تکنولوژی
مصطفی طبری۲۲:۰ - ۱۳۹۴ شنبه ۳ مرداد

سال 2015 هم از نیمه گذشت اما هنوز هم خودروهای پرنده را در خیابان ها نمی بینیم. اما این بدین معنی نیست که کمپانی های مختلف در حال تلاش برای تولید هر چه زودتر این خودروها نیستند. در جدیدترین طرح مفهومی که از یک کمپانی فعال در این زمینه منتشر شده خودروی Terrafugia TF-X را می بینیم که قادر است از هر مکانی پرواز کند.
در این خودرو از دو پره چرخشی هلیکوپتر استفاده شده و بطور کلی شباهت هایی با مدل Transition این کمپانی که در سال 2012 معرفی شد، نیز دارد. Transition از دو بال مشابه هواپیما بهره می برد و در جریان یک تست، واقعاً پرواز کرد.
اما مدل جدید به لطف سیستم پروازی جدید تنها به یک لانچ پد هلیکوپر با قطر حداقل 30 متر نیاز دارد و برخلاف مدل پیشین نیازی به یک باند پرواز بلند ندارد. این موضوع خصوصاً در شهرهای بزرگ دارای اهمیت زیادی است.
یک موتور الکتریکی با توان تولید 300 اسب بخار، قابلیت پرواز تا 805 کیلومتر و رسیدن به سقف سرعت 321 کیلومتر بر ساعت را به خودرو می دهد. همچنین در حالت پرواز یک فن داکت در قسمت عقبی خودرو فعال می شود تا نیروی بیشتری را برای خودرو فراهم کند.
به گفته شرکت Terrafugia، یکی از جذاب ترین جنبه های این خودروی پرنده نقش کامپیوتر در کنترل آن است. در کنار کنترل های دستی، حالت پایلوت یا خودکار به راننده اجازه می دهد از قابلیت های کروز اتومات و یا فرود خودکار بهره ببرد. در این صورت خودرو با در نظر گرفتن شرایط محیطی، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.


با نگاه دقیق تر به خودرو و فضای داخلی آن این احساس به شما دست می دهد که از این خودروی چهار نفره فقط می توان برای مسافت های کوتاه استفاده کرد. در واقع TF-X به نوعی ناکارآمد بنظر می رسد.


خودروهای پرنده از گذشته یکی از آرزوهای بشر بوده اند، اما همیشه این سوال مطرح بود که واقعاً زمینه های کاربرد این وسایل نقلیه چه می تواند باشد. در ماه می سال جاری، کمپانی اسلواکی AeroMobil ماشین پرنده خود را تست کرد که با حادثه همراه شد. اگرچه این شرکت اعلام کرد که در 2 الی 3 سال آینده نخستین خودروی پرنده خود را روانه بازار می کند، اما هنوز هم نگرانی هایی از نظر امنیت و مسائل فنی وجود دارد.
خودروی TF-X نیز هنوز قیمت گذاری نشده ولی کمپانی طراح اعلام کرده که قیمتی مشابه با خودروهای خیلی لوکس و گران قیمت کنونی خواهد داشت. اما خبر بد اینکه TF-X هشت تا دوازده سال دیگر باید توسعه پیدا کند.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

سقوط خودروی پرنده ، در یک پرواز آزمایشی