تکنولوژی
الناز فرجی۱۸:۸ - ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۶ ارديبهشت

جاهایی در اعماق اقیانوس ها وجود دارند که با وجود داشتن کپسول اکسیژن و مهارت های حرفه ای فراتر از توانایی های فیزیکی ما هستند. اما از طریق فن آوری بازخورد لمسی و هوش مصنوعی، ربات انسان نمایی در دانشگاه استنفورد ساخته شده است که دسترسی به اعماق اقیانوس را برای انسان مهیا کرده است. این ربات توانست در سواحل فرانسه یک کشتی که متعلق به قرن 17 میلادی است را پیدا کند، این کشته هیچ صدمه ای ندیده و فقط به گل نشسته اشت. محققان از این ربات برای استفاده در صخره های مرجانی، سکوهای نفتی و مناطق خطرناک در زیر آب چشم دوخته اند.

از دیگر قابلیت های این ربات می توان به غواصی در اعماق آب  به مدت طولانی جهت انجام تحقیقات استفاده کرد. طرز حرکت این ربات با الهام از عروس دریایی، مارماهی و هشت پا می باشد و از دیدگاه محققان دانشگاه استنفرد این دستگاه می تواند مانند انسان به تحقیق در زیر آب بپردازد.
این دستگاه با قابلیت هایی مانند یک انسان برای مطالعه در مورد صخره های مرجانی واقع در اعماق دریای سرخ بکار گرفته شد. این ربات حدود 5 فوت (1.5 متر) ارتفاع داشته و دارای دو چشم که به صورت برجسته در جلو آن نصب شده اند می باشد. همچنین این ربات از 8 پیشرانه در جهات مختلف برخوردار بوده و باتری و کامپیوتر آن در داخل دمش قرار گرفته اند. شما می توانید با استفاده از یک جوی ستیک در داخل قایق آن را کنترل کنید و نیاز نیست که خودتان را خیس کنید.
اسامه خطیب که یک استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه استنفورد است در این مورد می گوید: هدف از ساخت این ربات آن است که انسان را از انواع خطراتی که ممکن است در طول غواصی برای او اتفاق بیفتد مصون می دارد. داشتن یک ماشین که ویژگی های انسانی را داشته و می تواند به نقاطی برود که از عهده انسان برنمی آید شگفت انگیز است.
خطیب ازجمله اولین کسانی بود که این ربات را به آب انداخته و کنترل کرده اند. اولین مکان هایی که توسط این ربات مورد جستجو قرار گرفت کشتی غرق شده  La Lune و کشتی پادشاهی لویی چهاردم می باشد که در سواحل جنوبی فرانسه غرق شده است. انتظار می رود که این ربات در آینده بتواند چیزهای شگفت انگیز دیگری را نیز کشف کند.
خطیب می گوید که در هنگامی که با ربات کار می کردم با استفاده از دو چشم آن توانستم یک گلدان گریپ فروت را در داخل یک کشتی پیدا کرده و آن را به سالمی به سطح آب بیاورم. با استفاده از سنسورهایی که در ربات قرار داده شده اند کسی که آن را هدایت می کند می تواند بازخورد لمسی آن را حس کند. این بازخورد بسیار حساس است و کنترل کننده می تواند بگوید که چیزی که توسط ربات برداشته شده است سنگین، سبک و یا ظریف است. از این ترکیب با هوش مصنوعی این اطمینان حاصل می شود که ربات دارای جسمی به صورت پایدار و محکم است. خطیب اولین انسانی بود که پس از 300 سال به آن گلدان دست زد.
خطیب می گوید: " انچه را که ربات انجام می دهد شما می توانید حس کنید". این مانند آن است که خود شما در آن موقعیت قرار گرفته اید.حس لامسه، بعد جدیدی از ادراک را ایجاد کرده است.
این ربات با استفاده از سنسورهایی که دارد می تواند جریان های شدید را تشخیص داده و پیشرانه های خود را به طور خودکار برای مقابله با این جریان ها روشن کند. اما توانایی ناوبری آن هنوز بدون مشکل نیست، همانطور که ربات در هنگام نزدیک شدن به کشتی شکسته در بین دو توپ تسلیم شد.
این ربات ماه آینده به دانشگاه استنفورد برگردانده می شود تا کارشناسان بتوانند آن را بهبود داده و از تکنولوژی های جدیدی در آن استفاده کنند. هدف از ساخت این ربات انجام کارهایی می باشد که برای انسان بیش از حد خطرناک بوده و یا به صورت فیزیکی برای انسان غیر ممکن است. می توان از این ربات برای مطالعه بر روی صخره های مرجانی عمیق، مناطق خطرناک در زیر آب مانند نیروگاه فوکوشیما و یا حفظ سکوهای نفتی استفاده کرد.

برچسب هاRobo-mermaid
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

‌سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری Bryan Johnson بر روی Kernel