکه خیلی ساده بلوز و دامن سه بعدی چاپ کنند . در حال حاضر محدودیت هایی در باره ی این کار وجود دارد به دلیل اجناسی که استفاده میشود اما در آینده ، بولتون امیدوار است که چاپ سه بعدی چیزی که ما مد مینامیم را به چالش بکشد . وینتور تاکیید میکند که " تکنولوژی مد را با جهانی سازی  دگرگون کرده است . این برای همه در دسترس است و این بزرگترین تحولی است که ما دیده ایم . "
او تاثیر تکنولوژی را فراتر از تولید میداند . وینتور میگوید " چیزی که در چند فصل گذشته به آن دقت کردم این اسن که همه چیز آنقدر آماده بود که تاکیید کمتری بر اصلاح و کامل بودن میشود . که این به گوناگونی بیشتری در رانوی ها در مورد دختران  و شکل اندام ها و ظاهرشان می انجامد . برگزیده ترین ظهر روی رانوی از مد افتاده به نظر میرسد . " وینتور demma gvasalia که اخیرا از vetements به balenciaga ملحق شده است و کارهایش را در اینستاگرام نشان میدهد ، به عنوان مثال ذکر کرد . " تاکیید میکنم که تکنولوژی نگاه دنیا را به کارهایی که ما میکنیم تغییر داده است . "

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

لباس هایی با طرح های مخفی که با نور فلاش iPhone به نمایش در می آیند